Bangladesz: mniejszość katolicka wiąże duże nadzieje z wizytą Franciszka
Mniejszość katolicka w Bangladeszu, stanowiąca niespełna półprocentową mniejszość w tym 160-milionowym kraju, oczekuje z wielkimi nadziejami na przyjazd Franciszka. Wierni liczą na poprawę swej sytuacji w kontekście niedawnych ataków ekstremistów muzułmańskich. Papież będzie przebywał w Bangladeszu od 30 listopada do 2 grudnia.
Według francuskiej agencji AFP tamtejsi katolicy „czują, że ostatnio bardziej niż kiedykolwiek wcześniej stali się celem ataków radykałów islamskich, nie tolerujących innych mniejszości religijnych, obcokrajowców oraz „świeckich” blogierów w internecie.
Chrześcijanie nawróceni z islamu bywają bestialsko mordowani. W zeszłym roku doszło do kilku takich zbrodni. Dotyczy to zresztą także konwertytów na hinduizm.
Cytowany przez agencję katolicki misjonarz Gabriel Amal Costa zauważył, że „ludzie w Bangladeszu zawsze żyli w zgodzie。Kościół pod tym względem zawsze propagował – i nadal to czyni – dialog międzyreligijny. Niestety ostatnio sytuacja bardzo się pogorszyła”.
Ekscesom fundamentalistów biernie przygląda się miejscowa policja. która zresztą sama potrafi np. okradać chrześcijan. W marcu br. w jednej ze wsi koło Dhaki ubrani po cywilnemu funkcjonariusze wtargnęli do domu pewnej wdowy – chrześcijanki i obrabowali ją. Gdy wzburzeni sąsiedzi wezwali policję, ta zaatakowała ich. 20 osób zostało rannych i aresztowano ponad stu chrześcijan za „utrudnianie pracy policji”.
Działaczom katolickim grozi się też śmiercią. Ostatnio taką pogróżkę otrzymał na piśmie biznesmen Nirmal Rosario, który w 2015 r. w czasie Bożego Narodzenia siedział obok premiera Sheikha Hasiny Wajeda.
Katolicy w Bangladesu to w dużej części potomkowie portugalskich handlarzy, którzy przybyli tam w XVII wieku. Żyją oni we wspólnotach, głównie wokół stołecznej Dhaki. Jednym z nich jest Bidhan Kamol Rosario - mieszkaniec wioski Nagori. W 1971 walczył on o - jak mówi - "piękny Bangladesz, który przygarnie wszystkich ludzi, niezależnie od rasy i religii”. W jego wiosce co roku w lutym odbywają się uroczystości poświęcone św. Antoniemu z udziałem tysięcy wiernych. On także żywi poważne obawy o przyszłość mniejszości religijnych w swoim kraju. "Nigdy nie chciałem żadnych przywilejów dla siebie i zawsze walczyłem o równe prawa dla wszystkich. Ale teraz przestałem już wierzyć, że my, katolicy, mamy w tym kraju równe prawa” - stwierdził z goryczą Rosario.
Wierni w Bangladeszu, w którym Kościół odgrywa niemałą rolę, szczególnie w szkolnictwie i opiece zdrowotnej, modlą się, aby wizyta Franciszka sprowadziła do ich kraju więcej pokoju. Ks. Jayanta Gomes z kościoła św. Mikołaja w Nagori, jest przekonany, że wizyta ta "w rzeczywistości przyniesie pocieszenie i nadzieje na pokój dla nas wszystkich w Bangladeszu” .
O swej modlitwie o budowanie mostów dialogu i jednoczenia się z wyznawcami innych religii w kształtowaniu relacji pokoju, aby wydały obfite owoce pojednania w kraju, zapewnił Franciszek biskupów Mjanmy. Podczas spotkania, które odbyło się 29 listopada w kompleksie katedry Najświętszej Maryi Panny w Rangunie, papież wyraził uznanie dla wspólnoty katolików w tym kraju za jej "prorocze świadectwo umiłowania Boga i bliźniego", które wyraża się w zaangażowaniu na rzecz ubogich, ludzi pozbawionych praw i wysiedlonych.
Swoje rozważania Ojciec Święty skupił wokół trzech słów: "uzdrowienie, towarzyszenie i proroctwo". Mówiąc o "uzdrowieniu" przypomniał, że Ewangelia jest przede wszystkim orędziem uzdrowienia, pojednania i pokoju. Zwrócił uwagę, że w Mjanmie takie orędzie ma szczególny wydźwięk, jako że kraj ten stara się przezwyciężyć głęboko zakorzenione podziały i budować jedność narodową. "A zatem dla was głoszenie Ewangelii nie może być tylko źródłem pociechy i męstwa, ale winno być też wezwaniem do krzewienia jedności, miłości i uzdrowienia w życiu ludu" - powiedział Franciszek. Zaznaczył przy tym, że jedność rodzi się z różnorodności, dowartościowuje różnice między ludźmi jako źródło wzajemnego ubogacenia i rozwoju. Zachęcił ponadto do budowania kultury spotkania i solidarności.
Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons
21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.
Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
Papież Leon XIV wydał Motu proprio, w którym reformuje zasady dotyczące przewodniczenia Papieskiej Komisji Państwa Watykańskiego. Dokument w formie listu apostolskiego wprowadza zmianę w podstawowej strukturze administrującej Watykanem - uchyla 1 punkt artykułu 8 poprzedniego Prawa Fundamentalnego Państwa Watykańskiego, który przewidywał, że stanowisko przewodniczącego Komisji może zajmować jedynie kardynał. Teraz mogą je obejmować także inne osoby.
Zgodnie z Motu proprio Papieża Leona XIV, opublikowanym 21 listopada, nie tylko kardynałowie, ale także „inni członkowie” mogą pełnić funkcję przewodniczącego Papieskiej Komisji Państwa Watykańskiego, a więc także świeccy – mężczyźni i kobiety.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.