Reklama

„Świętokrzyska Golgota” w bazylice katedralnej

Dwa wydarzenia: Droga Krzyżowa ulicami miasta oraz prapremiera „Świętokrzyskiej Golgoty” w bazylice katedralnej, ubogaciły tegoroczne uroczystości Wielkiego Tygodnia. Oba zachowując wymiar religijny, równocześnie sięgnęły do źródeł i żywo nawiązywały do bogactwa i przeszłości historycznej regionu i miasta. I w obydwu jak echo pojawiało się to najważniejsze pytanie: „Quo Vadis Domine?”, dokąd idziesz Panie, dokąd my idziemy?

Niedziela kielecka 17/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Drodze Krzyżowej ulicami Kielc 6 kwietnia br. przewodniczył tradycyjnie bp Kazimierz Ryczan oraz bp Marian Florczyk. Jak co roku wzięło w niej udział tysiące kielczan. Obecni byli starsi i młodzi, uczniowie, księża i osoby konsekrowane, przedstawiciele władz, różnych instytucji, zawodów, studenci, sportowcy i niepełnosprawni. Uczestnicy Drogi Krzyżowej ulicami miasta tradycyjnie wyruszyli z placu przy kościele św. Wojciecha. W modlitewnym zamyśleniu wierni przemierzali kolejno ulicę Bodzentyńską, Rynek, ulicę Leśną, Sienkiewicza i Kapitulną. Krzyż nieśli przedstawiciele różnych grup społecznych i zawodowych. Rozważania Męki Pańskiej, prowadzone przez młodzież, uzupełniały wspomnienia Zbigniewa Chodaka, regionalisty i znanego miłośnika Kielecczyzny i miasta. W opowieściach przywołał on pamięć o wielkich i zasłużonych dla tego miasta, ale też wymordowaną w czasie okupacji w getcie kieleckim ludność żydowską. Mówił o bezimiennych kieleckich bohaterach, którzy żyli, walczyli i ginęli za Ojczyznę. Po zmroku wierni z krzyżem dotarli do katedry.
Po godz. 20.00, w katedrze rozpoczęło się prapremierowe wykonanie Świętokrzyskiej Golgoty. Zrealizowana z ogromnym rozmachem Świętokrzyska Golgota, zgromadziła w bazylice katedralnej, blisko tysięczną publiczność. Dla licznej kilkutysięcznej rzeszy tych, którzy nie dostali się do środka, na placu przed katedrą ustawiono telebimy i bardzo dobry sprzęt nagłaśniający, by również i oni mogli obejrzeć i wysłuchać utworu. Na pokaz Świętokrzyskiej Golgoty, trzeba było czekać kilka lat.
Dzieło zostało napisane na zamówienie prezydenta miasta Wojciecha Lubawskiego. W realizację Świętokrzyskiej Golgoty udało się zaangażować znakomite osobistości ze świata muzyki. Znamiennym jest fakt, iż w przeważającej mierze są to artyści związani z Kielcami i Kielecczyzną, mający w swoim dorobku duże osiągnięcia. Autorem libretta jest Zbigniew Książek. Utwór skomponował kompozytor i dyrygent Piotr Rubik. Całość zaś wyreżyserował Jerzy Zoń. Partie solowe wykonali znani wolkaliści: Katarzyna Groniec, Dorota Marczyk, Michał Bajor, Andrzej Biegun oraz Robert Janowski. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach towarzyszył Chór Instytutu Edukacji Muzycznej Akademii Świętokrzyskiej oraz Chór Kameralny „Fermata”. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął bp Kazimierz Ryczan oraz prezydent miasta Wojciech Lubawski.
W Golgocie każdy może odnaleźć cały wymiar ludzkiej egzystencji: pasję życia - życia pięknie przeżytego, miłość, radość, ból, cierpienie, łzy i śmierć. Dlatego jak echo pojawia się pytanie wyśpiewane przez Michała Bajora: Quo vadis Domine? Czerpiąc pełnymi garściami z bogactwa przeszłości historycznej ziemi świętokrzyskiej, autor libretta Zbigniew Książek, jednocześnie zachował jego uniwersalizm - odwołując się do treści chrześcijańskich, których źródło jest w Drzewie Krzyża sprowadzonym z Jeruzalem przez Węgry na ziemie polskie i czczonym od wieków na Łysej Górze. Każdą część utworu rozpoczyna narrator fragmentem Pisma Świętego. W dziele spotyka się pięknie przeszłość i teraźniejszość, wczoraj i dziś. Choćby takie słowa, opisujące współczesne wesele, które są brzmią na tle biblijnego wspomnienia wesela z Kany Galilejskiej:

Kaszlącą ze starości „Skodą”
Z fantazją cisnąc pedał gazu
Pan młody wiezie pannę młodą
By w złym i dobrym byli razem.
Dech tracąc „Skoda”
ich przybliża
Do sanktuarium Drzewa Krzyża
By w Krzyżu ślub.

Nie wywołuje to jednak zgrzytu. Przeciwnie. To esencja utworu. To jego bogactwo. Ponadto, co tak istotne dla współczesnego człowieka zagubionego i poranionego, dzieło tchnie optymizmem, niesie ogromne przesłanie nadziei i wiary w dobroć świata, wiary w Boga i człowieka. Można powiedzieć, że to hymn o nieogarnionej miłości Boga do człowieka. Bo przecież z miłości do człowieka, pragnąc ocalić go od zguby, Stwórca daje mu Kamienne Tablice - drogowskazy. Bóg czuwa nad człowiekiem, również nad tym z ziemi świętokrzyskiej.

Dobro i zło jak bruk na ulicy
Boży kamieniarz w twórczej chwili
Złożył w kamienne dwie tablice
By człek już nigdy się nie mylił.
Powstał człek z tchnienia Boga
i błota
Powstał świat cały,
ku Bożej chwale
Jezus i świętokrzyska Golgota
Łysa Góra i Krzyż z Jeruzalem.

Jak i autorowi libretta, tak i kompozytorowi, a zarazem dyrygentowi - Piotrowi Rubikowi oraz wszystkim wykonawcom, należy się duże uznanie. O muzyce Golgoty można mówić długo, ale „rzeczywistość muzyczna” wyrażona w utworze zdaje się być piękniejsza, niż słowa, które chciałyby ją oddać. Śpiewy chóralne i przebijający się wokal przy akompaniamencie obu orkiestr oczarowują słuchacza od pierwszego taktu. Nie ma tu monotonii. W utworze odnaleźć można zarówno siłę i ekspresję, jak i delikatność, tchnącą wrażliwością, która trafia prosto do serca słuchacza.
Można mieć tylko nadzieję, że Świętokrzyska Golgota będzie doskonałą wizytówką miasta i regionu. I z pewnością ma szansę zaistnienia w wielu zakątkach Polski, ale też poza jej granicami. Dla wszystkich tych, którzy kochają ziemię świętokrzyską z sanktuarium Drzewa Krzyża, dla tych, którzy się z nią identyfikują, Świętokrzyska Golgota jest ogromnym prezentem.
To wydarzenie pozostanie zapewne na długo w sercach zgromadzonej publiczności. I za ten właśnie dar zachwyceni i oczarowani kielczanie, długo dziękowali wykonawcom i realizatorom „Świętokrzyskiej Golgoty” wielkimi owacjami na stojąco. Słowa uznania i podziękowania skierował do twórców, realizatorów oraz wykonawców dzieła także bp Kazimierz Ryczan.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolegium Kardynalskie wzywa do modlitwy o pokój

2025-05-06 15:19

[ TEMATY ]

wezwanie

modlitwa o pokój

kolegium kardynalskie

PAP/EPA

Kardynałowie w Bazylice św. Piotra

Kardynałowie w Bazylice św. Piotra

Do modlitwy o „sprawiedliwy i trwały pokój” wezwali członkowie Kolegium Kardynalskiego w komunikacie, opublikowanym na zakończenie ostatniej 12. kongregacji generalnej, poprzedzającej rozpoczynające się jutro konklawe.

Publikujemy treść komunikatu, przekazanego za pośrednictwem Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej:
CZYTAJ DALEJ

NA ŻYWO: Rozpoczęcie konklawe - transmisja z Watykanu

2025-05-07 14:05

[ TEMATY ]

konklawe

Kaplica Sykstyńska

dym

Redakcja/Vatican News

Transmisja Konklawe

Transmisja Konklawe

Już dziś wieczorem odbędzie się pierwsze głosowanie kardynałów elektorów podczas rozpoczynającego się o 16.30 konklawe. Pierwszy dym z komina Kaplicy Sykstyńskiej - biały oznaczający wybór nowego biskupa Rzymu, lub czarny wskazujący, że wybór nie został jeszcze dokonany - spodziewany jest najwcześniej około godziny 19.00.

Od godziny 15:45 będzie można oglądać na żywo transmisję z Watykanu. 
CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwa majowe: modlitwa, która przetrwała wieki

2025-05-07 14:52

[ TEMATY ]

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.

Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję