W Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie odbył się we wrześniu wernisaż Karoliny Grzesiak „Tacy duzi chłopcy i ich zabawki” – portrety fotograficzne 3D. Karolina Grzesiak to studentka Wydziału Wychowania Artystycznego Akademii im. J. Długosza w Częstochowie w dziedzinie grafiki projektowej (II stopnia). Jest autorką fotoreportaży z Nocy Kulturalnych. Współpracowała z Ośrodkiem Promocji Kultury Gaude Mater przy organizacji 21. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, uczestniczyła w wystawach: Częstochowa Obiektywnie – wystawa poplenerowa, pokonkursowej wystawie fotograficznej Klimaty Częstochowy, w 2012 r. otrzymała stypendium artystyczne w dziedzinie sztuk wizualnych, a wystawa fotografii „Tacy duzi chłopcy i ich zabawki” była jej indywidualnym debiutem.
Fotografie 3D wykonane w technice anaglifu przyciągały widzów. Zdjęcia z pozoru wydają się nieostre, jednak po założeniu okularów do odbioru takich fotografii nabierają przestrzeni i „wychodzą” do widza. Stają się jeszcze bardziej atrakcyjne. Na fotografiach autorka ukazała dziesięciu „chłopców” oraz ich zainteresowania, uzdolnienia, hobby. To, co lubią robić, w czym czują się dobrzy. Prace ukazują ludzi wraz z ich zamiłowaniami, pozwalają wejść do świata przedstawionych osób i na chwilę poczuć klimat tego, co dla nich często stanowi sens i sposób na życie, ich pasje.
Przed otwarciem wernisażu odbył się pokaz Adriana Konieckiego, jednego z bohaterów wernisażu, który przedstawił niezwykły spektakl przy użyciu yoyo. Równie oryginalny był występ Tomasza Drozdka, też protagonisty wernisażu, który muzyką zajmuje się już od dwudziestu siedmiu lat. Grał on na niespotykanych instrumentach, np. na lirze korbowej, cytrze wietnamskiej, kalimbie, fujarce pasterskiej, kiju deszczowym, piszczałce postnej oraz syntezatorze perkusyjnym „wavedrum”. Występ wzbudził ogromne zainteresowanie uczestników. Przyjemnością było wysłuchanie niezwykłych dźwięków, jakie wydobywały się z tych unikalnych instrumentów. Przygoda z muzyką Tomasza Drozda zaczęła się od grania na pianinie, później perkusji, aż w pewnym momencie zaczął kolekcjonować unikalne i niespotykane instrumenty etniczne, które wykorzystuje m.in. w swoim solowym projekcie o nazwie T.ETNO.
Cały wernisaż okazał się inspirującym wydarzeniem, każdy z odbiorców mógł doświadczyć unikalnego przeniesienia do innego świata jakże różnego do tego, który spotykamy na co dzień.
Gdy mówimy o Częstochowie, myśl każdego kieruje się ku Jasnej Górze, ku Cudownemu Obrazowi Matki Najświętszej. Tymczasem na szlaku pielgrzymim – w Alei Najświętszej Maryi Panny znajduje się inne miejsce ważne dla ducha: kościół rektoracki pw. Najświętszego Imienia Maryi
Tak, jak klasztor jasnogórski stał się od XVII wieku głównym polskim sanktuarium, i to o ogólnoświatowej randze, tak kościół rektoracki, przez jego miłośników zwany kościółkiem, stanowił dla nich duchowe centrum Częstochowy. Od ponad stulecia istnieje po to, aby w swych murach gromadzić licznych mieszkańców miasta, młodzież i inteligencję. Sam kościółek wprawdzie został wzniesiony w drugiej połowie XIX wieku, lecz dzieje jego duchowego dziedzictwa sięgają dużo wcześniejszych czasów, bo schyłku dawnej, szlacheckiej jeszcze, Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
W ciągu ostatniej dekady leczenie nowotworów przeszło prawdziwą rewolucję, która radykalnie zmieniła rokowania wielu pacjentów. Nowotwory, które kiedyś były wyrokiem, dziś stają się chorobami przewlekłymi. Choć leczenie onkologiczne jest coraz skuteczniejsze, nadal wiąże się z istotnymi skutkami ubocznymi i toksycznością, które mogą wpływać na jakość życia pacjenta. Wielu pacjentów chce świadomie i bezpiecznie wspierać swój organizm w walce z chorobą korzystając z potencjału medycyny komplementarnej. Dziś różne grupy interesu chcą odebrać im tę szansę.
Julia jeszcze jako nastolatka zachorowała na nowotwór mózgu. Diagnoza brzmiała strasznie: „gwiaździak drugiego stopnia, nieoperacyjny”. Dla Julii i jej mamy był to szok. Dotąd była aktywną nastolatką, uprawiała sport, lubiła taniec i pływanie. Choroba wywróciła ich życie do góry nogami. Po wielu miesiącach diagnozy trafiła do jednego z warszawskich szpitali, gdzie rozpoczęła chemioterapię. Bardzo szybko z wysportowanej nastolatki zmienia się nie do poznania. Miała problem z apetytem, schudła, często wymiotowała, wypadły jej włosy. Z dnia na dzień jej stan się pogarszał, a dotychczasowa terapia nie przynosiła oczekiwanych rezultatów. Z dnia na dzień jej ciało było coraz słabsze, jednak coraz silniejsza była chęć życia. – Nie chciałam rezygnować z leczenia konwencjonalnego, ale przez ogromne osłabienie organizmu nie byłam w stanie normalnie funkcjonować. Przede mną była studniówka i przede wszystkim matura. Nie chciałam rezygnować z życia – wspomina Julia.
W tych dniach moje myśli często kierują się ku narodowi ukraińskiemu, dotkniętemu nowymi, poważnymi atakami na ludność cywilną i infrastrukturę – mówił Leon XIV podczas audiencji ogólnej na Placu Świętego Piotra. Mówił też o Gazie, skąd „wznosi się ku niebu płacz matek i ojców, którzy trzymają w ramionach martwe ciała swoich dzieci”. Wezwał do wstrzymania ognia na tych terenach.
Papież nawiązał do ostatnich ataków na infrastrukturę cywilną na Ukrainie oraz ofiary cywilne w Gazie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.