Reklama

Zanim Twoje dziecko przystąpi do I Komunii św.

Katecheza inicjacyjna I - Różaniec

Człowiek przychodząc na świat nie jest gotowym, uformowanym chrześcijaninem, lecz potrzebuje stopniowego wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego. To wtajemniczenie, zwane również z łacińskiego inicjacją, oznaczające włączenie lub dopuszczenie do udziału w obrzędach religijnych, jest w rzeczywistości przyjęciem kandydata do wspólnoty zbawienia, czyli Kościoła.

Niedziela podlaska 12/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze wieki chrześcijaństwa wypracowały specjalny system wtajemniczenia zwany katechumenatem. Terminem tym określono formę przygotowania kandydatów, mających przez chrzest wejść do grona uczniów Chrystusa. W okresie katachumenalnym kandydat przechodził szereg etapów, mających na celu formację chrześcijańską. W wieku III i IV katechumenat instytucjonalny osiągnął swój szczyt, przyjmując formę tzw. katechumenatu klasycznego. Katechumenat polegał na inicjacji do życia chrześcijańskiego, zmierzającej do uformowania dojrzałego chrześcijanina przez wzrost żywej wiary, do której prowadziła nie tyle przekazywana wiedza religijna, ale godny Chrystusa styl życia i konkretne praktyki religijne.
Dzisiaj klasyczny katechumenat już nie istnieje. Jego miejsce zajęła rodzina, która w naszych czasach coraz bardziej traci zdolności wychowawcze jako środowisko chrześcijańskie. Z pomocą rodzinie spieszy katecheza szkolna, usiłująca uzupełnić braki, a niekiedy zaniedbania rodziców. Zarówno katecheci jak i rodzice nie mogą przeoczyć naczelnej zasady, że wiara dorosłego człowieka zależy od całokształtu formacji religijnej w chrześcijaństwie. W tej sytuacji wyjątkową, a może jedyną szansą dla przyszłej wiary człowieka pozostaje katecheza sakramentalna, a przede wszystkim przedkomunijna.
Przygotowanie dziecka do pełnego uczestnictwa w Eucharystii, albo jak pospolicie mówi się - do I Komunii św., niesie szerokie możliwości kształtowania trwałych postaw żywej wiary oraz zdobywania pewnych nawyków i praktyk religijnych. Bliższe przygotowanie, obejmujące program katechezy w klasie drugiej, jest sprzyjającym czasem kształtowania praktyk wypływających z Ewangelii: modlitwy, radości i miłości chrześcijańskiej, przebaczania, postawy pokuty, przemiany życia, udziału w liturgii Kościoła. W niedawnej jeszcze praktyce pierwszokomunijnej większość powyższych elementów inicjacyjnych „doczepiano” do uroczystości, powodując nadmierne przeładowanie. Dzieci otrzymywały naraz różaniec, modlitewnik, medalik, świecę, itd., nie bardzo rozumiejąc, jakie jest znaczenie tych przedmiotów kultu dla dalszego życia religijnego lub traktując je jako „rekwizyty” towarzyszące uroczystości pierwszokomunijnej. Z tego powodu przeżycia religijne dzieci były często zagłuszane natłokiem elementów drugorzędnych. Uwaga dzieci nastawiona na zewnętrzne emocje uniemożliwiała prawdziwe spotkanie z Bogiem w Eucharystii. Stąd postulat, by w tym dniu była tylko Msza św. z Komunią św.
Trud przygotowania drugoklasistów winien być rozłożony na cały rok katechizacji. Przybliżenie elementów liturgicznych, modlitw i nabożeństw winno być zsynchronizowane z odpowiednimi okresami roku kościelnego tak, by nie stanowiło to jakiegoś dodatku zewnętrznego, a stało się elementem formującym właściwą postawę człowieka wierzącego i praktykującego. I tak miesiąc październik daje katechecie wspaniałą okazję do wprowadzenia dzieci w praktykę modlitwy różańcowej. W tym miesiącu katecheta powinien przeprowadzić w grupie komunijnej katechezę na temat Różańca, zapoznając z jego budową, nauczyć tajemnic różańcowych i ich związku z historią naszego zbawienia, a wreszcie zachęcić dzieci do udziału w parafialnym nabożeństwie różańcowym. Następnym zadaniem katechety będzie, po uzgodnieniu z księdzem proboszczem lub innym kapłanem, zaproszenie dzieci i rodziców na specjalne nabożeństwo do kościoła, w czasie którego kapłan poświęci przyniesione różańce, przyjmie dzieci do Bractwa Różańcowego i będzie przewodniczył wspólnej modlitwie różańcowej wszystkich obecnych.
Przebieg takiego nabożeństwa należy dobrze przemyśleć, dbając o jego poprawność i piękno liturgiczne. Można je zaplanować w formie nabożeństwa słowa Bożego, a więc odpowiedni śpiew na wejście, pozdrowienie i wprowadzenie kapłana - celebransa, modlitwa, czytanie Pisma Świętego, homilia, poświęcenie i wręczenie dzieciom różańców, modlitwa powszechna, choćby krótka modlitwa różańcowa, a następnie zachęta skierowana do rodziców, by „wprowadzili” Różaniec do domu i odmawiali go wspólnie razem z dzieckiem, powierzając wszystko Bogu przez Maryję. Nabożeństwo kończy się błogosławieństwem i rozesłaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

ONZ/ Nawrocki: Rosja musi zakończyć wojnę i przyjąć za nią pełną odpowiedzialność

2025-09-24 07:11

[ TEMATY ]

Stany Zjednoczone

Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Prezydent Karol Nawrocki podkreślił podczas debaty w ONZ, że Rosja musi zakończyć wojnę i przyjąć za nią pełną odpowiedzialność. Zaznaczył, że sprawcy wszystkich zbrodni międzynarodowych muszą być sądzeni przed właściwymi sądami.

Prezydent ocenił, że obecne działania Rosji nie wskazują na gotowość do prawdziwego pokoju. - Deklaracjom o dialogu towarzyszą ofensywy militarne i ataki na ukraińskie miasta, których ofiarami są cywile, w tym dzieci. Kiedy Moskwa mówi „pokój”, w praktyce ma na myśli kapitulację Ukrainy. Rozmowy pokojowe muszą obejmować udział władz Ukrainy i mieć mandat jej obywateli - podkreślił Nawrocki.
CZYTAJ DALEJ

USA: tradycyjna liturgia to silniejsza wiara w Eucharystię

2025-09-24 22:01

[ TEMATY ]

tradycyjna liturgia

BPJG

Tradycyjne praktyki liturgiczne sprzyjają silniejszej wierze w obecność Chrystusa w Eucharystii. Tak wynika z badań dr Natalie A. Lindemann z amerykańskiego Uniwersytetu Williama Patersona. Okazuje się, że na wiarę w dogmat o Jezusie Eucharystycznym wpływ ma choćby sposób przyjmowania Komunii Świętej.

Wnioski z badania amerykańskiej psycholog, cytowanego przez The Catholic Herald, opublikowano w „Catholic Social Science Review”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję