Reklama

Tytuł prymasa Kościoła katolickiego w Polsce (4)

Prymasostwo w Polsce odrodzonej (po 1918 r.)

Niedziela łowicka 33/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kto jest prymasem Polski?

Z chwilą odzyskania przez państwo polskie niepodległości, powstała sporna kwestia: komu przysługuje tytuł i prerogatywy prymasa Polski? Było bowiem dwóch hierarchów, którzy wysunęli pretensje do tej godności: arcybiskup metropolita gnieźnieński Edmund Dalbor, który wznowił tytuł "prymasa Polski" oraz arcybiskup metropolita warszawski Aleksander Kakowski, który zaczął się tytułować "prymasem Królestwa Polskiego" .

Jako że część ziem polskich wraz z Warszawą wcześniej otrzymała możliwość działania, stąd abp A. Kakowski szybciej rozpoczął działalność kościelną, która w niektórych wypadkach przypominała jurysdykcję prymasowską. Jeszcze w 1916 r. wezwał na Konferencję Episkopatu do Warszawy biskupów metropolii warszawskiej, a także biskupów z Wilna i Żmudzi, choć nie należeli oni do metropolii. Nosił nawet z zamiarem zaproszenia na tę konferencję biskupów zaboru austriackiego. W rok później, z okazji setnej rocznicy utworzenia metropolii warszawskiej, zaprosił na dzień 13 marca 1917 r. metropolitów i biskupów ziem polskich trzech zaborów, którzy rzeczywiście przybyli do Warszawy łącznie z abp. Edmundem Dalborem. Była to I Konferencja Episkopatu Polski. Z konferencji tej wysłano telegram do papieża Benedykta XV, podpisany na pierwszym miejscu przez kard. Edmunda Dalbora.

Abp A. Kakowski uaktywnił swoją działalność na polu kościelnym. Od 1919 r. zaczął używać szat purpurowych. Pozycję jego wzmacniał fakt, że był on metropolitą stolicy odradzającego się państwa polskiego oraz od 1916 r. wchodził w skład trzyosobowej Rady Regencyjnej proklamowanego przez państwa centralne Królestwa Polskiego. Ponadto konsekrował on nuncjusza apostolskiego Achillessa Rattiego (1919 r.), który w 1922 r. został papieżem Piusem XI, co także posiadało niemałe znaczenie. Poza tym 14 grudnia 1919 r. abp Kakowski podniesiony został do godności kardynała, dzień wcześniej od abp. E. Dalbora, co też nie mogło być nie zauważone przez opinię publiczną.

W takiej sytuacji nic dziwnego, że metropolita gnieźnieński E. Dalbor zaczął niebawem bronić starożytnych praw prymasowskich Gniezna. W roku 1919 wznowił tytuł prymasa Polski. On też w tym samym roku powagą prymasowską zwołał Konferencję Episkopatu całej Polski do Gniezna i jej przewodniczył, podobnie jak na wszystkich następnych. W 1922 r. otworzył kancelarię prymasowską w Warszawie i zaczął faktycznie sprawować jurysdykcję prymasowską nad całą Polską. Jego działalność poparła opinia publiczna w całym kraju.

Tymczasem wznowieniu jurysdykcji prymasowskiej od początku byli niechętni nuncjusze papiescy, widząc w niej poważną konkurencję dla siebie. Stolica Apostolska w listach kierowanych do biskupów polskich na pierwszym miejscu wymieniała kard. Kakowskiego, który wydaje się, że z czasem zaczął ustępować miejsca metropolicie gnieźnieńskiemu. Kiedy w czasie Konferencji Episkopatu 14 marca 1919 r. nuncjusz A. Ratti jemu pierwszemu podał do podpisania protokół konferencji, kard. Kakowski podał go jednak kard. Dalborowi. Szczególną niechęć dla Gniezna okazywał następny nuncjusz - abp W. Lauri, który jak pisze w swoim pamiętniku kard. A. Kakowski: "ostro zwalczał prymasa Dalbora i zabiegał w Rzymie o zamknięcie kancelarii prymasowskiej w Warszawie" .

W takiej sytuacji prymas Polski kard. E. Dalbor zwrócił się do papieża Piusa XI z prośbą o ostateczną decyzję w kwestii spornej i o potwierdzenie dawnych prerogatyw prymacjalnych dla Gniezna. Kongregacja dla Nadzwyczajnych Spraw Kościoła - pod wpływem sugestii nuncjatury warszawskiej - wydała 5 lutego 1925 r. dekret, w którym:

1. Zatwierdziła arcybiskupowi Gniezna tytuł "prymasa Polski", a metropolicie warszawskiemu - "prymasa Królestwa Polskiego" .

2. Potwierdziła obydwom hierarchom przywilej noszenia szat purpurowych.

3. Co się tyczy jurysdykcji, którą stolica gnieźnieńska chciała wykonywać na terytorium całej Polski, na wszelki wypadek Stolica Apostolska znosiła ją "ad cautelam".

4. Dekret sugerował, że kancelaria prymasowska w Warszawie powinna zostać zamknięta.

Tak więc faktycznie po przeszło 400 latach Stolica Apostolska zniosła jurysdykcję prymasowską w Polsce.

Te negatywne decyzje rzymskie z 1925 r. nie przekreśliły tradycji prymasostwa polskiego związanego z Gnieznem. Zresztą sam kard. A. Kakowski, chyba na skutek presji opinii publicznej, przestał używać tytułu "prymas Królestwa Polskiego". Tymczasem następca kard. E. Dalbora, prymas Polski kard. August Hlond faktycznie przewodził Kościołowi polskiemu, czego wyrazem było przewodniczenie Konferencjom Episkopatu Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

wspomnienia

Wikimedia Commons

Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons

Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons

21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.

Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
CZYTAJ DALEJ

Troszczmy się o Kościół

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

źródło: pixabay.com

Rozważania do Ewangelii Łk 19, 45-48.

Piątek, 21 listopada. Wspomnienie Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny.
CZYTAJ DALEJ

Muzyczne spotkania przy rondzie w Rąbieniu ponownie przyciągnęły melomanów

2025-11-20 18:16

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Jakub Garbacz

Rąbień: Muzycznych spotkań przy rondzie

Rąbień: Muzycznych spotkań przy rondzie

W kościele Zwiastowania Pańskiego w Rąbieniu odbył się kolejny koncert z cyklu jesienno-zimowych „Muzycznych spotkań przy rondzie”. Niedzielne wydarzenie zatytułowane „Dialogi powietrza i przestrzeni” wypełniły występy dwóch uznanych artystów związanych ze środowiskiem muzycznym stolicy – oboisty Tytusa Wojnowicza oraz organisty Jana Bokszczanina.

Publiczność usłyszała różnorodny program obejmujący utwory Jana Sebastiana Bacha, Georga Boehma, Alessandro Marcellego, Heitora Villa-Lobosa, Astora Piazzolli oraz Zbigniewa Wodeckiego. Szczególnym wydarzeniem wieczoru była prapremiera kompozycji „Apertum” na obój i organy, stworzonej przez polskiego kompozytora Sebastiana Szymańskiego specjalnie na tę okazję. Utwór, utrzymany w nowoczesnej stylistyce, został entuzjastycznie przyjęty przez słuchaczy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję