Reklama

Pokuta i nawrócenie drogą ku spotkaniu ze Zmartwychwstałym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia ludzkości, a tym samym każdego z nas jest historią człowieka, który błądzi na pustyni zła, oschłości i samotności. Tragizm grzechu przerwał niewysłowioną harmonię stworzenia, którą u zarania ustanowił Pan Bóg. Pomimo dotykających nas konsekwencji grzechu, Bóg nie oddalił się od swego stworzenia, lecz z nim pozostał, i ze szczególnym uporem i miłością poszukuje synów marnotrawnych, którzy uciekają sprzed Jego oczu. Stwórca wyszedł naprzeciw grzesznego ludzkiego życia w Słowie Wcielonym. Jezus Chrystus jawi się na scenie historii jako „Baranek Boży, który gładzi grzechy świata”. Pierwsze słowa, które wypowiedział publicznie są aktualnym do dziś przesłaniem: „Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie” (Mt 4, 17). Nawoływanie do nawrócenia zachęca nie tylko do zmiany postępowania, ale i radykalnej przemiany myślenia i serca. Odwrócenie się od zła, to wejście na drogę wiodącą do Królestwa sprawiedliwości, miłości i prawdy. Podejmując trud nawrócenia, człowiek powraca, jak syn marnotrawny, do domu Ojca, który nigdy o nim nie zapomniał i nie opuścił. Spotkanie z Chrystusem jest szansą zmiany życia i umożliwia, po zakończeniu doczesnej pielgrzymki, stanięcie u wrót Królestwa Bożego.
Ziemską misję Chrystusa kontynuowali Apostołowie, również nawołując do nawrócenia: „Nawracajcie się i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych” (Dz 2,37-38). Uniwersalność ewangelicznego nauczania pozwala na nieustanne odkrywanie na nowo sakramentu pokuty, w jego najgłębszym znaczeniu - jako spotkania z Bogiem, który przebacza za pośrednictwem Chrystusa w Duchu Świętym. Ustawiczna refleksja nad tym sakramentem uwarunkowana jest przede wszystkim głoszeniem miłości Ojca, jako fundamentu życia i chrześcijańskiej aktywności w kontekście współczesnej rzeczywistości, w której etyczna wizja ludzkiej egzystencji jest marginalizowana. Zagubienie sensu wyznania grzesznej sfery własnego życia wynika z utraty poczucia grzechu (odróżnienia dobra i zła). Pojęcie winy interpretuje się często w kategoriach psychologii i socjologii. Życie ludzkie bez walorów duchowych i praktycznych (bez sakramentu pokuty) systematycznie podlega erozji i jałowieje. Biblijne przesłanie do pokuty w życiu chrześcijańskim realizuje się jako nieustanne dążenie do nawrócenia. Podejmowanie i realizacja dzieł pokutnych jest stymulatorem przemian w świadomości, należy odczytywać je jako owoc Bożej łaski. Z wezwaniem do nawrócenia związane jest również przebaczenie grzechów: „Pokutujcie więc, i nawracajcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone” (Dz 3, 19). Nawrócenie jest wymogiem ostatecznego przymierza z Bogiem oraz niezmienną postawą tego, kto przyjmuje ewangeliczne nauczanie, stając się cząstką Bożego Królestwa w jego dynamizmie historycznym i eschatologicznym. Pojednanie z Bogiem nie kończy się w momencie liturgicznego sprawowania sakramentu pokuty, ale winno prowadzić do przeżywania postawy pokutnej jako ustawicznego wymiaru doświadczenia chrześcijańskiego życia. Sakrament pokuty toruje drogę wiodącą ku świętości życia oraz umożliwia odnalezienie prawdy, zakłóconej i naruszonej przez grzech. W duchowości człowieka autentycznie przeżywającego pojednanie z Bogiem umacnia się radość, jaką niesie ze sobą perspektywa zbawienia i życia wiecznego. Owa radość przez wielu ludzi naszych czasów jest często mało odczuwana, czasem niezrozumiała, a nawet nieznana. Jednak dla wszystkich grzesznych zawsze jest otwarta brama wiodąca ku zbawieniu. Człowiek bowiem nie jest pozostawiony sam sobie, albowiem zawsze obok jest Jezus Chrystus. Ostoją grzesznego człowieka jest zatem Słowo Wcielone, które napełnia boskością chore serce ludzkości, aby prowadzić ją drogą świętości ku życiu wiecznemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV u augustianów: żyjcie jak tego chciał św. Augustyn

2025-05-13 18:33

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Augustianie

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Żyjcie w komunii, tak jak chciał tego św. Augustyn - powiedział Leon XIV, składając niezapowiedzianą wizytę w kurii generalnej augustianów. Ze swymi współbraćmi odprawił Eucharystię i zjadł obiad.

Leon XIV spędził u augustianów trzy godziny. Przybył do nich tuż przed godz. 12.00, aby zdążyć na południową Mszę w kaplicy kurii generalnej. Potem został u nich na obiad.
CZYTAJ DALEJ

Kandydanci na prezydenta odpowiadali na pytanie o aborcję

2025-05-12 21:20

[ TEMATY ]

debata prezydencka

Screen

Podczas dzisiejszej debaty kandydatów zapytano m.in. to, co zrobić, by uniknąć katastrofy demograficznej w Polsce.

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki mówił: "z całą pewnością promowanie antywartości czy wartości śmierci, a nie życia, jest problemem, który wpływa na wymiar demograficzny państwa polskiego". "Trzeba wrócić do wspierania polskich rodzin, do tych wartości, które zachęcają Polaków do tego, aby swoje rodziny zakładali i o swoje rodziny dbali" - ocenił.
CZYTAJ DALEJ

100 lat Eucharystycznego Ruchu Młodych w Polsce

2025-05-14 11:00

Archiwum prywatne

Ks. Eryk Dobrzański, Diecezjalny Moderator ERMu z grupą dzieci należących do ERM-u

Ks. Eryk Dobrzański, Diecezjalny Moderator ERMu z grupą dzieci należących do ERM-u

Eucharystyczny Ruch Młodych (ERM) to jedna z propozycji pogłębienia i ożywienia życia religijnego wśród dzieci i młodzieży. Wspólnoty ERM-u działają na całym świecie. W Polsce są obecne w kilkunastu diecezjach.

Początki ruchu wiążą się z Kongresem Eucharystycznym w Lourdes w 1914 r. Jego uczestnicy zauważyli potrzebę głębszego wdrożenia dzieci w temat Eucharystii. Zrodził się więc pomysł, aby stworzyć wspólnotę, która się tym zajmie. Nazwano ją Ligą Eucharystyczną, później przybrała ona nazwę Dziecięcej Krucjaty Modlitwy. – Rok 1914 to czas, kiedy papież Benedykt XV widział już niebezpieczeństwo wojny i prosił, żeby szczególnie dzieci i młodzież, zaangażowani w taką krucjatę modlitwy, modlili się o pokój. I dzięki tym dwóm wydarzeniom, kongresowi i prośbie papieża, powstała grupa modlitewna dzieci, która od 1915 r. przyjęła nazwę Krucjata Eucharystyczna. To właśnie ona miała na celu gromadzić najmłodszych, którzy stanowili taką armią papieską i omadlali intencje papieża. Później nazwa została zmieniona na Eucharystyczny Ruch Młodych – mówi o początkach ruchu ks. Eryk Dobrzański, diecezjalny moderator ERM-u i dodaje, że również dzisiaj ERM ma za zadanie zanosić modlitwę w intencjach, które papież nosi w swoim sercu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję