W statucie Telefonu Zaufania (ta międzynarodowa instytucja liczy sobie już 40 lat) znajdujemy m.in. takie zapisy:
- TZ oferują usługi telefoniczne gwarantujące możliwość anonimowej wymiany myśli tym osobom, które przeżywają trudności natury moralnej, społecznej lub psychologicznej i próbują pokonać własne
osamotnienie.
- Kontakt z TZ może nawiązać każdy człowiek w prosty sposób, zwłaszcza w chwilach kryzysu, w chwilach, gdy rozważa możliwość popełnienia samobójstwa.
- TZ stanowią oparcie dla tych, którzy dotknięci są zbyt osobistymi problemami, by mogli podzielić się nimi ze znajomymi lub kimś, kto mógłby rozpoznać ich tożsamość.
- Na prośbę telefonującego, TZ informują i kierują go do odpowiednich służb i instytucji.
Od 22 marca 2004 r. Telefon Zaufania czynny jest także w Sosnowcu. Inicjatorem przedsięwzięcia jest ks. dr Andrzej Cieślik, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Diecezji Sosnowieckiej. Koordynatorem
tej placówki, niosącej pomoc przy pomocy środka komunikacji, jakim jest telefon, została Elżbieta Dziubaty, psycholog, dyrektor Ośrodka Adopcyjnego-Opiekuńczo Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka
w Sosnowcu, wieloletni pracownik poradni rodzinnych, biegła Sądu Biskupiego.
Do uruchomienia Telefonu przygotowania trwały od dawna. Ostatni etap stanowiło szkolenie, które odbyło się 17 i 18 stycznia br. Uczestniczyli w nim kandydaci do pracy-posługi w sosnowieckim Telefonie
Zaufania. Prowadził je ks. dr Władysław Szewczyk, psycholog, adiunkt Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, kierownik Telefonu Zaufania „Arka” w Tarnowie. Szkolenie obejmowało m.in.
następujące bloki tematyczne: Telefon Zaufania jako jedna z form pomocy; Specyfika poradnictwa poprzez telefon; O osobach, które dzwonią do Telefonu Zaufania; „Wyposażenie” dyżurnego w Telefonie
Zaufania; Sztuka rozmawiania w Telefonie Zaufania.
W sosnowieckiej placówce przy telefonie „ratunkowym” dyżurują psychologowie, pedagodzy, księża. Posługę pełnią - jako wolontariusze - osoby z wyższym wykształceniem, mające
powyżej 30 lat. Powinny być, co wydaje się oczywiste, świadkami wiary - posługa w Telefonie Zaufania wymaga rzetelnego przygotowania duchowego. W tym celu pracownicy będą uczestniczyć we wspólnej
Eucharystii oraz spotykać się, by wymienić doświadczenia. Co pewien czas będą uczestniczyć w specjalnie organizowanych warsztatach tematycznych. Sosnowiecki Telefon Zaufania czynny jest od poniedziałku
do soboty, w godzinach od 18.00 do 21.00.
Pomóż w rozwoju naszego portalu