UNESCO: 263 miliony dzieci na świecie nie chodzą do szkoły
Według najnowszego raportu UNESCO 263 miliony dzieci i nastolatków na świecie nie chodzą do szkoły. Ta liczba odpowiada mniej więcej jednej czwartej społeczeństwa europejskiego, poinformowano podczas prezentacji raportu 1 marca w Bonn.
W podziale na grupy wiekowe, do nauki w szkołach nie mają dostępu 63 miliony dzieci w wieku 6-11 lat, 61 miliony w wieku 12-14 i 139 milionów 15-17-latków. Informując o tym UNESCO zwraca uwagę, że dane te nie zmieniły się na przestrzeni minionych sześciu lat.
Z raportu wynika, że ze wszystkich regionów świata najgorszy dostęp do nauki szkolnej mają dzieci z Afryki. Wśród krajów, w których najwięcej dzieci nie uczęszcza do szkoły, na pierwszym miejscu jest Sudan Południowy (68 procent), Liberia (62 proc.), Erytrea (57 proc.), Gwinea Równikowa (56 proc.), Sudan (44 proc.) i Dżibuti (41 procent).
UNESCO z wielkim niepokojem zwraca w swoim raporcie uwagę na zastój w zakresie oświaty. W tym kontekście przypomina, że w agendzie zrównoważonego rozwoju z 2015 r. wspólnota międzynarodowa zobowiązała się, iż do 2030 r. zostanie zagwarantowana wysokiej jakości nauka dla wszystkich. Obecny raport pokazuje, że ten cel jest jeszcze bardzo odległy.
Przy okazji dyżurnego tematu - lekcji religii w szkole często pojawia się pytanie o nauczycieli tego przedmiotu - katechetów: księży, siostry zakonne i osoby świeckie. Opinie o nich i ich pracy bywają diametralnie różne. A co sami katecheci mówią na ten temat? Warto, czytając ich wypowiedzi, dowiedzieć się, jak postrzegają i rozumieją rolę, którą mają do spełnienia
AGNIESZKA KONIK-KORN: - Czy bycie katechetą pomaga we własnym rozwoju duchowym?
Serce Jezusa, krwawa ofiaro grzeszników… „Człowiek z miasteczka Nazaret, sprawca tego wszystkiego, nie był duchem. Jego ciało rozpięte na drzewie hańby naprawdę cierpiało męczarnie, o czym co dzień próbujemy zapomnieć” – pisał Czesław Miłosz w wierszu "Karawele".
Skazańca przybijano do krzyża w pozycji całkowicie nienaturalnej i niemożliwej do utrzymania z anatomicznego punktu widzenia. W pierwszych minutach wiszenia na krzyżu cały ciężar jego ciała spoczywał na mięśniach ud nóg zgiętych pod kątem około 45 stopni. Z powodu bólu oparcie się na przebitych stopach było praktycznie niemożliwe na dłużej niż kilka niepewnych chwil. Po kilku minutach występowały więc silne skurcze ud i łydek, a następnie, z powodu osłabienia mięśni kończyn dolnych, ciężar ciała przenosił się na barki, ramiona i nadgarstki – oczywiście niezdolne dłużej udźwignąć ciężaru całego ciała. Te więc ciągu kolejnych kilku minut ulegały one wyłamaniu ze stawów. Przez to kończyny górne wydłużały się o około 20 centymetrów. Teraz zaczynała się właściwa tortura.
Głównym tematem obrad 401. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które rozpoczęło się we wtorek w Katowicach będą lekcje religii w szkołach i kwestia katechezy parafialnej – zapowiedział rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało o zmniejszeniu liczby lekcji religii w szkołach z dwóch do jednej tygodniowo od początku roku szkolnego 2025/2026. Resort wprowadził zasadę, zgodnie z którą lekcje religii powinny odbywać się na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Ponadto ocena z lekcji religii nie wlicza się już do średniej ocen.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.