Reklama

W służbie człowiekowi

3 października br. odbyła się w Lublinie II Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli i Wychowawców pt.: „O ethos nauczyciela”. Konferencja została zorganizowana przez Fundację „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej, który od siedmiu lat pracuje nad nadaniem polskiej edukacji takiego kształtu, by szkoły poprzez nauczycieli służyły rzeczywistemu dobru wychowanków. W auli im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego spotkało się środowisko nauczycielskie zaniepokojone stanem współczesnej pedagogiki.

Niedziela podlaska 43/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza św. sprawowana w kościele akademickim KUL-u rozpoczęła spotkanie nauczycieli i wychowawców. Wśród delegacji przybyłych z całej Polski była obecna 5-osobowa grupa pedagogów z Bielska Podlaskiego - ze Szkoły Podstawowej nr 2 i nr 5. Konferencję rozpoczął ks. prof. Jerzy Pałucki, dziekan Wydziału Teologii KUL, po którym wystąpili prelegenci: o. prof. dr hab. Mieczysław A. Krąpiec z wykładem pt: Mieć świadomość celu wychowania, ks. prof. dr hab. Janusz Nagórny z wykładem: Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań moralno-społecznych, mgr Zbigniew Pańpuch: Ideał nauczyciela - wychowawcy w pismach wybranych autorów starożytnych, dr Lech Szyndler: Dwa modele nauczyciela w średniowieczu, prof. Henryk Kiereś: Dobro czy wartości - problem kryteriów wychowania, mgr Dariusz Zalewski: Spór o wzorzec nauczyciela - nurty antypedagogiczne a tradycyjna myśl wychowawcza, ks. dr Bogdan Czupryn: O ethos (kulturę) współczesnego nauczyciela. Końcowego podsumowania dokonał Arkadiusz Robaczewski, prezes Fundacji „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej.
W czasie trwania konferencji odbyły się dwie dyskusje, w czasie których na zadawane przez pedagogów pytania odpowiadali prelegenci. Obecni na konferencji nauczyciele mogli zapoznać się z protestem, wystosowanym przez Fundację do Ministra Edukacji Narodowej, przeciwko bezczynności władz oświatowych wobec zagrożeń i zgorszeń, którym poddawane są dzieci i młodzież.
A oto główne myśli z wysłuchanych referatów: Coraz wyraźniej dostrzega się znamiona upadku polskiej szkoły i etosu nauczyciela. Pomimo wieloletniego reformowania oświaty, wprowadzania coraz nowszych metod aktywizacji i ustawicznego kształcenia nauczycieli, praca z uczniem staje się coraz trudniejsza. Jakie są tego przyczyny? Przede wszystkim reforma edukacji uwzględniająca postulaty liberalnej myśli pedagogicznej, ideologia praw ucznia, wychowanie bezstresowe, przemoc w szkole, permisywizm wychowawczy, wpływ ekonomii i polityki na kształt szkoły oraz jej cele. Jak pokonać te wszystkie pułapki wychowawcze? Z głoszonych rozważań wynikało, że istotnym wymiarem każdego procesu kształcenia i wychowania jest wychowanie moralne. Kluczem wszystkiego jest formacja prawego sumienia. Tylko człowiek o takim sumieniu będzie umiał odpowiedzieć na wyzwania czasów, w których przyjdzie mu żyć. Nauczyciel i wychowawca nie może być tylko wykładowcą, który informuje, lecz przede wszystkim ma być mistrzem, który prowadzi. Zasadniczy cel zawodu nauczyciela nie ulega zmianie. Ciągle jest nim wszechstronne wspomaganie osobowego rozwoju ucznia. Zmieniają się jednak warunki w jakich ten cel jest realizowany. Aby określić etos nauczyciela niezbędna jest analiza współczesności. Biorąc pod uwagę jej obecny stan trzeba wyakcentować dwie zasadnicze postawy:
- prawość etyczna nauczyciela, która będzie odpowiedzią na wszechobecną demoralizację dzisiejszego świata. Nauczyciel ma przekonywać swoim życiem, że warto być dobrym, że troska o osobowy rozwój stanowi nieocenioną wartość;
- odwaga i jednoznaczność zasad moralnych jako odpowiedź na popularny współcześnie tzw. rozsądny kompromis w sprawach moralnych. Odwaga jest potrzebna nauczycielowi, zarówno w walce o dobro, jak również w piętnowaniu faktycznego zła (np. wszechogarniającej wulgarności). Odwaga domaga się od nas trudu, a nierzadko ofiary. Dlatego można ją skutecznie realizować tylko w przekonaniu, że wartości dla których ponosi się trud są autentycznie prawdziwe.
Podjęte w czasie konferencji rozważania dotyczyły kształtowania etosu współczesnego nauczyciela, które powinno dokonywać się w kontekście prawdy o człowieku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obchody 45 - lecia NSZZ „Solidarność” w Międzyrzeczu

2025-10-09 10:37

[ TEMATY ]

Międzyrzecz

NSZZ „Solidarność”

Archiwum autorek

Ksiądz Biskup towarzyszył działaczom „Solidarności’ podczas posadzenia przy Sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski pamiątkowego „Dębu Solidarności.”

Ksiądz Biskup towarzyszył działaczom „Solidarności’ podczas posadzenia przy Sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski pamiątkowego „Dębu Solidarności.”

Na przełomie września i października Międzyrzecz stał się miejscem wyjątkowych obchodów. Mieszkańcy świętowali 45. rocznicę powstania Niezależnych Samorządnych Związków Zawodowych „Solidarność”.

Wydarzenie objęli patronatem Karol Nawrocki, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej, Starosta Międzyrzecki Bogusław Zaborowski oraz Burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz. Rocznicę tę celebrowano wyjątkowo uroczyście, a w obchodach wzięli udział przedstawiciele wszystkich lokalnych środowisk, od młodzieży po seniorów.
CZYTAJ DALEJ

Izrael-Strefa Gazy/ 20 punktów Trumpa, które mają zakończyć wojnę

2025-10-09 21:37

[ TEMATY ]

pokój

wojna i pokój

PAP/EPA/SAMUEL CORUM / POOL

Plan pokojowy prezydenta USA Donalda Trumpa dla Strefy Gazy ma 20 punktów. Izrael i Hamas zgodziły się na realizację pierwszej fazy porozumienia. Wiele zapisów jest ogólnikowych, co budzi obawy o wcielenie w życie całej umowy.

W pierwszych punktach planu napisano, że Strefa Gazy będzie po wojnie terytorium wolnym od terroru, które nie zagraża sąsiadom. Zostanie też odbudowana z korzyścią dla mieszkańców.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie: Wdzięczność nas leczy

2025-10-10 09:24

[ TEMATY ]

ks. Marek Studenski

Diecezja Bielsko-Żywiecka

„Wdzięczność zamienia codzienność w cud, a narzekanie – cud w codzienność.” Opowiem, jak łatwo przegapić dobro, kiedy traktujemy Boga i ludzi „po coś”. Zajrzymy do historii Henryka VIII, która uczy, że gdy relacja zamienia się w użycie, miłość wysycha. Zajrzymy też do baśni o Złotej Rybce, która demaskuje apetyt roszczeń – i pokażę, dlaczego Ewangelia proponuje drogę odwrotną: od daru do więzi.

Będą też świeże, poruszające świadectwa: ocalenie z bałtyckiego prądu wstecznego i bursztynowa róża złożona u stóp Matki Bożej; oraz radość człowieka, który świętuje 29 lat trzeźwości i dzieli się tortem ze wspólnotą. Te historie uczą, jak na co dzień „podgłaśniać” dobro – by megafon wdzięczności nie milczał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję