Reklama

Z Chrystusem w Świecie. Instytuty Świeckie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdego człowieka Pan Bóg powołuje do życia, do przyjaźni z sobą i do świętości. Do niektórych kieruje specjalne powołanie do oddania się Mu w sposób całkowity i radykalny w stanie kapłańskim lub zakonnym. Czasami jednak usłyszanemu w sercu wezwaniu: „Pójdź za mną” towarzyszy przeświadczenie, że Bóg nie wzywa mnie do odejścia ze swojego środowiska, ale raczej do pogłębienia więzi z ludźmi i służenia im swoją pracą i umiejętnościami. Czy jednak możliwe jest połączenie pragnienia całkowitego poświęcenia Bogu i pozostania w świecie? Kościół dał pozytywną odpowiedź na to pytanie, powołując do istnienia świeckie instytuty życia konsekrowanego. Ta forma realizacji powołania łącząca konsekrację ze świeckością - ciągle stosunkowo mało znana - istnieje oficjalnie w Kościele od 1947 r., kiedy to papież Pius XII ogłosił konstytucję Provida Mater. W tej chwili w Polsce istnieją 32 instytuty świeckie, a w świecie jest ich ponad 200.
Członkowie instytutów świeckich żyją w rodzinnych domach lub samotnie, pracują w najrozmaitszych zawodach, angażują się w życie społeczne czy polityczne. Niczym zewnętrznym nie wyróżniają się w swoim środowisku, a jednocześnie poprzez śluby są całkowicie oddani Panu Bogu. Cechą charakterystyczną instytutów świeckich są trzy elementy przenikające się wzajemnie: konsekracja, świeckość i apostolstwo. Ta synteza - jak powiedział Jan Paweł II - „pomiędzy najwyższą możliwością przylgnięcia do Boga i Jego woli a najwyższą możliwością uczestniczenia w nadziejach, udrękach i cierpieniach świata, by kierować go ku planowi całkowitego zbawienia” - jest szczególnym powołaniem członków instytutów świeckich.
Konsekracja w instytucie świeckim, podobnie jak w zakonie, jest całkowitym oddaniem się Panu Bogu poprzez śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Chrystus poprzez Kościół przyjmuje śluby, bierze osobę w posiadanie i obejmuje swoją łaską, czyli konsekruje. Różnica między konsekracją instytutową i zakonną polega na tym, że złożenie profesji przez członków instytutu nie zmienia ich stanu i pozostają nadal osobami świeckimi.
Ślub czystości zobowiązuje do zachowania celibatu i ducha czystości. Otwiera nas na Boga i na ludzi. „Dowodzi światu - jak powiedział Paweł VI - że można kochać bezinteresownie i ofiarnie, czerpiąc z Bożego Serca, że można radośnie oddawać się wszystkim, zwłaszcza tym najbardziej opuszczonym, bez wiązania się z kimkolwiek”.
Ślub ubóstwa wyraża się w uznaniu całkowitej zależności od Boga. Wymaga roztropności i umiaru w wykorzystaniu dóbr materialnych, ze świadomością, że jest się tylko ich użytkownikiem. Duch ubóstwa dotyczy także przyjęcia trudności życia codziennego. Wyzwolenie od różnych przywiązań rodzi gotowość do dzielenia się z innymi dobrami materialnymi, a także wiedzą i czasem.
Ślub posłuszeństwa wymaga stałego odczytywania woli Bożej w różnych sytuacjach, jakich dostarcza życie w świecie oraz we wspólnocie.
Świeckość. Właściwością członków instytutów jest to, że swoje dążenie do świętości realizują w skomplikowanej rzeczywistości; w świecie i właśnie poprzez świat. „Oznacza to - powiedział Jan Paweł II - że Wasze zajęcia zawodowe i warunki, w jakich troszczycie się wraz z innymi świeckimi o sprawy ziemskie, będą polem próby i wyzwania. (...) miejscem łask oraz komunii z Chrystusem (...) wymaga to od Was zdolności odnajdywania - zarówno w małych, jak i wielkich wydarzeniach świata - obecności Chrystusa Zbawiciela, który idzie zawsze obok człowieka nawet wtedy, gdy człowiek o tym nie wie lub temu zaprzecza”.
Apostolstwo - to bycie świadkiem Chrystusa w świecie. Postawa apostolska może przejawiać się w modlitwie, działaniach ewangelizacyjnych, posłudze charytatywnej, pracy zawodowej i zaangażowaniach społecznych, wszystko w wewnętrznej, głębokiej jedności z Chrystusem.
Wyrazem oddania się Bogu i miłości do Niego, znakiem, że zajmuje On w życiu osoby pierwsze miejsce, jest modlitwa. Głębokie życie modlitwą jest warunkiem realizacji powołania w instytucie świeckim, jest źródłem radości i pokoju. Członkowie instytutów włączają się w liturgiczną modlitwę Kościoła. Najważniejszym momentem dnia jest Eucharystia. Pośród codziennej pracy, w zabieganiu i zmaganiu z różnymi problemami, członkowie instytutów świeckich dążą do trwania w zjednoczeniu z Panem.

Dodatkowe informacje:
S. M. Julitta Grudniewska - felicjanka, archidiecezjalna referentka zakonna
tel. (0-91) 454-22-92 wew. 121
www.instytutyswieckie.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Leon XIV potwierdził zamiar wizyty w Turcji

2025-05-19 12:24

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Podczas dzisiejszej audiencji udzielonej Bartłomiejowi I, patriarsze Konstantynopola, Leon XIV potwierdził chęć udania się do Nicei z okazji 1700. rocznicy soboru, który określił, że Jezus Chrystus jest Bogiem, ponieważ jest współistotny (homoousios) Bogu Ojcu. Informację o papieskich planach podały źródła Patriarchatu Ekumenicznego.

Daty zaproponowane przez Patriarchat Konstantynopola Ojcu Świętemu - choć nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone - to 27, 28 i 29 listopada, w przeddzień święta św. Andrzeja. O zamiarze podróży do Nicei, którą papież Franciszek miał już w planach, poinformował sam Leon XIV podczas pierwszej audiencji udzielonej dziennikarzom.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do patriarchy Bartłomieja o pragnieniu przybycia do Nicei

2025-05-20 07:27

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV podczas spotkania z Ekumenicznym Patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem

Papież Leon XIV podczas spotkania z Ekumenicznym Patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem

Papież Leon XIV podczas spotkania z Ekumenicznym Patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem wyraził pragnienie udania się do Turcji jeszcze w tym roku, aby wspólnie z Patriarchą upamiętnić 1700. rocznicę zwołania pierwszego soboru ekumenicznego w Nicei. W poniedziałek Papież przyjął Patriarchę na audiencji.

Jak wynika z komunikatu Patriarchatu Ekumenicznego, spotkanie miało charakter „serdeczny”. Podczas rozmowy Bartłomiej „osobiście pogratulował nowemu Papieżowi jego wyboru i podkreślił, między innymi, znaczenie dalszego promowania i pogłębiania dialogu teologicznego między Kościołem prawosławnym a Kościołem katolickim, a także ich współpracy w kwestiach o znaczeniu społecznym, takich jak przywracanie i utrzymywanie pokoju na świecie, wspieranie cierpiących bliźnich oraz ochrona środowiska naturalnego”.
CZYTAJ DALEJ

W Senacie zaprezentowano rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich

2025-05-20 16:58

[ TEMATY ]

senat

Tomasz Zielenkiewicz

Historyczne oryginały trzech ważnych dla polsko-niemieckiego pojednania dokumentów: rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich, ostateczną wersję tego Orędzia i odpowiedź hierarchów niemieckich zaprezentowano w Senacie. Wystawie towarzyszyła konferencja zatytułowana „Pojednanie dla Europy”.

W prezentacji wystawy wzięli udział Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, senator Halina Bieda i senator Kazimierz Michał Ujazdowski. Dr Andrzej Jerie, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia w rozmowie z Radiem Watykańskim – Vatican News podkreślał, jak ważne było Orędzie biskupów polskich do niemieckich z 1965 roku i jak wyjątkowa jest ekspozycja. „Po raz pierwszy udało nam się pokazać te trzy ważne dokumenty razem. Jest to rękopis autorstwa arcybiskupa Bolesława Kominka, oryginał listu biskupów polskich do biskupów niemieckich podpisany 18 listopada 1965 roku w Rzymie i odpowiedź biskupów niemieckich, która też powstała w Rzymie. To dla nas bardzo ważny moment, że w tak prestiżowym miejscu, tak istotnym dla polskiego życia politycznego społecznego, możemy mówić o tym przesłaniu” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję