Reklama

Freski w kościele Ojców Franciszkanów w Przemyślu (2)

Niedziela przemyska 2/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na treść fresków wpłynął fakt, iż kościół budowali franciszkanie, a przede wszystkim o. Grzegorz Ostrowski, w latach 1754-1772. Świątynia budowana była na cześć Matki Bożej Niepokalanej, której cudowny Obraz miał być koronowany koronami papieskimi w najbliższym czasie. Na ich treść miał wpływ także kult Pana Jezusa Miłosiernego w cudownym Obrazie, który w roku 1770 stał się własnością Ojców Franciszkanów, podarowanego im przez starostę Podwysockiego Ulińskiego.
Przemyski kościół franciszkański budowany był w okresie rokoka. W tym czasie w ozdabianiu wnętrz kościołów i pałaców panowała moda, że każda wolna przestrzeń powinna być pokryta jakimś obrazem lub rzeźbą. Nic więc dziwnego, że artyści malarze malowali wnętrza dużymi (jest ich 33) i małymi freskami, których w kościele i w zakrystii jest około 40.
Freski te malowało przynajmniej 4 malarzy: Stanisław Stroiński, Tadeusz Gertner, Rybkiewicz i Winarski. Najwybitniejszy z nich St. Stroiński w porozumieniu z o. Grzegorzem Ostrowskim ustalał co i gdzie ma być namalowane.
Wszystkie trzy plafony (malowidła na sklepieniu ujęte w malarskie obramowanie) w prezbiterium stanowią całość kompozycyjną.
W największym plafonie nad ołtarzem głównym namalowana jest scena zwiastowania. Centralną postacią jest Najświętsza Maryja Panna, modląca się na klęczniku. Ukazana jest z profilu, z lekko pochyloną głową zwróconą w stronę anioła Gabriela, który Jej oznajmia, że jest „pełna łaski” i została wybrana na Matkę Syna Bożego. Nad Nią unosi się Duch Święty w postaci białej gołębicy, od Którego odchodzą promienie. Dokoła Ducha Świętego, na tle kłębiących się chmur, w pozach pełnych ruchu unosi się pięć aniołków z twarzami zwróconymi ku Najświętszej Pannie. Całość kompozycji objęta jest ornamentem z liści akantu, spiętych wstęgami.
Na Matkę Bożą patrzy także Bóg Ojciec z drugiego plafonu, i skierowuje ku Niej swoją łaskę, co oznaczają promienie idące od Boga Ojca, siedzącego na tronie z obłoków w otoczeniu licznych aniołków, którzy z zachwytem wielbią Boga za to, co dokonał na ziemi. Najbliższy z nich zwrócony twarzą do Boga Ojca ukazany jest w geście adoracji za Jego miłość okazaną ludziom przez posłanie na świat swojego Syna, który stał się Synem Najświętszej Dziewicy. Inne aniołki i putta grające na trąbce, lutni i wiolonczeli sławią miłosierdzie Boże. Całość kompozycji ujęta jest w ramę z ornamentem w kształcie serc.
W trzecim plafonie grupa 11 aniołków, na tle jasnych i ciemnych obłoków, zwraca swe główki w stronę rodziców Najświętszej Panny - św. Joachima i św. Anny. Św. Joachim przedstawiony jest na tle krajobrazu wśród zieleni i drzew, zwrócony twarzą w kierunku anioła unoszącego się nad nim. Z lewej strony przęsła namalowana jest św. Anna, siedzące w ogrodzie na tle drzew owocowych, krzewów i kwiatów. Anioł unoszący się nad nią w prawej swej ręce trzyma lilię, a lewą ma wzniesioną do góry.
Cała ornamentyka sklepienia nawy głównej ma bogaty wystrój malarski składający się z iluzjonistycznej architektury i bogatej ornamentyki wypełniającej przestrzenie wokół plafonów tj. lunety, gurty i glify okienne.
Malowidło pierwszego plafonu (przęsło od ściany tęczowej) przedstawia grupę postaci świętych, męczenników i aniołów, umieszczonych wśród obłoków. Pośrodku św. Piotr przedstawiony w pozie siedzącej z kluczami w lewej ręce, prawą ma wzniesioną ku górze. Cała jego postać zwrócona jest ku środkowemu plafonowi z Matką Bożą. Obok niego przedstawieni są zakonnik i św. Paweł z mieczem. Nad dolnym rzędem postaci, wśród obłoków umieszczona jest grupa postaci kobiecych. Wśród nich św. Agnieszka z barankiem na kolanach.
W środkowym plafonie nawy głównej znajduje się postać Matki Bożej. Ku Niej zwrócone są pozostałe osoby oraz osoby z sąsiednich plafonów. Najświętsza Panna namalowana jest w środku dolnej części plafonu. Nad Nią w górnej części kompozycji jest Duch Święty, Bóg Ojciec i Syn Boży z dużym krzyżem. Matka Boża przedstawiona jest jako Pośredniczka łask. Bóg Ojciec, jako źródło łaski wskazuje na swego Syna, który przez swoją mękę i śmierć nam je wysłużył. Syn Boży symbolicznym gestem ręki wskazuje na swoją Matkę, pośredniczkę wszystkich łask. Po obu stronach Najświętszej Panny umieszczeni są św. Jan i św. Franciszek, a po lewej św. Joachim, św. Józef i św. Jan Ewangelista. Postacie namalowane są wśród kłębiących się chmur. Tonacja kolorystyczna jest najjaśniejsza ze wszystkich plafonów.
W trzecim plafonie (trzecie przęsło od ściany tęczowej), na tle kłębiących się chmur namalowane są postacie świętych zwrócone w kierunku środkowego plafonu. Postacią centralną jest św. Szczepan i św. Wawrzyniec, obok nich św. Franciszek. W dolnej części są grupy postaci Starego Testamentu: Mojżesz z tablicą przykazań, Noe z Arką Przymierza, Izajasz, Abraham.
W ostatniej części nawy (nad chórem) znajdują się postaci aniołków.
W prawej nawie bocznej w kaplicy na całym sklepieniu, na jasnym tle wśród kłębiących się chmur namalowane jest oko Opatrzności Bożej. Nad wejściem do kaplicy św. Franciszek na tronie Lucyfera. Obok pierwsi męczennicy franciszkańscy w niebie z palmami w rękach, wśród grona aniołów. W ostatnim plafonie święci zakonu franciszkańskiego. Na ścianie zamykającej nawę, na tle przemyskiego Rynku przedstawiona jest śmierć męczeńska pięciu franciszkanów zamordowanych przez Wołochów 20 lipca 1495 r.
W lewej nawie bocznej nad ołtarzem jest cudowny obraz Pana Jezusa Miłosiernego, od którego odchodzą promienie i modlące się osoby. W środkowym plafonie św. Antoni z Dzieciątkiem Jezus i podglądający go hrabia Tisso i grupa franciszkańskich zakonników. W ostatnim, cud eucharystyczny św. Antoniego z osłem, który klęczy oddając cześć Jezusowi ukrytemu w Hostii.
Na ścianie nad wejściem na chór duży fresk przedstawia ocalenie Przemyśla dzięki wstawiennictwu św. Wincentego męczennika.
Freski pod chórem przedstawiają dobrodziejów klasztoru: arcyg. lwowskiego Andrzeja Solikowskiego i po lewej stronie Andrzeja Stadnickiego, który wraz ze swą małżonką pochowany jest w kaplicy św. Anny, jak oznajmia łaciński napis.
W kruchcie nad wejściem do kościoła znajduje się immaginacyjny portret przemyskiego kowala Andrzeja Serena, który według tradycji odstąpił franciszkanom grunt pod budowę, gdzie dziś znajduje się kościół i klasztor.
W zakrystii na całym sklepieniu namalowana jest scena zesłania Ducha Świętego na Matkę Najświętszą i Apostołów.
Freski można oglądać w naszym kościele, który jest otwarty codziennie w godz. 6.00-19.00.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV przyjął piłkarzy Napoli, tegorocznego mistrza Włoch

2025-05-27 12:55

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV przyjął w Watykanie piłkarzy klubu Napoli, tegorocznego mistrza Włoch. W krótkim przemówieniu zwrócił uwagę na znaczenie pracy całego klubu, dzięki któremu udało się osiągnąć ten tytuł. Przypomniał też o edukacyjnym aspekcie sportu. Kiedy staje się on biznesem, ryzykuje utratę wartości – ostrzegł Papież. W pierwszych słowach odniósł się do medialnych pogłosek, jakby miał być kibicem Romy. Nie wszystko, co czytacie w gazetach jest prawdą – zażartował Leon XIV.

Napoli po raz czwarty został mistrzem Włoch, po piątkowej wygranej z Cagliari. „Gratuluję zwycięstwa w mistrzostwach! To wielkie święto dla miasta Neapol” – powiedział do piłkarzy Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Panie, ja wiem, że to wszystko po to bym uwierzył

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 16,5-11

Czytania liturgiczne na 27 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV ma dwie kucharki - z Neapolu i Peru

2025-05-28 07:23

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV ma dwie kucharki- z Neapolu i z Peru. Informacja ta pojawiła się po tym, gdy podczas audiencji dla piłkarzy klubu Napoli- mistrzów Włoch papież przekazał gratulacje także w imieniu swojej kucharki, która jest kibicką tego klubu. Ale jest też kucharka z Peru, gdzie papież przebywał wiele lat na misji.

Podziel się cytatem Natychmiast w sieci pojawiły się zdjęcia drugiej kucharki papieża; to Veronica Sanchez Molina z Peru. Z tego kraju pochodzi również osobisty sekretarz Leona XVI, ksiądz Edgard Iván Rimaycuna Inga. Pochodzi on z miasta Chiclayo, gdzie ordynariuszem diecezji był biskup Robert Prevost. Papież po latach misji i posługi w Peru jest bardzo związany z tym krajem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję