Reklama

100. rocznicy urodzin i 30. rocznicy śmierci kard. Bolesława Kominka (cz. 2)

Arcypasterz Wrocławia

Niedziela legnicka 18/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki zmianom, które zapoczątkowały wydarzenia października 1956 r., stało się możliwe objęcie rządów kościelnych na Ziemiach Odzyskanych przez prawowitych zarządców, arcypasterzy ustanowionych przez Stolicę Apostolską na wniosek Prymasa Polski. Bp Kominek rządy kościelne we Wrocławiu objął 5 grudnia 1956 r. Jego uroczysty ingres do katedry wrocławskiej miał miejsce 16 grudnia 1956 r. Do Wrocławia przybył z opinią znakomitego administratora, wybitnego intelektualisty, utalentowanego kaznodziei, znawcy problemów współczesnego Kościoła, m.in. dzięki doskonałej znajomości języków obcych.
Z uwagi na wielowiekową rangę archidiecezji wrocławskiej i wysoką pozycję jej rządców w hierarchii kościelnej biskup Kominek już na początku był nazywany arcybiskupem. Wprowadził nowy styl zarządzania archidiecezją, całkowicie odmienny od swego poprzednika z lat 1951-1955.
Po kilku latach, dzięki jego niezmordowanej pracy, nastąpiła w archidiecezji wrocławskiej całkowita stabilizacja życia religijnego; zintegrowały się różne grupy duchowieństwa, tak pochodzenia miejscowego, jak i przybyłego z różnych stron kraju. Nastąpiło ujednolicenie form życia religijnego różnych grup wiernych o różnorodnej proweniencji terytorialnej.
Bp B. Kominek troszczył się w sposób wyjątkowy o pełną integrację zachodnich i północnych ziem Polski z Macierzą. Sam nieprzerwanie dawał duchowieństwu i wiernym przykład ofiarnej pracy i ogromnego zaangażowania w sprawy Kościoła. Od wiernych wręcz oczekiwał owocnej pracy dla Ojczyzny. Niezależnie od nastrojów społecznych, sam zawsze zachowywał postawę optymistyczną, życzliwość i chęć niesienia pomocy proszącym i potrzebującym.
Arcypasterz Wrocławski dał się również poznać jako wypróbowany opiekun zakonów, a nawet poszczególnych klasztorów. Chętnie udzielał skutecznej pomocy potrzebującym zgromadzeniom żeńskim narażonym na szykany polityczne i kłopoty materialne. Pomocy materialnej udzielał także wielu osobom prywatnym.
Wiele zdziałał dla rozwijania i wzbogacenia kultu maryjnego na terenie archidiecezji. Jego staraniem m.in. organizowano coroczne Dni Maryjne. W 1961 r. odbył się uroczysty akt oddania Matce Najświętszej wiernych i kapłanów całej archidiecezji. Stanowił on część przygotowań do peregrynacji kopii Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej (10 lutego 1963 - 17 października 1964), która nawiedziła 525 kościołów parafialnych, 82 kościoły filialne i 14 kościołów zakonnych. Dla upamiętnienia peregrynacji oddano do użytku wiernych Wrocławia kościół Najświętszej Maryi Panny na Piasku. Dzięki staraniom abp. B. Kominka doszło w 1966 r. do koronacji cudownej figurki Matki Bożej Strażniczki Wiary w Bardzie Śląskim.
Obok rozwijania kultu maryjnego abp Kominek starał się o ożywienie czci Świętych Pańskich. Bardzo zabiegał o głęboką cześć wiernych do św. Jadwigi Śląskiej i bł. Czesława. Dzięki jego wysiłkom bł. Czesław został przez papieża Pawła VI ustanowiony patronem Wrocławia (3 sierpnia 1963).
W 1960 r. złożył w Rzymie wizytę ad limina Apostolorum. Od papieża Jana XXIII otrzymał w darze relikwie św. Piusa X, które później przekazał katedrze i Metropolitalnemu Seminarium Duchownemu we Wrocławiu. W tym samym roku został powołany w Rzymie do Komisji ds. Akcji Katolickiej i Apostolstwa Osób Świeckich. Fakt ten był wyrazem uznania jego dla wkładu w rozwój śląskiego ruchu katolickiego, zapoczątkowanego przez niego na tym terenie jeszcze przed 1945 r.
W uznaniu jego wybitnych osiągnięć pastoralnych w 1962 r. papież Jan XXIII mianował go tytularnym arcybiskupem Euchaity. Od 1956 r. był przewodniczącym Komisji Episkopatu ds. Duszpasterstwa Ogólnego. Funkcję tę pełnił do śmierci. Oprócz tego czasowo też pełnił obowiązki przewodniczącego Komisji Episkopatu ds. Ziem Zachodnich. Ponadto otrzymał jeszcze nominację na członka Papieskiej Komisji Iustitia et Pax i Sekretariatu ds. Niewierzących w Kurii Apostolskiej, a przez pewien czas był wiceprzewodniczącym Rady Konferencji Episkopatów Europy.
Abp Kominek wziął też aktywny udział w pracach Soboru Watykańskiego II (11 października 1962 - 8 grudnia 1965), m.in. jako członek Komisji ds. Apostolstwa Świeckich i Komisji ds. Prasy i Widowisk. Podczas jednej z sesji Soboru, razem z kard. Karolem Wojtyłą, należał do grupy biskupów polskich, którzy zajmowali się redakcją konstytucji Gaudium et spes (O Kościele w świecie współczesnym).
Przez wiele lat abp Kominek starał się o pojednanie polsko-niemieckie. Podczas obrad ostatniej sesji Soboru, z upoważnienia Prymasa kard. Wyszyńskiego i Episkopatu Polski, został głównym autorem orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich. W orędziu polskich biskupów do ich współbraci w Episkopacie niemieckim, wystosowanym 18 listopada 1965 r., znalazło się wezwanie do pojednania polsko-niemieckiego.
List ten stworzył podstawy do współpracy między Polską a Republiką Federalną Niemiec. Ułatwił zawarcie traktatu pokojowego między Polską a Republiką Federalną Niemiec (7 grudnia 1970). Po ratyfikowaniu tego traktatu przez parlamenty obu krajów, papież Paweł VI wydał 28 czerwca 1972 r. ważną bullę Episcoporum Poloniae coetus, która uregulowała pod względem kanonicznym sytuację kościelną na Ziemiach Zachodnich i Północnych Polski. W 1972 r. Wrocław stał się ponownie stolicą metropolii kościelnej, a ks. dr Bolesław Kominek otrzymał tytuł metropolity wrocławskiego i arcybiskupa-ordynariusza archidiecezji wrocławskiej. Ustanowiono także dwie diecezje sufraganalne - w Opolu i Gorzowie. Ogromną wagę miało w tej sytuacji mianowanie przez papieża Pawła VI arcybiskupa Kominka członkiem kolegium kardynalskiego (5 czerwca 1973).
W 1972 r. na terytorium Dolnego Śląska znajdowało się 680 parafii i ośrodków duszpasterskich z 1347 kapłanami i 2 850 000 wiernymi. Po przeprowadzonej delimitacji archidiecezja wrocławska otrzymała nowe granice. Jej terytorium uległo pomniejszeniu z 24 504 km2 do 20 600 km2. Na tym terytorium były 552 parafie i około 2 500 000 wiernych, obsługiwanych przez 875 kapłanów diecezjalnych i 374 kapłanów zakonnych. Jako ordynariusz wrocławski abp Kominek wykorzystywał swoje bogate doświadczenie nabyte w Katowicach i Opolu. Sprawy związane z duszpasterstwem i administracją archidiecezji omawiał razem z najbliższymi współpracownikami: biskupami pomocniczymi, wikariuszami generalnymi i kanclerzem.
Jego najbliższymi pomocnikami byli: ks. prał. Kazimierz Bilczewski, wikariusz generalny (1956-1959) i ks. dr Feliks Kokoszka, kanclerz (1956-1957). Ich następcami na urzędzie kanclerza Kurii był ks. Wacław Szetelnicki (1957-1969), a na stanowisku wikariusza generalnego - ks. Józef Marcinowski (1957-1980).
Biskupami pomocniczymi byli: ks. prof. dr Andrzej Wronka (1957-1974), ks. prof. dr hab. Wincenty Urban (1960-1983), ks. prof. dr Paweł Latusek (1961-1973) i ks. prof. dr Józef Marek (1972-1978).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodniczący Episkopatu modlił się pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

2025-06-10 09:30

[ TEMATY ]

pacyfikacja

abp Tadeusz Wojda

kopalnia Wujek

Przewodniczący Episkopatu

Episkopat.pl

Abp Tadeusz Wojda odmówił modlitwę pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

Abp Tadeusz Wojda odmówił modlitwę pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda we wtorek o poranku odmówił modlitwę pod krzyżem-pomnikiem ofiar pacyfikacji Kopalni Węgla Kamiennego Wujek. Tego dnia w Katowicach rozpocznie się 401. Zebranie Plenarne KEP.

Górnicy z katowickiej kopalni protestowali przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego. 16 grudnia 1981 r. strajk został brutalnie spacyfikowany przez siły milicji i wojska. Zginęło dziewięciu górników: Józef Czekalski, Józef Krzysztof Giza, Joachim Gnida, Ryszard Gzik, Bogusław Kopczak, Andrzej Pełka, Jan Stawisiński, Zbigniew Wilk i Zenon Zając.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat w sprawie niektórych wypowiedzi medialnych ks. Rafała Główczyńskiego SDS

2025-06-10 23:09

[ TEMATY ]

Ksiądz z osiedla

archiwum prywatne

ks. Rafał Główczyński

ks. Rafał Główczyński

Zarząd Polskiej Prowincji Towarzystwa Boskiego Zbawiciela (Salwatorianów) opublikował komunikat związany z działalnością medialną salwatorianina.

Komunikat Prasowy Polskiej Prowincji Towarzystwa Boskiego Zbawiciela w sprawie
CZYTAJ DALEJ

Z pamiętnika pielgrzyma - dzień 4

2025-06-10 18:35

ks. Łukasz Romańczuk

Wczoraj zapomniałem powiedzieć o jednym ze świętych, który towarzyszył nam przez cala drogę. Gdy rozpoczynaliśmy wędrówkę z Sutri na placu była figura tego świętego. Podobnie w kościele, w którym sprawowaliśmy Mszę świętą tak żeby jego obraz i figura. Święty ten jest bardzo charakterystyczny ponieważ obok jego nóg jest świnia. Patrząc oddali na tę figurę myślałem że to Święty Roch a zwierzę pod jego stopami to pies. Przyjrzałem się jednak bliżej okazało się że jest to prosiaczek.

A wspomnianym świętym jest święty Antoni Opat, znany także jako Pustelnik. Swoje wspomnienie liturgiczne ma 17 stycznia a dlatego jest ukazywany z prosiaczkiem ponieważ według pewnej historii, gdy podróżował drogą morską pewna locha przyniosła do niego chory prosię, on uczynił na nim znak krzyża. Prosię wyzdrowiało. Co ciekawe dzisiejszy dzień, także jest z prosiakiem w tle. A związany jest on z sanktuarium, które mijaliśmy po drodze. Santuario Madonna della Sorbo. Swoje początki sakralne to miejsce ma w 1427 roku, kiedy to papież Marcin V przekazał to miejsce karmelitom. Według miejscowych opowieści krąży historia o objawieniu Matki Bożej i dlatego jest w tym miejscu kult maryjny Historia opowiada o człowieku z jedną ręką, który pasł świnie w dolinie Sorbo. Pewnego dnia, szukając jednej z zabłąkanych świń, znalazł ją w pobliżu jarzębiny, gdzie ukazała mu się Madonna. Maryja sprawiła, że ręka młodzieńca odrosła i powiedziała do niego: „Idź do wsi i przekonaj ich, aby zbudowali sanktuarium na tym wzgórzu. Każdy, kto przyjdzie tu w procesji, otrzyma moją łaskę. Jeśli ci nie uwierzą, pokaż im swoją rękę”. Nie znając tej historii, mogę powiedzieć, że Via Francigena pomaga, aby tę prośbę zrealizować. Do sanktuarium prowadzi 14 krzyży, na których znajdują się tabliczki z numerami stacji. Pierwszy krzyż czyli pierwsza stacja jest już około 3,5 km od sanktuarium. To idealny dystans, aby między poszczególnymi stacjami rozważać te ważne wydarzenia, związane z misterium naszego zbawienia. Idąc między stacjami była idealna przestrzeń, aby te 14 stacji odnieść do życia swojego oraz wydarzeń, które dzieją się obecnie w Kościele, świecie, czy też w sposób szczególny mnie dotykają. Takie myśli wypływające z serca i wlewające nadzieję. Żałuję tylko, że nie udało mi się ich nagrać, bo chętnie bym do nich jeszcze wrócił, a pamięć niestety bywa ulotna.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję