Reklama

Kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Nowym Kramsku

Pod opieką Maryi

Nowe Kramsko jako własność opatów z Obry kanonicznie należało do parafii w Klępsku. Pierwsze przekazy źródłowe dotyczące wsi pochodzą z 1314 r., następne z lat 1317, 1319 i 1326. Są to zapisy testamentowe wsi dokonane przez hrabiego Hektora z rodu Leszczyców i jego małżonki z Klępska oraz kasztelana zbąskiego Sulka z Lasocic z rodu Junoszów na rzecz klasztoru cystersów w Obrze: „Kościołowi, Bogu i Maryi Pannie za zbawienie dusz swoich”. Terytorialnie parafia ta należała wówczas do diecezji wrocławskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według legendy pierwotnym kościołem w Nowym Kramsku była kapliczka Matki Bożej znajdująca się w centrum wsi, tuż obok zbiornika wodnego zwanego Kaliskiem. Dopiero potem wybudowano kościół - obecną świątynię. Jej budowę datuje się na 1759 r., poświęcenia dokonano w 1769 r. (ta data znajduje się na ołtarzu głównym).
W latach 1993-1995 trwał kapitalny remont kościoła, po którym 3 września 1995 r. bp A. Dyczkowski dokonał jego uroczystego poświęcenia.
Ołtarz główny składa się z dwóch zasadniczych części: dolnej, obejmującej mensę flankowaną dwoma parami kolumn o kompozytowych głowicach, które podtrzymują dwa odcinki łamanego, bogato profilowanego gzymsu. Przestrzenie pomiędzy kolumnami po lewej i prawej stronie mensy w górnej części wypełniono sztukatorską dekoracją z elementami symboli Eucharystii: kielich i hostia. W dolnej części dwie arkady zamknięte łukiem odcinkowym otwierają przejście za ołtarz. W przestrzeń miedzy parą wewnętrznych kolumn wbudowano drewniane tabernakulum. Cześć górna ołtarza to dwa drewniane, trójkątne uszaki połączone w górnej części łamanym, profilowanym gzymsem. Przestrzeń między uszakami wypełniają: w dolnej części obraz w drewnianej, profilowanej ramie (przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny), obok obrazu stoją na kolumnach dwie postacie - cysterki, ubrane w białe szaty z czarnymi welonami na głowie; część górną stanowi wieniec z chmur z główkami czterech aniołków adorujących Ducha Świętego w postaci gołębicy. Zwieńczenie ołtarza stanowią trzy wazy z bogatą płaskorzeźbioną dekoracją ornamentalno-roślinną.
W latach 1994-1996 ołtarz został poddany pracom konserwatorskim, które wykonali mgr Krzysztof Powidzki i mgr Alina Jankowska.
Dwa ołtarze boczne znajdujące się w nowokramskiej świątyni, nieznanego autorstwa, powstały w XVIII w. Każdy z ołtarzy posiada dwa obrazy olejne: lewy górny - Najświętszego Serca Pana Jezusa, lewy dolny - św. Jana Nepomucena; prawy górny - Chrystusa w koronie cierniowej, prawy dolny - św. Izydora. Obrazy zostały poddane konserwacji w latach 90. przez mgr. K. Powidzkiego, natomiast konserwację ołtarzy prowadził dr Dariusz Markowski.
Innymi obiektami zabytkowymi w kościele parafialnym są: drewniana chrzcielnica pochodząca z pierwszego ćwierćwiecza XVIII w., przedstawiająca figurę anioła trzymającego przed sobą od spodu kosz przykryty pokrywą z pełnoplastycznym przedstawieniem sceny chrztu Chrystusa przez św. Jana; drewniany konfesjonał warsztatu wielkopolskiego, powstały w 1773 r., oraz ambona.
Wezwanie kramskiej parafii - Narodzenia Najświętszej Maryi Panny - wzięło się najprawdopodobniej stąd, iż w XII w. modne było nadawanie tytułów maryjnych. Jest to jednak tytuł rzadki nawet w Polsce, gdzie Maryja otoczona jest szczególną czcią.
Moment narodzenia Maryi - córki św. Anny i św. Joachima nie został zanotowany przez biblistów. Jak ważna jest Maryja, zrozumiano, gdy stała się Matką Odkupiciela. Jej narodzenie ściśle związane jest z ideą odkupienia, którą Bóg powziął w swoim zbawczym planie. W ostatniej księdze - Apokalipsie św. Jana pojawiła się wizja kobiety zwycięskiej, w aureoli z dwunastu gwiazd, depczącej Szatana. To zapowiedź nowej Ewy, która ma zmazać grzech pierwszej. Nowa Ewa przez swoje narodzenie zapoczątkowała nowatorski okres w dziejach ludzkości, przybliżyła przyjście Zbawiciela, stała się początkiem ery mesjańskiej.
Kościół parafialny w Nowym Kramsku 8 września czci swoją patronkę, Maryję, w dzień Jej narodzenia. Święto to nazywane jest także świętem Matki Bożej Siewnej, która wydała najdoskonalszy Owoc Bożego ziarna - Jezusa Chrystusa.
W tym dniu sprawowana jest Suma odpustowa, która odbywa się przy kaplicy Matki Bożej z Lourdes znajdującej się obok świątyni. W uroczystej Mszy św. biorą udział liczni goście, rodziny, grupy parafialne, młodzież i dorośli niosący chorągwie, grupy dziecięce, schola.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa z Avila - życiowa mistyczka

Niedziela łódzka 41/2007

[ TEMATY ]

święta

François Gérard, "Św. Teresa”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”
Czy czytali Państwo „Drogę doskonałości” św. Teresy z Avila, reformatorki żeńskich klasztorów karmelitańskich, mistyczki i wizjonerki? A jej listy pisane do osób duchownych i świeckich? To zaskakująca literatura. Autorka, święta i doktor Kościoła, żyjąca w XVI w. w Hiszpanii, ujawnia w niej nadzwyczajną trzeźwość umysłu oraz wiedzę o świecie i człowieku. Jej znajomość ludzkiej, a szczególnie kobiecej natury, z pewnością przydaje się i dziś niejednemu kierownikowi duchowemu. Trapiona chorobami, prawie nieustannie cierpiąca, św. Teresa zwraca się do swoich sióstr językiem miłości, wolnym od pobłażania, ale świadczącym o głębokim rozumieniu i nadprzyrodzonym poznaniu tego, co w człowieku słabe, i może stanowić pożywkę dla szatańskich pokus. Po latach pobytu w klasztorze św. Teresa podjęła trudne dzieło reformy żeńskich wspólnot karmelitańskich. Dostrzegła niedogodności i zagrożenia wynikające z utrzymywania dużych zgromadzeń, zaproponowała więc, aby mniszki całkowicie oddane na służbę Chrystusowi mieszkały w małych wspólnotach, bez stałego dochodu, zdane na Bożą Opatrzność, ale wolne od nadmiernej troski o swe utrzymanie. Zadbała także o zdrowie duchowych córek, nakazując, aby ich skromne siedziby otoczone były dużymi ogrodami, w których będą pracować i modlić się, korzystając ze świeżego powietrza i słońca. Te wskazania św. Reformatorki pozytywnie zweryfikował czas i do dziś są przestrzegane przy fundacji nowych klasztorów. Oczywiście, główna troska św. Teresy skierowana była na duchowy rozwój Karmelu. Widziała zagrożenia dla Kościoła ze strony proponowanych przez świat herezji. Cóż może zrobić kobieta? - pytała świadoma realiów. Modlitwa i ofiara jest stale Kościołowi potrzebna. Kobieta, przez daną jej od Boga intuicję i wrażliwość, potrafi zaangażować nie tylko swój umysł, ale i serce na służbę Bożej sprawy. W życiu ukrytym i czystym, przez modlitwę i ufność może ona wyprowadzić z Serca Jezusa łaski dla ludzi. Jak korzeń schowany w ziemię czerpie soki nie dla siebie, ale dla rośliny, której część stanowi, tak mniszka za klauzurą Karmelu podtrzymuje duchowe życie otaczającego świata. Dąży do zażyłości z Panem nie dla zaspokojenia własnych pragnień, lecz dla Królestwa Bożego, aby Stwórca udzielał się obficie stworzeniu, karmiąc je łaską i miłością. Tak widziała to św. Teresa i tak postrzegają swe zadanie dzisiejsze karmelitanki. Modlą się za Kościół, za grzeszników i ludzi poświęconych Bogu, narażonych na potężne i przebiegłe zasadzki złego, aby wytrwali i wypełnili swoje powołanie. Szczęśliwe miasto, w którym Karmel znalazł schronienie. Szczęśliwa Łódź. Pełne wiary, wolne od strapień doczesnych, mieszkanki Karmelu potrzebują wszakże naszego wsparcia, materialnej ofiary, dziękczynnej modlitwy. W przededniu święta Założycielki Karmelu terezjańskiego, w roku poprzedzającym 80. rocznicę obecności Karmelitanek Bosych w Łodzi przy ul. św. Teresy 6, ku nim zwracamy spojrzenie. Niech trwa wymiana darów.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Gdzie kończy się polityka, a zaczyna teatr?

2025-10-15 13:01

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Czasami mam wrażenie, że w Polsce polityka i teatr zaczęły się zlewać w jedno. Weźmy choćby sprawę 10-letniej Sary, która latem ubiegłego roku zadała pytanie w Sejmie i… stała się symbolem medialnego oburzenia. Nagłówki krzyczały o „strachu dzieci przed dziadkiem Kaczyńskim” i „dyskryminacji w Sejmie”, a Rzecznik Praw Dziecka pisała o fundamentalnym prawie do zadawania pytań. Wtedy wydawało się, że cała afera, nacechowana silnymi emocjami – minie, jak wiele takich „wrzaw”, aż do dziś, gdy dziewczynka w Gdańsku znalazła się w samym środku prawdziwego kryzysu szkolnego. Rodzice pozwali nauczycieli i pracowników szkoły, a sytuacja doprowadziła do rezygnacji części kadry. Wyraźnie widać, że niektóre dramaty mają swoją kontynuację, tylko w wersji zgoła odmiennej niż pierwotnie były opisywane.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję