Reklama

Św. Cyryl i św. Metody - Apostołowie Słowian

Tym dwóm braciom ludy słowiańskie zawdzięczają miejsce w chrześcijańskiej Europie. Dzięki misji świętych Cyryla i Metodego Słowianie nie tylko poznali wiarę w jedynego Boga, ale także zostali przyjęci do grona cywilizowanych narodów naszego kontynentu. Michał - arcybiskup Moraw, znany był bardziej pod swoim zakonnym imieniem: Metody, jego brat Konstanty jako Cyryl.

Niedziela łowicka 39/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cyryl i Metody żyli około sto lat przed chrztem Polski, gdy Słowianie zaczynali dopiero formować swoje państwa. Ich władcy widzieli, że kraje mające wsparcie Kościoła Chrystusowego rosły w siłę. Stwarzało to korzystny grunt pod dzieło ewangelizacji Słowian. Trudną do pokonania barierę stanowiły zarówno różnice językowe, jak i oddalenie ziem słowiańskich od głównych ośrodków chrześcijaństwa. Trzeba było wielkiej odwagi i wytrwałości, by podjąć się tego zadania. Uczynili to dwaj bracia sołuńscy (Sołuń, to po słowiańsku Saloniki, miasto, gdzie obaj się urodzili: Michał prawdopodobnie w 825, Konstanty rok później).
Obaj bracia od dzieciństwa mieli styczność z mową słowiańską i nauczyli się nią posługiwać. Ponieważ pochodzili z zamożnego domu, otrzymali staranne wykształcenie. Metody został zarządcą jednej ze słowiańskich prowincji cesarstwa bizantyjskiego. Cyryl otrzymał funkcję sekretarza i doradcy patriarchy Konstantynopola Ignacego. Piastując jednocześnie urząd bibliotekarza przy kościele Hagia Sophia w Konstantynopolu. Praca ta nie sprawiała mu radości. Opuścił stolicę i udał się do jednego z klasztorów, jak się potem okazało na greckiej górze Olimp. Odnaleziony, odmówił powrotu do dotychczasowych zajęć. Zgodził się jednak wykładać filozofię w Akademii Cesarskiej.
Metody również przeżył rozczarowanie pełnionym urzędem i podobnie jak brat, zrezygnował. W ten sposób, po latach rozłąki obaj bracia spotkali się w klasztorze na górze Olimp.
Wkrótce Konstantynopol postanowił wykorzystać ich talenty. Na prośbę władcy koczowniczego ludu Chazarów, obaj greccy misjonarze, z mandatu cesarza bizantyjskiego, najpierw na Krymie wśród Chazarów, a potem w Bułgarii, prowadzili akcję chrystianizacyjną. Tam poznali język Słowian. Na Krymie odnaleźli grób św. Klemensa, papieża-męczennika, którego relikwie przywieźli do Konstantynopola, a następnie zawieźli do Rzymu, co było dla ówczesnego Kościoła wielkim wydarzeniem.
Wkrótce cesarz Michał, na prośbę władcy Państwa Wielkomorawskiego Rościsława, skierował obu braci-misjonarzy z misją do tego właśnie kraju. Morawianie byli już wprawdzie ochrzczeni, lecz przysłani im misjonarze z Niemiec, Włoch i Grecji nie władali miejscowym językiem, więc nie mogli szerzyć wiary wśród ludu. Cesarz uznał, że to zadanie w sam raz dla Cyryla i Metodego.
Konstanty-Cyryl profesor akademii cesarskiej w Konstantynopolu, opracował na bazie alfabetu greckiego, alfabet staro-cerkiewno-słowiański zwany głagolicą (cyrylica to uproszczona głagolica utworzona przez jednego z uczniów Cyryla). Dokonał również przekładu (wraz z Metodym) Pisma Świętego i ksiąg liturgicznych na język staro-cerkiewno-słowiański.
Misjonując na Morawach, napotkali bracia wiele trudności. Czas nie sprzyjał głoszeniu Ewangelii w kraju Rościsława, który prowadził ciągłe walki z sąsiadującymi Niemcami. Kiedy pozycja władcy osłabła (na skutek zabiegów duchowieństwa niemieckiego) ograniczono działalność misyjną Cyryla i Metodego, którzy musieli przenieść się do Panonii - kraju obejmującego głównie obszar dzisiejszej Słowacji, Chorwacji i Serbii. Dopiero tu znaleźli korzystne warunki do dalszej pracy.
Uciążliwe wyprawy mocno nadwątliły siły Cyryla, który nigdy nie był dobrego zdrowia. W czasie pobytu w Rzymie, gdzie zdawał sprawę Ojcu Świętemu ze swojej pracy, 14. lutego 869 r. Cyryl zmarł. Dzień jego śmierci jest w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim, które uważają się za kontynuatorów ich misji, obchodzony jako wspomnienie Świętych Braci. Krótko przed śmiercią Cyryl przywdział habit zakonny. Choć wcześniej kilkakrotnie przebywał w klasztorze, nigdy nie złożył żadnych ślubów zakonnych.
Po śmierci brata Metody kontynuował rozpoczęte dzieło. Przyjął sakrę biskupią zostając arcybiskupem Moraw. Jego misja ponownie spotkała się ze sprzeciwem niemieckiej hierarchii, uważającej Morawy za swoje „terytorium kanoniczne”. Metody został uwięziony i oskarżony o herezję. Poszukiwał oparcia w Rzymie, gdzie znalazł je u papieża Jana VIII, który uznał nauki Metodego za prawowierne.
Metody zmarł w Rzymie. Jego (i brata) relikwie znajdują się w Bazylice św. Klemensa.
Cyryl i Metody uznani są za świętych (choć nigdy nie byli formalnie kanonizowani) zarówno w tradycji łacińskiej jak i greckiej. Bez obu braci trudno wyobrazić sobie kulturę słowiańską, szczególnie piśmiennictwo. Rok 1969 był ogłoszony przez UNESCO rokiem obu braci (w 1100 lecie śmierci Cyryla), a Jan Paweł II ogłosił ich w 1980 r. Apostołami Europy.
Bracia działali w ramach tzw. Kościoła Wschodniego. Trzeba przypomnieć, że pozostawali w pełnej jedności z Kościołem Zachodnim. Jan Paweł II w Liście Apostolskim (Egre giae virtutis) z 31 grudnia1980 r. tak pisze: „Cyryl i Metody spełniali posługę misyjną w jedności zarówno z Kościołem Konstantynopolitańskim, przez który zostali posłani, jak i z Rzymską Stolicą św. Piotra, przez nią potwierdzeni. Było to wyrazem jedności Kościoła, która za czasów ich życia i działalności nie została dotknięta nieszczęściem rozłamu między Kościołem Wschodnim a Zachodnim chociaż stosunki między Rzymem a Konstantynopolem były już nacechowane pewnymi napięciami”.
W 1985 r. przypadła „Tysiącsetna rocznica dzieła ewangelizacji Świętych Cyryla i Metodego”. Uczczono ją licznymi sympozjami, spotkaniami, opracowaniami... Ojciec święty wydał specjalną encyklikę Slavorum Apostoli (w uroczystość Trójcy Przenajświętszej, dnia 2 czerwca 1985 r.) w której przypomniał, że „Bracia Sołuńscy byli dziedzicami nie tylko wiary, ale i kultury starożytnej Grecji, kontynuowanej przez Bizancjum. (…) Wcielając Ewangelię w rodzimą kulturę ludów ewangelizowanych, święci Cyryl i Metody położyli szczególne zasługi dla ukształtowania się i rozwoju tej kultury, a raczej wielu kultur. Wszystkie bowiem kultury narodów słowiańskich zawdzięczają swój »początek« lub własny rozwój dziełu Braci Sołuńskich (n. 21).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stolica Apostolska w ONZ: porzucić złudną logikę wyścigu zbrojeń

2025-10-18 19:47

[ TEMATY ]

ONZ

abp Giordano Caccia

Vatican Media

Należy bezwzględnie porzucić „złudną logikę” wyścigu zbrojeń i nuklearnego odstraszania, by zamiast tego obrać drogę dialogu i rozbrojenia. Stały obserwator Stolicy Apostolskiej, arcybiskup Gabriele Caccia, ponownie wezwał do zakończenia „wyścigu zbrojeń” podczas swojego wystąpienia wczoraj, w trakcie debaty generalnej pierwszego komitetu 80. sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych.

Hierarcha zauważył, że osiemdziesiąt lat po zniszczeniu Hiroszimy i Nagasaki oraz po utworzeniu ONZ, „duch dyplomacji i multilateralizmu, tak starannie ukształtowany, by chronić ludzkość przed plagą wojny, jest coraz bardziej przesłaniany przez niebezpieczny powrót do siły i strachu jako sposobów rozwiązywania sporów”. Cytując słowa papieża Franciszka z czerwcowego spotkania organizacji pomocowych dla Kościołów wschodnich, arcybiskup Caccia zapytał: „Jak możemy dalej zdradzać pragnienie pokoju, które żywi ludzkość, szerząc propagandę gromadzenia broni, jakby militarna przewaga miała rozwiązać problemy, zamiast rodzić jeszcze więcej nienawiści i pragnienia zemsty?”.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

W rodzinie konieczna jest stała formacja religijna [Felieton]

2025-10-19 09:02

ks. Łukasz Romańczuk

Prezydent Karol Nawrocki w czwartek w Łodzi wziął udział w Kongresie Przyszłości Narodowej. Powołał tam Radę Młodzieży i zapowiedział, że będzie wsłuchiwał się w jej głos. Zapytany czym jest nowoczesny patriotyzm powiedział: „Patriotyzm jest po prostu miłością do Ojczyzny, do wspólnoty narodowej, do narodu i do wartości, które stoją za tym narodem. Niezależnie od tego, jaki to jest wiek, to emocja jest ta sama”. 

W zeszłym tygodniu pisałem o tym, że największą siłą i gwarancją bytu narodowego jest rodzina. Jaka rodzina taki Kościół i takie państwo. W naszych czasach trzeba jej szczególnie bronić, zwłaszcza patrząc na to jak wiele małżeństw się rozpada, dlatego dziś chciałbym rozwinąć tę myśl. Kościół docenia wartość rodziny i pomaga w jej funkcjonowaniu – wpaja dobre wartości, przygotowuje młodych do małżeństwa, prowadzi poradnie życia rodzinnego działające przy parafiach. Motywem zawarcia małżeństwa powinna być miłość. Decyzję podejmują młodzi biorąc pod uwagę rady życzliwych im ludzi, zwłaszcza rodziców. Miłość jako centralna wartość w małżeństwie dotyczy i ducha i ciała. Katolik kocha w myśl nakazu ewangelicznego – „Miłuj bliźniego jak siebie samego” czyli kocha siebie i jest szczęśliwy - i to szczęście daje drugiej osobie, jako dar ofiarny. Miłość ta dojrzewa przez lata w ramach wspólnie przeżywanych radości, smutków trosk i ciężarów życia. Jest drogą do pełni człowieczeństwa jako celu ludzkiego życia. Małżeństwo to najbardziej pierwotny związek dwojga osób różnej płci, zgodnie z wolą Stwórcy: „Mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swoją żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem” [Rdz 2,24]. Chrystus uświęcił związek małżeński swoją łaską, podnosząc małżeństwo do godności sakramentu. Jest faktem, że wiele małżeństw współcześnie się rozpada. Z różnych stron uderzają w nie niszczące fale zła. Trzeba to zagrożenie widzieć i się przed nim odpowiednio zabezpieczyć, aby uniknąć tragedii rozbicia wspólnoty ducha i ciała, jaką jest małżeństwo chrześcijańskie. Małżeństwu zagrażają: brak przygotowania do życia we wspólnocie, niezdrowy klimat społeczny, trudności związane z mieszkaniem, brak pracy, egoizm, brak ducha ofiary, choroby, niedobór psychiczny oraz brak łaski Bożej. W ostatnich latach model rodziny znacznie się zmienił. Dawniej rodzina była duża, stanowiła często wspólnotę pracy, a jej życie toczyło się wg ustalonych zwyczajów. Rodzina była wówczas względnie stabilna. Dziś rodzice pracując często pozostawiają dzieci bez opieki, dlatego współczesna rodzina potrzebuje więzi duchowej - jako istotnego spoidła jej jedności, gdyż inne więzy często nie istnieją. Zmianie uległa również pozycja kobiety, dawny układ – mąż głową, żona sercem rodziny - zmienił się radykalnie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję