O tym, że „do Betlejem nie jest tak daleko” słowem, dramą i kolędą przekonywali bielszczan w ostatni styczniowy piątek m.in. uczniowie różnych placówek oświatowych w Bielsku. To drugie z kolei takie przedsięwzięcie. Pomysł zrodził się bowiem w zeszłym roku; jak twierdzą organizatorzy, zupełnie spontanicznie. Sugestia zorganizowania koncertu wyszła jednocześnie z trzech różnych środowisk: Gimnazjum im. C. K. Norwida, parafii pw. św. Jana Chrzciciela oraz Urzędu Gminy w Bielsku. W tym roku idea tej imprezy znacznie się rozrosła: w koncercie połączonym z misterium o Bożym Narodzeniu wystąpiło więcej zespołów.
„Ubiegłoroczny koncert wzbudził powszechne uznanie, zarówno nas - organizatorów, jak i Państwa - jego uczestników” - zapewniała wszystkich dyrektor Gimnazjum Cecylia Kraśniewska. Dlatego - dodała - postanowiono na stałe wpisać go w tradycję szkoły. Koncert ma służyć zarówno integracji różnych środowisk Bielska, jak i prezentacji osiągnięć uczniów różnych bielskich placówek oświatowych, oraz zespołów działających w tej miejscowości. W tegorocznym koncercie wystąpili uczniowie i chór Gimnazjum im. C. K. Norwida, dzieci z Samorządowego Przedszkola i chór Szkoły Podstawowej im. W. Broniewskiego w Bielsku, a także chór, działający przy bielskiej parafii św. Jana Chrzciciela i orkiestra Ochotniczej Straży Pożarnej.
O tym, że ten pomysł wspólnego kolędowania nabiera rozmachu, świadczyła wysoka frekwencja uczestników imprezy. Potężna hala sportowa bielskiego gimnazjum, specjalnie na ten wieczór przystrojona, była po brzegi wypełniona widzami. Zanim jednak na dobre zabrzmiały kolędy, grupa młodzieży gimnazjalnej zaprezentowała dramę, nawiązującą do wydarzeń biblijnych Starego i Nowego Testamentu. Misterium o Bożym Narodzeniu, bo taką nazwę nosił spektakl, rozpoczęło się od sceny w ogrodzie Eden, w czasie której młodzi aktorzy wcielili się w postaci Adama, Ewy i Archanioła; następnie, już w oparciu o Ewangelię, pokazano wydarzenia poprzedzające i związane z narodzeniem Chrystusa. Sceny z betlejemskiej groty rozgrywały się już z towarzyszeniem kolęd, śpiewanych przez chór Gimnazjum.
Po zakończeniu Misterium młodzi aktorzy pozostali do końca na scenie, tworząc malowniczą żywą szopkę, a kolędy wykonywały kolejne chóry i zespoły. Wiekowe zróżnicowanie chórzystów wprowadziło ciekawe urozmaicenie w aranżacji pieśni bożonarodzeniowych: inaczej bowiem brzmiały kolędy w wykonaniu przedszkolaków (fantastycznie zresztą poprzebieranych), inaczej w wykonaniu uczniów szkoły podstawowej; inną aranżację przedstawili też dorośli już chórzyści, skupieni przy bielskiej parafii. Natomiast zupełnie odmienne okazały się kolędy w wykonaniu młodej wiekiem orkiestry OSP. W trakcie koncertu wystąpiła także solistka Małgorzata Tomczak-Banachowicz. Cała impreza zakończyła się wielkim finałem, czyli wspólnym (bo wszystkich zespołów wraz z publicznością) śpiewem kolędy.
Na sukces koncertu pracowało wiele osób. Główną „siłą sprawczą” i czuwającą nad wszystkim była wicedyrektor Gimnazjum Małgorzata Wiśniewska. W pracę włączyło się m.in. wielu nauczycieli, księża pracujący w parafii św. Jana Chrzciciela i pracownicy Urzędu Gminy. Nie można też zapomnieć o samych wykonawcach - uczniach, którzy włożyli sporo wysiłku i czasu w przygotowanie się do tego koncertu. Wszyscy oni udowodnili z powodzeniem, że „Betlejem nie jest tak daleko”.
Wrażliwość na piękno pozwoliła mu zostać świetnym artystą. Jeszcze bardziej niż sztuka, poruszał go jednak Chrystus, którego potrafił dostrzec w biedakach na krakowskich ulicach. Dla Niego rzucił karierę malarską i przywdział ubogi habit
Święty przyszedł na świat 20 sierpnia 1845 r. w Igłomi k. Krakowa. Niedługo po porodzie dziecko zachorowało. Obawiano się, że nie przeżyje. Józefa Chmielowska, matka chłopca, poprosiła ubogich, którzy stali przed kościołem, by wraz z chrzestnymi trzymali go do chrztu świętego. W ten sposób zapewniła mu tzw. błogosławieństwo ubogich. 28 sierpnia 1845 r. przyjął chrzest z wody w Igołomi. Ceremonii chrztu dopełniono 17 czerwca 1847 r. w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie. Na chrzcie otrzymał imiona Adam Bernard Hilary. Jako sześcioletni chłopiec został przez matkę poświęcony Bogu w czasie pielgrzymki do Mogiły. Bardzo wcześnie został osierocony. Kiedy miał 8 lat, umarł jego ojciec, sześć lat później zmarła matka. W wieku osiemnastu lat Adam przyłącza się do powstania styczniowego. W przegranej bitwie pod Miechowem zostaje ranny i trafia do niewoli. W prymitywnych warunkach, bez znieczulenia, przechodzi amputację lewej nogi. Dzięki staraniom rodziny udało mu się jednak opuścić carskie więzienie i wyjechać do Francji.
Photograph by the British Library, Wikimedia Commons, public domain
Intelektualiści, myśliciele, kaznodzieje a może rycerze, wojownicy i reformatorzy. Kim byli średniowieczni zakonnicy?
Kulturę średniowiecznej Europy cechował przede wszystkim uniwersalizm (łac. universalis – powszechny, ogólny), który był wspólnotą kulturową opartą na jednolitym systemie wartości i przekonań, wyrażanych w podobny sposób w całej Europie. Szczególnie ważny był uniwersalizm w wymiarze religijnym i światopoglądowym. Przejawiał się on przede wszystkim dominacją chrześcijaństwa w sprawach wiary, moralności, a także w warstwie intelektualnej, co w kontekście języka oznaczało dominację łaciny.
Photograph by the British Library, Wikimedia Commons, public domain
Intelektualiści, myśliciele, kaznodzieje a może rycerze, wojownicy i reformatorzy. Kim byli średniowieczni zakonnicy?
Kulturę średniowiecznej Europy cechował przede wszystkim uniwersalizm (łac. universalis – powszechny, ogólny), który był wspólnotą kulturową opartą na jednolitym systemie wartości i przekonań, wyrażanych w podobny sposób w całej Europie. Szczególnie ważny był uniwersalizm w wymiarze religijnym i światopoglądowym. Przejawiał się on przede wszystkim dominacją chrześcijaństwa w sprawach wiary, moralności, a także w warstwie intelektualnej, co w kontekście języka oznaczało dominację łaciny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.