Reklama

Liturgia Wielkiego Piątku na Cmentarzu Św. Rocha

Na terenie jednego z największych i najstarszych cmentarzy w Częstochowie - cmentarza św. Rocha znajduje się kościół rektoracki pw. Świętych Rocha i Sebastiana. Opiekę nad kościołem i cmentarzem od kilku lat sprawują przełożeni Wyższego Seminarium Duchownego. Wierni z tej parafii oraz przybywający na groby swoich bliskich mają tu możliwość uczestniczenia w Mszach św. w dni powszednie, niedziele i święta. W czasie Wielkiego Postu są tu odprawiane nabożeństwa charakterystyczne dla tego okresu liturgicznego: Droga Krzyżowa, Gorzkie żale, liturgia Triduum Paschalnego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zstąpił do piekieł

Reklama

Otoczenie kościoła rektorackiego pw. Świętych Rocha i Sebastiana w Częstochowie jest niezwykłe, tuż obok murów świątyni wyłaniają się krzyże i figury aniołów. „Każda Msza św. prowadzi nas na Golgotę i stawia pod krzyżem - mówi bp Jan Wątroba, od kilku lat przewodniczący tu liturgii Wielkiego Piątku. - Eucharystia jest pamiątką i uobecnieniem zbawczej ofiary Jezusa Chrystusa, Jego męki, śmierci i zmartwychwstania. Te prawdy pomagają nam zgłębić i przeżyć tajemnicę Triduum Paschalnego”.
Jednym z artykułów naszej wiary jest prawda o tym, że Pan Jezus zstąpił do piekieł. Wyznajemy tę prawdę, odmawiając Credo „... umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion, zstąpił do piekieł, trzeciego dnia zmartwychwstał...”.
„Warto w tym miejscu podkreślić pewne rozróżnienie - mówi bp Wątroba - otóż w języku polskim jest niewielka różnica między słowami: «piekła» i «piekło». Z Objawienia wiemy, że człowiek jest nieśmiertelny oraz że istnieją trzy krainy: kraina życia wiecznego, kraina życia doczesnego, które przemija, i kraina śmierci. Przeznaczeniem człowieka jest kraina życia wiecznego. Do «piekieł», czyli do krainy śmierci, zstępuje każdy, kto umiera. Do «piekła» wchodzi tylko ten, kto umiera w stanie grzechu ciężkiego. Chrystus nigdy nie popełnił grzechu - nie zstąpił do piekła. Mówiąc, że «zstąpił do piekieł» wyznajemy prawdę wiary, że On naprawdę umarł, dzieląc do końca los każdego człowieka. I że wszedł do krainy śmierci jako Zwycięzca, przekazując tym, którzy tam przebywali, radosną nowinę o zbawieniu, o tym, że wkrótce opuszczą tę krainę, że nastąpi zmartwychwstanie i ich przejście do krainy życia wiecznego. Godzina męki i śmierci Jezusa jest czasem bólu, żalu i refleksji. Ta sama godzina w krainie umarłych jest godziną wielkiej radości dla dusz tam przebywających. Dlatego uczestnicząc w liturgii Wielkiego Piątku w otoczeniu grobów osób nam bliskich, w szczególny sposób uświadamiamy sobie prawdę, że Jezus zstąpił do piekieł, żeby otworzyć zmarłym krainę wieczności”.

Czaszka i piszczele

„Jezus umarł za wszystkich ludzi, za tych, którzy umarli zanim On rozpoczął swoją zbawczą misję, za tych, którzy żyli, gdy On działał na ziemi, oraz za tych, którzy będą żyli później. Zbawienie ma charakter uniwersalny. W V wieku powstała legenda mówiąca, że Golgota jest nie tylko miejscem śmierci Chrystusa, ale że był tam również grób Adama. Według tej legendy krew Chrystusa spłynęła aż na głowę Adama. Jest to ważna prawda, mówiąca o tym, że wielcy grzesznicy na miarę Adama i Ewy również zostali odkupieni krwią Chrystusa. Dlatego w wizerunkach krzyża u stóp Jezusa często malowano lub rzeźbiono czaszkę i dwie piszczele” - mówi biskup Jan.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grób

Przychodząc na nabożeństwo Wielkiego Piątku patrzymy na grób Chrystusa. Ubieranie grobu zostało wpisane w tradycję chrześcijańską, ale ta troska o grób Chrystusa, jego wymowa, mają również znaczenie teologiczne. „Chrystus jak każdy człowiek miał swój pogrzeb - mówi bp Jan Wątroba. - Jego ciało zostało złożone do grobu. Każdego dnia na cmentarz wchodzi kondukt pogrzebowy, każdego dnia nad umarłym zamyka się grób, ale to nas nie przeraża, ponieważ mamy w pamięci inny grób - grób Jezusa i Jego zmartwychwstanie. Dzięki Jego męce, śmierci i zmartwychwstaniu nasze cmentarze będą miejscem największego cudu. W tym miejscu w dzień sądu ostatecznego rozlegnie się głos Baranka-Chrystusa, który tak jak do Łazarza, powie do każdego z nas: «Przyjacielu, wyjdź na zewnątrz». Cmentarz jest miejscem, w którym prawda o zbawczych skutkach męki, śmierci, pogrzebu i zmartwychwstaniu Jezusa przemawia do nas mocniej niż gdzie indziej”.

Świętych obcowanie

Niezwykle pięknym i ważnym wyrazem naszej wiary ujętej w artykuł o świętych obcowaniu jest przybywanie w czasie Wielkanocy i innych ważnych świąt religijnych na groby naszych zmarłych. Jest to znak, że wierzymy w łączność między trzema krainami: krainą doczesności, śmierci i krainą życia wiecznego w świętych obcowaniu. My, ludzie żyjący na ziemi, znajdujemy się w krainie doczesności i nasze modlitwy i dobre uczynki pomagają duszom z krainy śmierci, w której oczekują na naszą pomoc w osiągnięciu zbawienia.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czechy: Marsz dla Życia w Pradze został zablokowany przez zwolenników aborcji

2025-04-26 22:11

[ TEMATY ]

Czechy

aborcja

Adobe Stock

Marsz dla Życia, wspierający rodziny i kobiety w ciąży oraz wyrażający sprzeciw wobec aborcji, został w sobotę zablokowany w Pradze przez zwolenników przerywania ciąży. Marsz został rozwiązany przez organizatorów, gdy przeciwnicy usiedli na ziemi i nie pozwalali na kontynuowanie manifestacji.

Marsz dla Życia wyruszył z Placu Zamkowego w Pradze po porannej mszy w katedrze św. Wita, odprawionej w intencji nienarodzonych dzieci. Uczestnicy marszu mieli dojść na Plac Wacława po drugiej stronie Wełtawy. Według organizatorów celem było okazanie wsparcia dla ciężarnych kobiet oraz pomoc dla nich w przypadku niespodziewanej ciąży.
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek i ludzie starsi: starość nie jest do wyrzucenia

2025-04-26 18:37

[ TEMATY ]

starość

papież Franciszek

ostatnie orędzie

pixabay.com

Ostatnie orędzie Papieża Franciszka, Urbi et Orbi, odczytane w Niedzielę Wielkanocną na Placu Świętego Piotra to jego testament. Choć sam był słaby fizycznie, wybrzmiało mocno to, o co upominał się w ciągu całego 12-letniego pontyfikatu: prawa marginalizowanych i bezbronnych, w tym dzieci nienarodzonych, chorych i osób starszych. Te ostatnie mają nie tylko prawa, ale niezastąpioną rolę do odegrania zwłaszcza w dzisiejszym świecie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję