Reklama

XXXVII Tydzień Eklezjologiczny

Wprowadzać w misterium Kościoła

W dniach 7-9 marca br. Koło Naukowe Teologów KUL-u zorganizowało XXXVII Tydzień Eklezjologiczny. Spotkania przebiegały pod hasłem „Przekroczyć próg Kościoła. Wokół aktualności inicjacji chrześcijańskiej”. Uczestnicy zastanawiali się nad dawnymi i obecnymi sposobami wprowadzania do Kościoła nowych członków. Ukazano inicjację w Kościele katolickim w kontekście współczesnej kultury, inicjacji w chrześcijańskich Kościołach braterskich i w społecznościach plemiennych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aktualność

„Od początku swojego istnienia Kościół stara się nieustannie wychodzić do tych, którzy nie stali się jeszcze uczniami Chrystusa. Pierwszym przejawem tego dynamizmu jest dzieło ewangelizacji. Konsekwencją natomiast jest inicjacja, o ile ziarno ewangelicznego słowa spotka się z pozytywną odpowiedzią. Temat tegorocznego tygodnia jest ważny i aktualny, gdyż proces stopniowego wtajemniczania w misterium Kościoła jest momentem, który kształtuje świadomość i tożsamość chrześcijańską, a obecnie dokonuje się w sytuacji coraz wyraźniejszego zanikania przekazu wiary w rodzinie i wyraźnego zawężenia jej roli w życiu publicznym” - stwierdzili w zapowiedzi Jolanta Niewierkiewicz, prezes KNT i dr Krzysztof Mielcarek, kurator Koła. Sympozjum w zamyśle organizatorów miało przybliżyć uczestnikom tematykę owego wtajemniczania. Choć granice Kościoła są bardzo trudne do zdefiniowania, to na pewno można szukać odpowiedzi na pytanie o moment przekroczenia tych granic. Wejście do Kościoła dokonuje się przez chrzest. Są trzy sakramenty chrześcijańskiego wtajemniczenia: chrzest i bierzmowanie (oba niepowtarzalne) oraz Eucharystia (powtarzalna). Przyjęcie tych sakramentów uważa się za finał inicjacji rozpoczynającej się katechumenatem.

Podręczniki i modele

Reklama

Każdy dzień sympozjum rozpoczynał się sesją wykładową. Popołudniami odbywały się spotkania z osobami, które na co dzień zajmują się pracą z kandydatami do chrztu: z ojcami i siostrami białymi, misjonarzami Afryki i z dominikaninem Markiem Rojszykiem, prowadzącym w Krakowie ośrodek dla katechumenów. Wykłady rozpoczął ks. dr Stanisław Haręzga z KUL-u. Zwrócił uwagę na Ewangelie jako podręczniki inicjacji chrześcijańskiej. Ewangelia św. Marka spełnia funkcję pierwszego pouczenia o charakterze kerygmatycznym, przygotowującym na przyjęcie chrztu, Ewangelia św. Mateusza pomaga w wejściu we wspólnotę eklezjalną, Ewangelia św. Łukasza odpowiada przygotowaniu wspólnoty do ewangelizacji (wyjścia na zewnątrz), a Ewangelia św. Jana wskazuje na dojrzałość chrześcijańską jako zwieńczenie procesu inicjacji. Ks. dr Marek Blaza z Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie wskazał na różne modele inicjacji w Kościele pierwotnym. Krótko przytoczył też historię katechumenatu, którego złoty wiek przypadł na III w., a zanik nastąpił w VI w. wraz z rozpowszechnieniem praktyki chrztu dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kontrowersje

Ks. M. Blaza mówił o ciekawostce z praktyki Kościoła antiocheńskiego (zachodniosyryjskiego) z IV i V w., dotyczącej namaszczania przedchrzcielnego (świadectwa Jana Chryzostoma), interpretowanego w dość kontrowersyjny sposób jako udzielanie Ducha Świętego przed chrztem. Niektórzy podobne myślenie wywodzą chociażby ze sceny wylania Ducha na pogan przed ich chrztem po mowie św. Piotra w Cezarei w domu Korneliusza (Dz 10,44-48). Trudno takie udzielanie wiązać z sakramentem bierzmowania w dzisiejszym rozumieniu. Ks. prof. Czesław Krakowiak z KUL-u zdecydowanie sprzeciwił się teorii, że bierzmowanie poprzedzało chrzest. Nigdy nie było sakramentalnego udzielania Ducha Świętego przed chrztem. Ks. dr Stanisław Grodź z KUL-u mówił o inicjacjach dojrzałościowych i wyspecjalizowanych (na uzdrowiciela, szamana itp.) w religiach plemiennych. Prelegent wskazał na potrzebę twórczego wykorzystywania rodzimych rytuałów inicjacyjnych i wkomponowywania obrzędów inicjacji profesjonalnej do chrześcijańskiego wtajemniczania w misterium zbawienia.

Inicjacja prawosławna, katolicka i ewangelicka

Archimandryta o. dr Jerzy Pańkowski z warszawskiej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej ukazał dwa aspekty spojrzenia na inicjację w Kościele prawosławnym. Pierwszy to aspekt zewnętrzny - strona wizualna, wskazująca na konieczność przyjęcia trzech podstawowych sakramentów (chrztu, bierzmowania i Eucharystii). W Kościołach wschodnich związek między chrztem i bierzmowaniem jest tak silny, że sakramentów tych udziela się razem. Drugi wewnętrzny aspekt inicjacji wskazuje na współdziałanie człowieka z Bogiem w wymiarze osobistym, na poziomie serca i sumienia. Ks. prof. Cz. Krakowiak zwrócił uwagę na modele udzielania sakramentów inicjacji w Kościele katolickim po Soborze Watykańskim II (niemowlętom, dorosłym, dzieciom szkolnym). Zalecenie, aby bierzmowania udzielać przed Eucharystią (dokumenty Kościoła mówią o tym wyraźnie), może być zmienione na wniosek episkopatów krajowych z przyczyn pastoralnych i organizacyjnych. Taka sytuacja ma miejsce w Polsce. Prelegent podkreślił, że inicjacja wymaga czasu. Nie można jej wiązać z naturalnymi momentami życia czy rytami przejścia. Dokonuje się nie tylko przez rytuały sakramentalne, ale przez osobiste wewnętrzne przylgnięcie do Chrystusa. Prof. Karol Karski z ChAT-u ukazał inicjację w perspektywie Kościołów po reformacji (ewangelicko-augsburskiego i ewangelicko-reformowanego). Wspólnoty te zachowały dwa sakramenty inicjacji chrześcijańskiej: chrzest i Wieczerzę Pańską. Chrzest składa się z rozdzielonych czasowo aktów przyjęcia niemowląt do Kościoła i konfirmacji udzielanej osobom w wieku 14-16 lat (odpowiednik bierzmowania w Kościele katolickim). Konfirmacja ma fundamentalne znaczenie w procesie rozumienia chrześcijańskiej tożsamości.

Kontekst współczesny

Ks. prof. Jerzy Szymik zaprezentował cienie i blaski współczesnej kultury w jej odniesieniu do chrześcijaństwa. Opisując współczesny kontekst inicjacji, prelegent wskazał na propozycje mające usprawnić wychodzenie chrześcijan do świata z orędziem o kochającym Bogu. Wskazano na pomoc w doświadczaniu Boga Miłości i Dobroci, kreślenie zachwycającego obrazu Boga, odpowiadanie dobrem na zło, promocję rodziny i in. Ks. dr Paweł Mąkosa z KUL-u przytoczył statystyki Kościoła katolickiego w Polsce ukazujące spadek uznania dla dogmatów, praktyk kultowych i norm moralnych wynikających z wiary wśród młodzieży oraz symptomy kryzysu mającego źródło w mizernej katechezie inicjacyjnej. Wyjściem w takiej sytuacji jest poważne zaangażowanie w katechezę szkolną, ale i systematyczną katechezę parafialną, katechezę dorosłych, kursy ewangelizacyjne, udział w ruchach i stowarzyszeniach religijnych. Burzliwa refleksja nad potrzebą konsekwentnej i nieustannej aktualizacji form i metod wprowadzania ludzi w misterium Kościoła potwierdziła duże zainteresowanie tematem. Spośród wielu wniosków z obrad z pewnością można przytoczyć twierdzenie, że nowa ewangelizacja i katechizacja zaowocują wtedy, gdy Kościół zaproponuje nowe metody przeżywania wiary w zetknięciu z rzeczywistością.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z duchowej pustyni do źródła wody żywej. Dlaczego młodzi lgną na katolicki Festiwal Życia?

2025-07-08 10:33

[ TEMATY ]

Festiwal Życia

Festiwal Życia w Kokotku

fot. Grzegorz Szpak

Co sprawia, że młodzi ludzie na początku wakacji chcą spędzić cały tydzień na katolickim festiwalu? Skala wydarzenia oraz odpowiedzi uczestników są zaskakujące.

Nie tylko ze Śląska, nie tylko z całej Polski, ale także z różnych części Europy i świata – około półtora tysiąca młodych ludzi przyjechało w poniedziałek do Kokotka, leśnej dzielnicy Lublińca, by przez cały tydzień bawić się i modlić na Festiwalu Życia – największym katolickim festiwalu dla młodzieży w kraju.
CZYTAJ DALEJ

IMGW: mogą pojawić się podtopienia. Sytuacja nie jest w 100% bezpieczna

2025-07-08 15:17

[ TEMATY ]

IMGW

opady

podtopienia

Adobe.Stock

Kulminacyjny moment opadów przypadnie w nocy z wtorku na środę; prognozy są korzystniejsze niż te z września 2024 roku - poinformowały we wtorek na konferencji IMGW i Wody Polskie.

W poniedziałek strażacy odnotowali 2200 interwencji w związku z burzami. W najbliższych dniach niż przemieszczający się nad Polską przyniesie intensywne opady deszczu.
CZYTAJ DALEJ

Chile: coraz mniej katolików, Kościół potrzebuje żywych wspólnot

2025-07-08 17:44

[ TEMATY ]

Kościół

Chile

spadek

wierni

Grażynak Kołek

Spis ludności Chile wykazał, że coraz mniej mieszkańców tego południowoamerykańskiego kraju deklaruje się jako katolicy. Z kolei coraz więcej określa siebie mianem osób bez przynależności religijnej lub deklaruje przynależność do wspólnot protestanckich.

Ze spisu wynika, że w 2024 roku za katolików uważało się 54 proc. obywateli Chile powyżej 15. roku życia. W 1992 roku było ich 77 proc., a w 2002 roku - 70 proc. Przynależność do wspólnot protestanckich deklaruje obecnie 16 proc. mieszkańców tego kraju, zaś 26 proc. nie wyznaje żadnej religii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję