„To czyńcie na Moją pamiątkę!” Eucharystia w Biblii
„Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: »Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje«. Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: »Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów«” (Mt 26, 26-28).
Ucząc katechezy, wielokrotnie spotykałem się ze zdaniem, że do wiary nie jest potrzebne „chodzenie do kościoła”, czyli uczestniczenie we Mszy św. Sięgałem wtedy po Nowy Testament i starałem się pokazać, że Msza św. nie jest wymysłem Kościoła (rozumianego jako księża), ale ma swoje podstawy w nauczaniu Jezusa i w wierze pierwszych Jego uczniów.
Czytając Nowy Testament, możemy w nim odnaleźć trzy rodzaje tekstów mówiących o Eucharystii. Pierwszą grupą tekstów są opisy ustanowienia Eucharystii. Znajdujemy je w Ewangeliach: św. Mateusza (zob. Mt 26, 26-29), św. Marka (Mk 14, 22-25) i św. Łukasza (Łk 22, 15-20) oraz w Pierwszym Liście św. Pawła do Koryntian (1 Kor 11, 23-25). Teksty te są nie tylko zapisem słów Jezusa, ale przede wszystkim zapisem pierwotnej tradycji Kościoła. Jako takie mówią nam o tym, że Eucharystia była obecna w Kościele od samego początku. Zawarty w niektórych z nich nakaz: „To czyńcie na Moją pamiątkę!”, wskazuje wyraźnie, że Ostatnia Wieczerza nie była wydarzeniem jednorazowym, ale stanowiła początek tradycji trwającej w Kościele. Druga grupa tekstów to zapis teologii Eucharystii. Znajdujemy je w Ewangelii św. Jana (J 6, 1-71). Wczytując się w ten fragment, widzimy wyraźnie, że „spożywanie Ciała i Krwi Syna człowieczego” nie jest czymś dowolnym i obojętnym dla uczniów Chrystusa, ale jest wpisane w naszą drogę zbawienia, więcej, zawiera w sobie obietnicę zbawienia: „Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki”. Wreszcie w Piśmie Świętym znajdujemy testy mówiące o praktyce Eucharystii w Kościele (Dz 2, 4. 46; 20, 7.11). Św. Łukasz mówi w nich o „łamaniu chleba” jako o integralnej części spotkań wyznawców Chrystusa.
Gdy czasami zaczynamy mieć wątpliwości co do sensu chodzenia na Mszę św., sięgnijmy do Pisma Świętego i przekonajmy się, że Eucharystia jest miejscem, w którym możemy spotkać Jezusa i odnowić swoją wiarę.
Uroczystości pogrzebowe śp. ks. kan. Czesława Janeczka
W Sanktuarium Chojeńskiej Matki Bożej Pocieszenia - kościele pw. Świętego Wojciecha w Łodzi rodzina, siostry zakonne i duchowni pożegnali księdza kanonika Czesława Janeczka. Mszy świętej żałobnej za zmarłego przewodniczył biskup Zbigniew Wołkowicz - biskup pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej, a homilię wygłosił ks. kan. Andrzej Ścieszko – proboszcz parafii pw. MB Częstochowskiej w Ksawerowie.
We wstępie do liturgii żałobnej biskup Zbigniew powiedział - stając przy trumnie kapłana wpatrujemy się w cel naszej podróży. Śmierć, trumna jest znakiem tego, co czeka każdego z nas, ale wiara nam podpowiada, że jest to moment, kiedy uświadamiamy sobie, że czeka na nas kochający Ojciec. Przez wiele lat śp. ks. Czesław służył Panu Bogu, służył Jezusowi Chrystusowi, głosił Słowo Boże sprawował sakramenty, spotykając ludzi, spotykając pielgrzymów, którym okazywał swoją gościnność. Prośmy Pana Boga byśmy ten czas, który nam został potrafili przeżyć dla Pana Boga, z Panem Bogiem pozwalając Mu się prowadzić tam, gdzie On nas chce doprowadzić. - zauważył hierarcha.
Tajemnice chwalebne Różańca świętego. Módlmy się w intencji wynagrodzenia za obelgi i bluźnierstwa przeciwko Bożemu Macierzyństwu Maryi, które ranią Serce Maryi i obrażają Pana Jezusa.
Dokonałeś, Panie Jezu, swego dzieła przez Ojca, który Cię wzbudził z martwych. Wierzymy w Twoje Zmartwychwstanie. Radujemy się, że i nam pozostawiłeś pewność zmartwychwstania. Znakiem tej pewności i zapowiedzią naszego zmartwychwstania jest Uczta Eucharystyczna. Dziękujemy Ci za Twój pokarm na życie wieczne i prosimy za wszystkich, których odkupiłeś, aby przez Ciebie doznali zmartwychwstania i życia. Święty Maksymilian uczy nas"Chrystus zmartwychwstał" – powtarzają podczas Wielkanocy tysiączne usta. "I my mamy zmartwychwstać" – głosi nam wielkanocna pieśń, ale nie tylko po śmierci, lecz co rok Kościół święty wzywa do tego wiernych, nakazując spowiedź wielkanocną. Choćby kto miał nieszczęście duchowo umrzeć, choćby mu szatan mówił, że już nigdy z martwych nie powstanie, wystarczy szczere zwrócenie się do Pośredniczki łask wszelkich – Niepokalanej, by uzyskać nie tylko łaskę zmartwychwstania, ale także by osiągnąć wysoki, bardzo wysoki stopień świętości. Im kto więcej do Niej się zbliży, ten tym obficiej zaczerpnie z łask poznania i ofiarnego ukochania Boga, który z miłości ku nam poszedł aż na krzyż”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.