Reklama

„Pręgi” - Czy wystarczy na Oskara?

Niedziela kielecka 45/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kilkunastoletni Wojtek zwykle wracał do domu w strachu, wchodził do swojego pokoju, zamykał drzwi i chował najwyżej, jak potrafił, swój magnetofon. Potem, wkładając w spodnie jaśki i ubrania, zabezpieczał się przed ciosami pejcza, który miał już za chwilę zostawić na jego ciele, choć niewidoczne, to bolące przez całe życie pręgi. A jednak film Pręgi w reżyserii Magdaleny Piekorz nie jest - jak sama mówi - o przemocy, ale o miłości.
Obraz Pręgi to dwie historie. Jedna, w której ukazane jest dramatyczne, pełne bólu i samotności dzieciństwo Wojtka Winklera (znakomita rola Wacława Adamczyka), bitego i poniżanego przez swojego ojca w imię „dobrego wychowania”, oraz druga - ukazująca tego samego Wojtka - tym razem trzydziestoletniego mężczyznę, niezależnego, ale wyobcowanego, grotołaza kochającego jaskinie i ryzykowne, górskie, samotne wyprawy. W tę postać wcielił się wybitny aktor Michał Żebrowski. Dorosły Wojtek żyje samotnie, w ciągłym strachu, aby nie stać się podobnym jak ojciec tyranem. Niezdolny do uczuć, unika ludzkiego towarzystwa do chwili, kiedy na jego drodze pojawia się Tatiana (Agnieszka Grochowska). Kobieta, która, jak podkreśla reżyser, staje się tu „ikoną prawdziwej miłości”, daje możliwość i siłę na przeobrażenie bohatera i jego postępowania.
Konsultantem artystycznym oraz producentem filmu jest Krzysztof Zanussi. Scenariusz napisał Wojciech Kuczok. Odmiennie do zwyczaju polskiego kina pokazane są sceny przemocy. Film nie epatuje brutalnymi obrazami. Widzimy raczej strach, napięcie, upodlenie człowieka poprzez poniżanie, wyzwiska i wrażliwość chłopca. Tak pokazana przemoc wydaje się odnosić nie tylko do wymiaru fizycznego. Symbolizować może każdą przemoc w rodzinie: kłótnie, nieporozumienia, brak jakiegokolwiek dialogu między członkami rodziny - wszystkie takie sytuacje mocno oddziałują na dorosłe życie.
Pręgi to także, jak chciała reżyser, obraz jej pokolenia. Wielu trzydziestolatków, bojąc się odpowiedzialnych wyborów, wybiera ucieczkę i życie w samotności. I w końcu Pręgi to również dwa dramaty. Z jednej strony dramat syna nieustannie karanego, który nie doświadcza odrobiny miłości w dzieciństwie, z drugiej - jest to dramat ojca kochającego, a jednocześnie apodyktycznego, bezlitosnego, który chce „wychować syna na człowieka”.
Piekorz zmusza widza do przemyślenia istotnych kwestii i stawia razem z nim pytania. Czy dzieciństwo człowieka determinuje jego dorosłe życie? Na ile, odciśnięte jak „pręgi” piętno przeżywanych w dziecięcych latach sytuacji, często traumatycznych, oddziałuje na późniejszą osobowość? I może najważniejsze pytanie: Czy istnieje siła, która może zmienić człowieka, sprawić, by jego „pręgi” z dzieciństwa nie piekły? Pomimo iż jest to smutna historia, zawiera duży ładunek optymizmu. Sam bohater znalazł ową siłę, która odmienia jego życie, otwiera przed nim nowe horyzonty. Jest to miłość - przebaczająca, dająca ukojenie, ale też miłość, która potrafi zaakceptować niedostępny świat Wojtka. Dopiero uczucie miłości, pozwala mu spojrzeć prawdziwie na swoje dzieciństwo, dostrzec podobieństwa między własną osobą, a ojcem, któremu ostatecznie przebacza.
Film zdobył główną nagrodę Złote Lwy XXIX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Pręgi to również polski kandydat do Oskara. Czy ten obraz spodoba się jury za Oceanem? Ja polecam ten film wszystkim tym, którzy doceniają ambitne polskie kino.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy maszyna naprawdę w końcu zastąpi człowieka? Nowości o sztucznej inteligencji już 18 listopada na UKSW w Warszawie!

2025-11-15 15:36

[ TEMATY ]

felieton

Milena Kindziuk

Red

Już sam program konferencji intryguje. Co więcej, świetnie rezonuje on z niedawnym apelem papieża Leona XIV, by podchodzić do AI opierając się na edukacji, etyce i odpowiedzialności. Tak, by sztuczna inteligencja stała się sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem.

Proszę wyobrazić sobie świat, w którym nastolatek, scrollując nocą przez ekran, pyta chatbota o sens życia. A ten – z błyskiem algorytmu – odpowiada: "Sens? To ty go tworzysz, kolego. Oto przepis: 42% TIK-TOK, 30% memy i reszta na Netflixie". Śmiech? Może. Ale aż strach myśleć, co za tym się kryje – brak etyki i manipulacja emocjami, karmiona danymi z twoich lajków i scrolli. Brzmi jak science-fiction? A jednak to już nasza codzienność. Dlatego głos w sprawie sztucznej inteligencji coraz częściej zabiera także Watykan. Sam papież Leon XIV, na niedawnej audiencji dla uczestników międzynarodowego spotkania poświęconego godności dzieci i młodzieży w epoce AI, mówił o cieniach, jakie rzucają algorytmy na młode umysły: o uzależnieniu od wirtualnych luster, o tożsamości budowanej z pikseli zamiast relacji, o świecie, gdzie empatia staje się luksusem, a dezinformacja – normą. "Potrzebna jest ciągła edukacja i wychowywanie młodych pokoleń…., trzeba edukować i wychowywać do odpowiedzialności” – te słowa papieża brzmią jak dzwon alarmowy w cybernetycznym chaosie. Ostrzegają przed iluzją, gdzie algorytmy stają się substytutem matczynego uścisku czy ojcowskiej rady, a generatywna AI – cichym architektem sumień. Papież nie straszy – wzywa. Rodziców, szkoły, uczelnie: odzyskajmy ster, zanim będzie za późno. W tym apelu, co warto podkreślić, kryje się też nadzieja: AI może być narzędziem, nie zagrożeniem. Narzędziem - bardzo pomocnym.
CZYTAJ DALEJ

Aktorzy po spotkaniu z Papieżem: Leon XIV jest otwarty na dialog

2025-11-15 17:46

[ TEMATY ]

Leon XIV

Aktorzy u papieża

Fot. Monika Stojowska

Monica Belucci po spotkaniu z Ojcem Świętym

Monica Belucci po spotkaniu z Ojcem Świętym

Spotkanie Ojca Świętego z aktorami i reżyserami wywołało wiele emocji wśród uczestników wydarzenia. W gronie zaproszonych blisko dwustu gości była m.in. światowej sławy australijska aktorka, producentka filmowa i reżyserka teatralna Cate Blanchett. Podczas audiencji przekazała ona Papieżowi bransoletkę organizacji The UN Refugee Agency - UNHCR, której jest ambasadorką.

Aktorka zaraz po spotkaniu z Leonem XIV powiedziała Vatican News, że miała możliwość osobistego poinformowania Papieża o działalności UNHCR na rzecz uchodźców i obrony praw człowieka. „Wspomniałam o funduszu, który wspiera wysiedlonych filmowców. Było to dla mnie bardzo ważne, że Jego Świątobliwość otwiera przestrzeń do dialogu i rozumie, jak ważne jest pomaganie tym, którzy cierpią” - podzieliła się Cate Blanchett.
CZYTAJ DALEJ

Caritas Polska: bezdomność to najgłębszy stan ubóstwa

2025-11-15 17:41

[ TEMATY ]

Caritas

Światowy Dzień Ubogich

Dzień Ubogich

Caritas Polska

ks. Paweł Kłys

Obchody 30 lecia Hospicjum Domowego Caritas Archidiecezji Łódzkiej

Obchody 30 lecia Hospicjum Domowego Caritas Archidiecezji Łódzkiej

Bezdomność to najgłębszy stan ubóstwa, oznaczający brak domu, miejsca schronienia, ale też brak relacji - zwracają uwagę przedstawiciele Caritas Polska w przeddzień IX Światowego Dnia Ubogich. Dzień ten obchodzony będzie w Kościele katolickim w niedzielę, 16 listopada.

W sobotę na Jasną Górę dotarła 20. Pielgrzymka Osób Bezdomnych. Tego dnia przedstawiciele Caritas Polska przypomnieli na briefingu w Częstochowie o swoich działaniach kierowanych do tej grupy potrzebujących - szczególnie intensyfikowanych w okresie jesienno-zimowym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję