Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Świątynie na Staroniwie (2)

Niedziela rzeszowska 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oba - przedstawione w poprzednim numerze Niedzieli Południowej - staroniwskie obiekty sakralne nie mogły w pełni sprostać wszystkim potrzebom duszpasterstwa parafialnego. Pierwszy, kaplica pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, nawet po dobudowaniu przydachu był zbyt mały, by pomieścić większą liczbę wiernych: drugi - kościół pw. Matki Bożej Fatimskiej, choć większy, to jednak ze względu na położenie na obrzeżach parafii nie był akceptowany przez wszystkich parafian, zwłaszcza zamieszkujących inne rejony osiedla. Nadto, jako budowla adaptowana, przez niektórych wiernych uważany był za kościół tymczasowy.
Przedstawione powyżej względy wymusiły podjęcie decyzji o budowie nowej świątyni parafialnej, położonej w centrum osiedla na działce ofiarowanej na ten cel przez rodzinę Trawków, a położonej naprzeciw kaplicy pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Zadanie to podjął ks. Marian Przewrocki, od 1981 r. proboszcz staroniwski. Sytuacja polityczna, a zwłaszcza wprowadzony 13 grudnia 1981 r. stan wojenny, nie ułatwiała mu jego realizacji. Komuniści, którzy z reguły sprzeciwiali się budowie nowych obiektów sakralnych, nie godzili się na wzniesienie drugiego już kościoła na Staroniwie. Ks. Przewrocki, podejmując takie zadanie narażał się na represje służb komunistycznych. Mimo grożącego niebezpieczeństwa rozpoczął przygotowania do budowy świątyni. Najpierw zabezpieczył teren przeznaczony pod kościół, gdyż istniało realne niebezpieczeństwo zajęcia go przez władze komunistyczne. W tym celu wybudował na nim kapliczki, (poświęcone 12 października 1985 r. przez bp. Stefana Moskwę) jako Dróżki Różańcowe. Następnie, architektowi Janowi Bulszy i konstruktorowi Janowi Pietrzykowi, zlecił opracowanie projektu całego kompleksu parafialnego - kościoła, plebanii i zaplecza duszpasterskiego.
Prace budowlane, prowadzone systemem gospodarczym, rozpoczęto od wznoszenia plebanii. Dopiero po zakończeniu tego etapu, (w 1984 r.) zainicjowano budowę kościoła. Bezpośredni nadzór nad pracami sprawowali Tadeusz Dzioch i Stanisław Miazga. Trudności materiałowe, a później kryzys gospodarczy, sprawiły, że realizacja przedsięwzięcia postępowała bardzo wolno. Do 1989 r. - chwili zmiany proboszcza - zbudowana została tylko dolna kondygnacja świątyni. Przystosowano ją do potrzeb kultu i sprawowano w niej służbę Bożą. Dzieło budowy kościoła podjął następca ks. Przewrockiego, ks. Franciszek Dziedzic, któremu w ciągu dziewięciu lat posługi proboszczowskiej w Staroniwie, (do 1998 r.) udało się doprowadzić je do końca. Wznoszenie obiektu zostało zakończone, ale do wykonania pozostało jeszcze wiele zadań, m.in. wystrój kościoła i jego wewnętrzne wyposażenie. Ich realizacją zajął się nowy proboszcz ks. Stanisław Jamiński. Dzięki jego zaangażowaniu i poparciu parafian stosunkowo szybko udało się je zrealizować. Pozwoliło to na uroczyste poświęcenie kościoła, którego dokonał (2 października 1999 r.) ordynariusz rzeszowski bp Kazimierz Górny. Świątynia otrzymała wezwanie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Aktem tym przeznaczono ją dla celów religijnych.
Kościół jest obiektem dwupoziomowym, o wymiarach 30 x 15 m i wysokości 10,6 m. Nad wejściem wznosi się wieża o wysokości 21 m, zwieńczona krzyżem. Poziom dolny świątyni jest użytkowany jako zaplecze duszpasterskie. Potrzebom kultu służy tylko poziom górny. Posiada on trzy nawy, prezbiterium i obszerny chór. Wystrój wewnętrzny zaprojektował Andrzej Smoczyński z Rzeszowa. W prezbiterium, na ścianie głównej, dominuje motyw krzyża i tabernakulum. Na lewo od prezbiterium znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego autorstwa Barbary Smoczyńskiej. Nawy boczne zdobią obrazy Marii Monikowskiej-Tabisz, w prawej - obraz Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, w lewej - obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Na ścianie głównej prawej nawy bocznej znajduje się obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy, a niszy nawy lewej - figur św. Antoniego, wyrzeźbiona przez Antoniego Bolka z Załęża k. Jasła. W świątyni znajdują się oryginalne, ceramiczne stacje drogi krzyżowej, wykonane, według projektu A. Smoczyńskiego, przez Jerzego Tarnawskiego. Wspomnieć tu należy, że poniżej świątyni, od strony północnej, usytuowane są stacje drogi krzyżowej (wcześniej Dróżki Różańcowe), które zaprojektowała Iwona Matlingiewicz ze Staroniwy, a wykonał z piaskowca Stanisław Samborski z Brzostku.
Trzy obiekty sakralne istniejące obecnie na terenie staroniwskiej parafii z jednej strony ubogacają architekturę osiedla, z drugiej świadczą o wielkim przywiązaniu tamtejszych parafian do wiary, o ich odwadze i ofiarności, a także o dobrej współpracy z kapłanami. Mogą więc zostać nazwane znakami wiary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron dnia: św. Makary z Jerozolimy

[ TEMATY ]

patron

#NiezbędnikWielkopostny

wikipedia.org

"Nie znamy rodziny, miejsca pochodzenia, ani większości faktów z jego życia. Makarego znamy jako biskupa Jerozolimy, miasta świętego dla Żydów - jako miejsca świątyni wzniesionej ku czci jedynego Boga, jak i chrześcijan - jako miejsca ukrzyżowania i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa"- tak czytamy o świętym.

Kiedy żył Makary, tamta Jerozolima już nie istniała. W 70 r. wybucha antyrzymskie powstanie, cesarz Tytus burzy żydowską stolicę i świątynię. W 135 r. miasto zostaje doszczędnie zburzone. Co więcej Jerozolima straciła nawet swoją nazwę, a na ruinach powstała kolonia zwana Aelia Capitolina, swoją arenę miała w miejscu pochówku Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz zamordowany w Środę Popielcową

2025-03-06 11:06

[ TEMATY ]

śmierć

Nigeria

Adobe Stock

Archidiecezja Kafanchan w Nigerii potwierdziła tragiczną śmierć ks. Sylvestra Okechukwu, który został uprowadzony ze swojego domu w nocy 4 marca 2025 r. Jego ciało odnaleziono w Środę Popielcową.

Kanclerz archidiecezji Kafanchan, ks. Jacob Shanet, potwierdził to nieszczęśliwe zdarzenie w oświadczeniu udostępnionym mediom watykańskim.
CZYTAJ DALEJ

Uwolniono dwóch porwanych księży

2025-03-10 18:25

[ TEMATY ]

Nigeria

Zdjęcie poglądowe: Vatican Media - Giornata delle vittime di violenza

Księża Matthew David Dutsemi z diecezji Yola i ks. Abraham Saummam z diecezji Jalingo w Nigerii zostali uwolnieni z niewoli cali i zdrowi. Porwali ich uzbrojeni mężczyźni rankiem 22 lutego.

Jak informuje Agencja Fides, dwaj księża zostali uwolnieni dzięki akcji policji, podczas której aresztowano jednego z domniemanych porywaczy, prawdopodobnie pochodzącego z parafii, z której uprowadzono obu księży.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję