Warszawa: w niedzielę początek 30. Międzynarodowej Parafiady
30. Międzynarodowa Parafiada Dzieci i Młodzieży ruszy w niedzielę 8 lipca. Przez kolejny tydzień najmłodsi z Polski i zagranicy zmierzą się w 13 dyscyplinach sportowych, konkursach plastycznych, wokalnych i konkursach wiedzy, a także wezmą udział w przeglądzie małych form teatralnych.
Jubileuszowa 30. Międzynarodowa Parafiada Dzieci i Młodzieży rozpocznie się Mszą św. w Sanktuarium Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży w Warszawie. Eucharystii będzie przewodniczył bp Marian Florczyk, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Sportowców. Na ceremonii otwarcia na fortach siekierkowskich zagra zespół Full Power Spirit.
W otwarciu weźmie także udział Orkiestra Reprezentacyjna Komendy Głównej Policji, która zaprezentuje program choreograficzno – muzyczny ujęty w musztrze paradnej. – Będzie ona również towarzyszyła parafiadowiczom w drodze na Mszę św. otwarcia. We wtorek z kolei zostanie rozegrany mecz pomiędzy reprezentacją Policji i reprezentacją Parafiady na Arenie Ursynów – mówi o. Jacek Wolan, rzecznik Parafiady. Jak dodaje, tego dnia wieczorem odbędzie się również modlitwa o pokój prowadzona przez kapelana Parafiady i gościa z Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego, ks. kan. mjra dra Ireneusza Birusia.
Przez tydzień - od 8 do 14 lipca - Miasteczkiem Parafiadowym stanie się Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Zamieszka tam prawie 1500 uczestników z 7 państw, którzy wezmą udział w turniejach. – Przyjadą drużyny z Białorusi, Ukrainy, Litwy, Łotwy, Rosji i Niemiec – mówi o. Wolan. 11 i 12 lipca Parafiada będzie również na terenie Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego.
Reklama
Uczestnicy Parafiady zmierzą się w 13 dyscyplinach sportowych. – Co roku pytamy uczestników, czy chcą wprowadzenia nowych dyscyplin. Mamy od nich sygnały, że obecnie zaproponowane dyscypliny są w obrębie ich zainteresowań, więc w tym roku nie przewidujemy nowości – zaznacza rzecznik Parafiady.
W roku 100. rocznicy odzyskanie przez Polskę niepodległości nie zabraknie jednak akcentów patriotycznych. Podczas Obozów Parafiadowych, które gromadzą środowiska polonijne, animatorzy przybliżają sylwetki Ojców Niepodległości, a na wycieczkach przewodnicy zwracają szczególną uwagę na historię danego miejsca i bohaterów związanych z walką o niepodległość.
- Na samej Parafiadzie ruszy gra „Wyścig Niepodległości”. Łączy ona wykorzystanie wiedzy dotyczącej odzyskania przez Polskę niepodległości z fabułą opartą na grze w kapsle – tłumaczy o. Wolan. Akcentami patriotycznym będą również konkursy wiedzy historycznej „Za wolność naszą i waszą” oraz plastyczny „Życie w słoiku” – nawiązujący do życia Ireny Sendlerowej, odznaczonej medalem „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”. – W tym roku przegląd małych form teatralnych skupi się wokół tematu niepodległej z perspektywy naszej małej ojczyzny – dodaje.
Reklama
Logotyp jubileuszowej Parafiady nawiązuje do trzech okręgów flagi olimpijskiej: niebieski to Europa, czarny – Afryka, żółty – Azja. Układają się one w liczbę „30” symbolizującą ponad 30 tys. uczestników, którzy przez 30 lat wzięli udział w Parafiadzie. – Z kolei biało-czerwona kropka to nawiązanie do 100. rocznicy odzyskania niepodległości – mówi o. Wolan. Jak dodaje, przecinające się krzywe wyznaczają trzy spłaszczone figury symbolizujące parafiadową triadę: stadion-teatr-świątynia.
Parafiadę zakończy Msza św. 13 lipca w Świątynia Bożej Opatrzności – przy grobie o. Józefa Jońca, twórcy ruchu parafiadowego.
Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Prezydent RP Andrzej Duda.
Pierwsza Parafiada zorganizowana w 1989 r. przez Zakon Pijarów według pomysłu o. Józefa Jońca odbyła się w Krakowie. Program oparty na greckiej triadzie stadion-teatr-świątynia obejmował: rozgrywki sportowe: turniej piłki nożnej, tenisa stołowego, biegi na dystansie 100, 400 i 1000 m, szachy, warcaby, gry i zabawy; kulturalny blok artystyczny, filmowy i turystyczny szlakami Krakowa oraz codzienną Eucharystię, modlitwę, a także konkursy wiedzy historycznej, religijnej i biblijnej.
W 1992 r. Parafiada po raz pierwszy odbyła się w Warszawie przy obecnym Sanktuarium Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży na Siekierkach. Włączona została w obchody 350-lecia przybycia pijarów do Polski. Wtedy po raz pierwszy przybyła reprezentacja z Białorusi, a impreza zyskała charakter międzynarodowy.
Trzy lata później Parafiada Dzieci i Młodzieży przeniesiona została na teren Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, gdzie do tej pory rozgrywane są konkurencje lekkiej atletyki. Od 2006 r. Parafiada odbywa się obiektach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na warszawskim Ursynowie.
W 1997 r. ruch parafiadowy przekroczył granice Polski – wtedy to odbyła się I Parafiada Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Wileńskiej w Landwarowie na Litwie. Rok później na X Międzynarodową Parafiadę Dzieci i Młodzieży przybyła rekordowa liczba 34 reprezentacji z 19 krajów.
Parafiada rodzinna nie tylko z nazwy. W spotkaniu brały udział osoby w każdym wieku
Niewątpliwe poruszenie nastąpiło w parafii Zaklików, gdzie zorganizowana została po raz pierwszy Zaklikowska Parafiada Rodzinna
Naszym pragnieniem jako duszpasterzy jest integracja parafii, aby mieszkańcy chcieli razem się spotykać i uczyć się nawiązywania relacji oraz tworzenia wspólnoty. Chcieliśmy również pokazać to, co na co dzień jest realizowane w parafii w grupach duszpasterskich. Występowały zuchy, harcerze, schole parafialne: Ignis i Cantate Deo, nasz chór i dorośli, siostry pracujące na terenie parafii ze zgromadzeń w Radnej Górze i w Irenie. Jest to niejako przegląd parafialny, aby parafianie zobaczyli bogactwo, jakie mamy u siebie. Postawiliśmy w tym roku na własne możliwości, bo parafiada ma uczyć dzielenia się tym, co mamy – zaznacza ks. Michał Mierzwa, proboszcz parafii.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Sanktuarium w Lourdes okazało się za małe, by pomieścić wszystkich licealistów z regionu paryskiego, którzy chcieli wziąć udział w rozpoczętej wczoraj pielgrzymce Frat 2025. Gdyby bazylika św. Piusa X była większa, gdyby w Lourdes było więcej miejsc noclegowych, mogłoby przyjechać co najmniej 15 tys. samej młodzieży, a tak jest nas 13,5 tys., młodzieży i ich opiekunów – mówi ks. Gaultier de Chaillé organizator pielgrzymki. Dla porównania podaje, że w poprzednich edycjach Frat brało udział ok. 10 tys.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.