Reklama

Wydarzenia z diecezji

„Gorliwy kantor Chrystusa Eucharystycznego”

Tegoroczne obchody uroczystości św. Tomasza z Akwinu, patrona wszystkich wyższych uczelni katolickich, rozpoczęła w płockim Seminarium Msza św. koncelebrowana, której przewodniczył biskup płocki prof. dr hab. Stanisław Wielgus, zaś homilię wygłosił biskup włocławski dr Wiesław Mering.

Niedziela płocka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kaznodzieja na początku swojego słowa zwrócił uwagę na to, iż wspominany 28 stycznia św. Doktor Anielski, który żył w epoce odległego średniowiecza, jest nadal obecny w nauczaniu i myśli współczesnej; jego mądrość zaś może być wzorem dla tych, którzy tak jak on starają się łączyć wysiłek intelektualny z modlitwą.
W swojej refleksji Biskup włocławski skupił uwagę słuchaczy wokół trzech elementów: rozwoju, wzrostu i dynamizmu wiary, które doskonale odzwierciedlają rzeczywistość ludzkich więzów z Bogiem. Bez nich wiara ludzka staje się jedynie karykaturą samej siebie. Według Pasterza włocławskiego należy nieustannie wkładać wszelki trud, aby zapobiegać temu zgubnemu procesowi deformowania tego, co najcenniejsze.
Do realizacji rozwoju, wzrostu i dynamizmu wiary nieodzowne są pewne warunki. Jednym z nich jest czas, którego tak często brakuje współczesnemu człowiekowi. Odczuwalnym tego znakiem są nieustannie powtarzane, wręcz hasłowe słowa: „nie mam czasu”. Natomiast do pogłębienia wiary najbardziej potrzebny jest czas na modlitwę, kontemplację i refleksję nad samym sobą.
Drugim elementem wymienionym przez Księdza Biskupa była samotność, którą należy jednak umiejętnie odróżnić od osamotnienia. Różnica między tymi dwoma pojęciami jest bowiem bardzo istotna. Samotność jest świadomym wyborem człowieka wolnego, jest spokojem myśli i nauką milczenia w świecie, w którym jesteśmy wręcz bombardowani słowem i informacją. Samotność to także zauroczenie wartościami i zdolność do dyskrecji, do zachowania powierzonej tajemnicy. Natomiast osamotnienie to zaprzeczenie rzeczywistych ludzkich pragnień.
Ubóstwo, to kolejna cnota, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, gdyż oczyszcza ona ludzkie serce z myślenia o sobie. Ubóstwo rozumiane w ten sposób odzwierciedla także umiejętność wybierania prawdziwych wartości. Seminarium duchowne jest miejscem, w którym młodzi ludzie przez 6 lat uczą się dokonywania właściwych wyborów. Bardzo ważnym wyborem w całej formacji seminaryjnej jest wybór miejsca spotkania człowieka z Bogiem, którym to miejscem jest kaplica seminaryjna. Miarą autentycznego powołania jest umiłowanie modlitwy, adoracji Najświętszego Sakramentu oraz medytacji Pisma Świętego.
Pracowitość to ostatnia omówiona przez Kaznodzieję cnota, którą odznaczają się święci, a wśród nich także św. Tomasz. Należy pamiętać o roli świętych w historii. Są oni potrzebni ludzkości jak źródło ciepła i światła. „Są dowodami na to, że nie można podróżować ścieżką Królestwa Bożego nie stając się nią samemu”.
Po Mszy św. udano się do Sali Biskupów, gdzie zebranych powitał ks. rektor Ireneusz Mroczkowski. Następnie swój referat zatytułowany: Św. Tomasz jako „gorliwy kantor Chrystusa eucharystycznego” wygłosił bp dr Wiesław Mering. Na początku wystąpienia dokonał charakterystyki epoki średniowiecza, w której żył i tworzył Doktor Anielski. Prelegent zwrócił uwagę słuchaczy na zadziwiającą i zarazem niepokojącą łatwość, z jaką od wieków wykreśla się średniowiecze z nauki i myślenia. Początki tego błędnego procesu myślowego sięgają XV-wiecznego renesansu, który zerwał z myślą scholastyczną akceptując „nijakość” średniowiecza, a kolejne nurty filozoficzne już tylko pogarszały nieadekwatną ocenę epoki. Krytyka ta ślepo powtarzana przez wieki dochodziła do tego stopnia, że nazwano średniowiecze „niedzielnym porankiem całym skąpanym w nienawiści”. Prawdą jest to, iż poszczególne okresy średniowiecza różniły się między sobą, ale stosunek do Boga zawsze był w nich problemem wiary zgłębianym także przez rozum ludzki. Nie sposób nie docenić rozwoju XII- i XIII-wiecznego szkolnictwa, powstawania szkół przykatedralnych, uniwersytetów, z których na szczególną uwagę zasługuje uniwersytet w Paryżu, gdzie studiował św. Tomasz.
Następnie Pasterz włocławski przedstawił sylwetkę Akwinaty, w znacznym stopniu poświęcając swoje rozważania roli przyjaźni św. Tomasza ze św. Albertem Wielkim. Przyjaźń ta miała szczególne znaczenie w czasie studiów św. Tomasza w Paryżu i Kolonii, gdzie przyjął on święcenia kapłańskie.
Prelegent przywołał świadectwo Marka Kamińskiego, znanego polarnika, który oświadczył niegdyś, że fascynuje się dziełami św. Tomasza. Biskup Mering przytoczył także słowa prof. S. Swieżawskiego, który to dokonał rozróżnienia tomizmu od myśli św. Tomasza. W przeciwieństwie do tomizmu, którego pewne twierdzenia można zakwestionować, myśl Akwinaty skupiona wokół dziedzin teologii i metafizyki jest bez wątpienia słuszna.
Trzecią część prelekcji Ksiądz Biskup poświęcił refleksji nad wybranymi dziełami Akwinaty dotyczącymi Eucharystii. Doktor Anielski swoje rozważania dotyczące Ciała i Krwi Pańskiej umieścił w III części Summy teologicznej. Autor dzieła przez całe życie odznaczał się szczególną czcią do Eucharystii. Sakrament ten miał w jego życiu szczególne znaczenie, gdyż w odróżnieniu od wszystkich innych sakramentów, poprzez które spływa na człowieka łaska Boża, Najświętszy Sakrament zawiera w sobie samego Dawcę Łaski. I choć formułę konsekracyjną szafarz wygłasza sam, to cudownej przemiany dokonuje sam Bóg. Eucharystia, to sakrament obecności Chrystusa, która to obecność jest czymś nieodzownym, podobnie jak nieodzowne jest spotkanie w każdej innej przyjaźni międzyludzkiej. Dlatego też Bóg musiał ustanowić „znaki kontaktowania się człowieka z Bogiem”. Ta głęboka wiara zakonnika została dostrzeżona przez papieża Urbana V, który to zlecał Akwinacie układanie modlitw, pieśni i oficjów mszalnych na uroczystość Bożego Ciała i inne święta ku czci Chrystusa. Do pieśni autorstwa św. Tomasza, które także współcześnie wykonujemy w naszych kościołach i kaplicach zaliczamy m.in. hymny: Adoro te devote, Lauda Sion, Pange lingua i wiele innych.
Prelegent przytoczył także słowa Ojca Świętego, który w dokumencie Mane nobiscum, Domine wyraził swoją nadzieję na ożywienie niedzielnej Eucharystii, bo w ten sposób obecny rok Eucharystii spełniłby pokładane w nim nadzieje.
Współczesny filozof prof. Leszek Kołakowski napisał: „Żaden z wielkich filozofów nie miał tylu zwolenników, co św. Tomasz”. Niczyja bowiem myśl przelana na papier nie zachwyciła tak wielu ludzi na przestrzeni wieków, co myśl św. Tomasza, który stał się jednym z najpotężniejszych filarów filozofii chrześcijańskiej. Filozofii, którą zrodziło chłonne Boga i mądrości średniowiecze.
Po skończonej prelekcji odczytano wybrane fragmenty Summy teologicznej traktujące o obecności Chrystusa w Eucharystii, a następnie głos zabrał Biskup płocki, który w swoim słowie nawiązywał do wygłoszonego wykładu oraz podzielił się własną refleksją dotyczącą oceny średniowiecza na przestrzeni dziejów, jak również współczesnej jego oceny. Biskup Wielgus stwierdził, iż filozofia nie jest historią anachronizmów, bo to, co powiedzieli bądź zapisali filozofowie jest ciągle żywe i aktualne. Żywa jest również filozofia średniowieczna - epoki, która stała się szkołą precyzyjnego myślenia dla kolejnych pokoleń, a nie, jak błędnie uważali niektórzy nowożytni filozofowie, „kolebką ciemnogrodu” i zacofania intelektualnego.
Mówca odwołując się do postaci św. Tomasza stwierdził, iż jego dzieł nie możemy stawiać na równi z prawdami objawionymi. Te ostatnie bowiem przekazują prawdy potrzebne do zbawienia i jako Słowo Boże są nieomylne. Natomiast w nauczaniu Doktora Anielskiego pojawiają się także błędy. Głównie dotyczą one przejętej bezkrytycznie z dzieł Arystotelesa nauki o człowieku - antropologii, która neguje w nim istnienie duszy ludzkiej od chwili poczęcia. Ten argument jest często podstępnie wykorzystywany przez agnostyków i ateistów, propagujących wśród chrześcijan legalizację aborcji.
Ksiądz Biskup zwrócił uwagę na niebezpieczeństwo idealizmu, któremu ulegali filozofowie m.in. Kartezjusz. Zupełnym przeciwieństwem takiego złudnego myślenia jest realizm, który cechował wykład nauk św. Tomasza. To właśnie realizm skłaniał go do występowania przeciwko temu, co bezkrytycznie przyjmowano jako „lepsze, bo nowe” pozwalając Akwinacie osiągnąć i kształtować nieocenione skarby, jakimi są: mądrość i wiara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Medialne konklawe, czyli kandydaci na papieża

2025-04-29 20:53

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Dziennikarze, a nawet watykaniści specjalizujący się w tematyce Stolicy Apostolskiej jeszcze za życia papieża Franciszka rozpoczęli medialne konklawe, typując kandydatów na jego następcę. Ci, którzy nakładają na wybór papieża pewien schemat polityczny, zwykle błądzą w swoich prognozach. Kiedy szukają kandydata według klucza: konserwatysta, liberał, progresista, ich przewidywania niemal zawsze kończą się niepowodzeniem. Kardynałowie kierują się zupełnie innymi kryteriami. W tym przypadku - kryteriami aktualnych potrzeb Kościoła roku 2025.

Poza tym konklawe, co zobaczymy w czasie bezpośrednich transmisji z jego rozpoczęcia 7 maja, jest w dużej mierze aktem liturgicznym. Kardynałowie większą część czasu konklawe spędzają nie na głosowaniach, tylko na modlitwie. Na samym jego początku przyzywają Ducha Świętego - i to jest kluczowy moment tego wydarzenia, bo - jak wierzymy - otwierają się na działanie Boga, którego wyrazem ma być ich głosowanie.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek w znacznym stopniu uwarunkował przebieg nadchodzącego konklawe

2025-04-28 11:15

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Jest rzeczą oczywistą, że każdy papież ma wpływ na wybór następnego Biskupa Rzymu poprzez oczywisty fakt, że kreuje kardynałów uczestniczących w następnym konklawe. W nadchodzącym konklawe weźmie udział 108 kardynałów mianowanych przez Franciszka (109, jeśli weźmiemy pod uwagę kard. Angelo Becciu, byłego prefekta Dykasterii spraw Kanonizacyjnych, który z racji wieku ma prawo wstępu do Kaplicy Sykstyńskiej, ale który został skazany przez watykański sąd pierwszej instancji).

Najliczniej reprezentowanym krajem na nowym konklawe są Włochy, które mają 19 kardynałów elektorów. Wśród nich jest dwóch purpuratów narodowości włoskiej, którzy pełnią swoją posługę poza krajem - Pierbattista Pizzaballa, Łaciński patriarcha Jerozolimy, jeden z najczęściej wymienianych w tych dniach jako papabile, oraz Giorgio Marengo, prefekt apostolski Ułan Bator (Mongolia).
CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymka Pojednania do Rzymu w 60. rocznicę wystosowania Listu biskupów polskich do niemieckich

2025-04-29 23:48

mat. pras. Archidiecezja Wrocławska

W 60. rocznicę orędzia biskupów polskich do niemieckich abp Józef Kupny przewodniczył uroczystej Mszy świętej podczas Pielgrzymki Pojednania w Rzymie. Uczestniczyły w niej władze Wrocławia, była premier Hanna Suchocka i pielgrzymi – wierni z archidiecezji wrocławskiej.

Pielgrzymka Pojednania została zorganizowana przez archidiecezję wrocławską oraz Ośrodek Pamięć i Przyszłość. To część obchodów Roku Pojednania, który rezolucją uchwaliła we Wrocławiu rada miejska z powodu 60. rocznicy wystosowania listu biskupów polskich do biskupów niemieckich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję