Synod: jak zanieść Jezusa w Eucharystii wspólnotom bez kapłana?
Kluczowe pytanie na jakie synod stara się odpowiedzieć brzmi: jak dotrzeć z Jezusem w Eucharystii do tych wspólnot, w których nie ma kapłana. Prefekt watykańskiej Dykasterii ds. Komunikacji mówił o tym podczas synodalnego briefingu dla dziennikarzy, podsumowującego dwie pierwsze kongregacje. Paolo Ruffini wskazał, że warto sobie uzmysłowić, iż tylko w jednym z regionów Amazonii - na terenie odpowiadającym wielkości Italii - pracuje zaledwie 62 kapłanów. W innych miejscach proporcje są podobne.
Prefekt watykańskiej Dykasterii ds. Komunikacji wskazał, że ojcowie synodalni wiele mówili o konieczności większego zaangażowania świeckich, zapewniania im odpowiedniej formacji, a także konieczności inkulturacji. Wskazał, że amazońskie wspólnoty masowo atakowane są przez sekty. Podkreślił, że bez zmiany praktyki duszpasterskiej Kościołowi w Amazonii grozi deforestacja kultury katolickiej.
- W wielu wystąpieniach mocno podkreślano, że pytanie o nowe posługi rodzi się z zagrożenia utrwaleniem modelu posiadania katolików pierwszej i drugiej kategorii, czyli tych, którzy mogą uczestniczyć w Eucharystii i przyjąć Komunię, i tych którzy nie mogą. Pytanie, na które synod stara się odpowiedzieć brzmi: jak dotrzeć z Jezusem Eucharystycznym do tych wspólnot, gdzie nie ma kapłana – mówił Paolo Ruffini. – Często są w nich obecni mężczyźni, którzy swym życiem wiary i moralnością zdobyli szacunek ogółu i mogliby takiej wspólnocie przewodniczyć, w jedności z Kościołem lokalnym. Pojawiły się tu pytania m.in. o to, jak i gdzie można ich formować. Podkreślono też, że w odpowiadaniu na to wyzwanie nie można wpaść w pułapkę czystego funkcjonalizmu. Podkreślano, że mieszkańcy Amazonii domagają się stałej obecności Kościoła, a nie tylko sporadycznych odwiedzin. Mocno zaakcentowano różnicę duszpasterską między "Kościołem odwiedzającym" a "Kościołem, który jest obecny".
Ujawnianie przypadków korupcji i łamania praw człowieka oraz upominanie się o prawa wykorzystywanych mieszkańców Amazonii to ogromny wkład jaki Kościół wnosi w rozwój tego regionu. Trwający obecnie Synod Biskupów ma znaczenie nie tylko dla Amazonii, ale dla interesów ludności tubylczej na całym świecie. Przekonana jest o tym Victoria Tauli-Corpuz, która będąc relatorem specjalnym ONZ ds. praw narodów tubylczych, jako gość została zaproszona na synod.
Victoria Tauli-Corpuz podkreśla, że sama pochodzi z ludności tubylczej, pradawnego plemienia Kankanaey Igorot zamieszkującego filipińskie góry. Wskazuje, że największym problemem Amazonii jest obecnie systematyczne łamanie prawa do ziemi i zajmowania przez ponadnarodowe koncerny terenów przez wieki należących do ludności tubylczej. Lokalni obrońcy jej praw są prześladowani i mordowani.
Obecność Boga jest czymś oczywistym, mówi o tym cała Biblia. To my jesteśmy nieobecni! Brat Wawrzyniec uczy nas, jak powrócić z naszego oddalenia, szukać zjednoczenia z Bogiem i zwracać uwagę na Tego, który jest w nas i wokół nas – mówi bp Erik Varden na temat polecanej przez Leona XIV książki „O praktykowaniu Bożej obecności”. To budujące, że mamy Papieża, który na pierwszym miejscu stawia poszukiwanie Boga i zachęca nas, byśmy czynili to samo – dodaje bp Varden, w przeszłości opat trapistów.
O książce brata Wawrzyńca, XVII-wiecznego francuskiego karmelity, Leon XIV mówił podczas spotkania z dziennikarzami na pokładzie samolotu w drodze powrotnej z Libanu do Rzymu. Jeśli chcecie zrozumieć, kim jestem, przeczytajcie tę książkę – mówił Ojciec Święty. Wczoraj natomiast ukazała się w watykańskim wydawnictwie LEV nowa edycja książki Brata Wawrzyńca, do której Leon XIV osobiście napisał wprowadzenie.
Współczesny człowiek często czuje się zagubiony, bo żyje w świecie bez góry. Wszystko jest płaskie, relatywne, bez wierzchołka. Psalm przywraca pionowy wymiar życia. Nie po to, żeby cię przygnieść, ale żeby pokazać, że jest coś wyżej i że warto tam iść. A najpiękniejsze jest to, że na szczycie nie czeka samotność, lecz Oblicze - podkreśla o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do psalmu 24 śpiewanego w IV Niedzielę Adwentu.
Jak podkreśla o. Kwiatek, świat czasami „wydaje się za mały dla naszych lęków i za duży dla naszych marzeń. Ziemia kręci się dalej, a my często czujemy się na niej obco trochę jak goście, którzy zapomnieli, że są współwłaścicielami domu”. Natomiast psalm 24 „pokazuje nam, kim naprawdę jesteśmy i dokąd naprawdę idziemy. Jest w nim coś z terapii – nie takiej, która zagłusza ból, ale takiej, która prowadzi przez niego do źródła sensu”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.