Troja, wielkobudżetowy film zrealizowany przez pracującego w Ameryce niemieckiego reżysera Wolfganga Petersena, jest dowodem na to, że utwory oparte na klasyce literatury europejskiej wciąż mogą cieszyć
się powodzeniem. Twórcy nawiązali do głośnych dzieł z lat 50. i 60., których akcja rozgrywała się w czasach antycznych i biblijnych, jak Ben Hur, Spartakus i wiele innych.
Scenariusz Troi został oparty na Iliadzie Homera. Autorzy dokonali tu sporych zmian, wynikających z chęci dostosowania greckiego eposu do gustów współczesnej młodej widowni. Przede wszystkim usunięto
z akcji postacie greckich bogów, którzy w Iliadzie ingerowali w poczynania ludzi. O bogach wspominają tylko bohaterowie dramatu - Agamemnon, Achilles, Parys, Helena, itd. Akcja epopei została skrócona;
u Homera oblężenie Troi trwa znacznie dłużej. Spowodowało to, że film stał się zwykłą opowieścią o wojnie, jaka mogła się wydarzyć w każdym czasie.
Utwór stracił więc w poważnym stopniu swój mityczny charakter. Zrealizowany został w tradycyjnym stylu, efekty komputerowe zostały tu ograniczone do minimum. Uwagę zwracają efektowne sceny batalistyczne
i pojedynki. Na wyróżnienie zasługują role walecznego obrońcy Troi Parysa i króla Priama w wykonaniu Petera O’Toole. Kluczową i heroiczną postać Achillesa zagrał gwiazdor Brat Pitt, ulubieniec młodzieży.
Autorzy filmu położyli nacisk na rozważania na temat okrucieństwa wojny, bezsensu zemsty i fatum kierującego losami bohaterów. W tym sensie w prosty sposób starali się przekazać główne wątki zawarte w
Iliadzie. Film stał się więc ekranowym brykiem jednego z głównych dzieł kultury europejskiej.
Policja w Brukseli aresztowała 4 czerwca obrończynię życia Lois McLatchie Miller oraz działacza na rzecz ochrony dzieci Chrisa Elstona za pokojowe trzymanie transparentów wzywających do ochrony dzieci przed medycznymi procedurami transpłciowymi.
Do zdarzenia doszło, gdy agresywny tłum otoczył Miller - szkocką specjalistkę ds. komunikacji prawnej w organizacji ADF International (konserwatywna chrześcijańska grupa prawnicza, działająca na rzecz szerzenia chrześcijańskich praktyk religijnych w szkołach publicznych i w rządzie) - i Kanadyjczyka Elstona, znanego jako „Billboard Chris”, trzymających transparenty z napisami: „Dzieci nigdy nie rodzą się w niewłaściwym ciele” oraz „Dzieci nie mogą wyrazić świadomej zgody na blokery dojrzewania”.
W Rudach Raciborskich nieznani sprawcy sprofanowali krzyż przy leśnej drodze. Spiłowano ramiona figury, odwrócono ją do góry nogami, a na zniszczonym krucyfiksie zawieszono śmieci. Mieszkańcy nie mają wątpliwości - to nie zwykły akt wandalizmu, ale celowa profanacja miejsca modlitwy i refleksji dokładnie w czasie ważnych dla rudzkiego sanktuarium uroczystości.
Spiłowano ramiona figury, odwrócono ją do góry nogami, a na zniszczonym krucyfiksie zawieszono śmieci. Mieszkańcy nie mają wątpliwości - to nie zwykły akt wandalizmu, ale celowa profanacja miejsca modlitwy i refleksji dokładnie w czasie ważnych dla rudzkiego sanktuarium uroczystości.
Kapliczka przy nowo budowanej drodze ekspresowej S19
W Polsce realizowanych jest wiele inwestycji drogowych, w tym droga ekspresowa S19. Jest to część trasy Via Carpatia, która powstaje we wschodniej części Polski, od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją. Na drodze ogromnej inwestycji stanęła mała kapliczka. A właściwie stoi tu już około 100 lat.
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik to nie tylko monumentalne podpory obiektów, imponujące ilości wykorzystanej stali, betonu, sprzętu oraz ciężka praca ludzi. To również wyjątkowa historia przydrożnych kapliczek, które są integralną częścią podkarpackiego krajobrazu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.