Jak dotąd nie wynaleziono recepty na przedłużenie życia. Każdy z nas pragnie żyć jak najdłużej, ale równocześnie zdaje sobie sprawę, że życie doczesne jest krótkie. Niemniej, w zależności od wielu czynników możemy dożyć sędziwego wieku, byle w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.
Do tych czynników zaliczymy: cechy genetyczne, tryb życia, sposób odżywiania się, odporność na choroby i stosunek do ludzi z najbliższych kręgów, jak i obcych, którzy być może w przyszłości staną się naszymi przyjaciółmi. Godny podkreślenia, mający ogromny wpływ na dobre samopoczucie i życie bezkonfliktowe, jest nasz stosunek do Boga, który wskazał człowiekowi, jak można żyć przestrzegając przykazań, stosując się do nauk Chrystusa i naśladować Go.
Zdrowie duchowe i fizyczne często idą w parze, zaakceptować Chrystusa i iść Jego drogą to znaczy być wolnym człowiekiem, odpornym na stresy i wszelkie przeciwności życiowe.
Długie życie jest zatem wypadkową wielu zjawisk, nie wynika tylko ze ślepego losu, a chcąc je przedłużyć należy przyjąć odpowiedni styl życia.
Demografowie, którzy zajmują się badaniem długowieczności wybrali kilka rejonów na świecie do badań, gdzie ludzie zauważalnie żyją dłużej. Na Sardynii, wśród górskich wiosek odkryto oazę długowieczności, w której poważny i zadziwiający odsetek mieszkańców, głównie mężczyzn, dożywa setki, a często ją przekracza. Inna grupa demografów badała ludzi na japońskiej wyspie Okinawa, gdzie ludzie żyją najdłużej na świecie. Jeszcze inna grupa naukowców przebadała w Kalifornii wybranych ludzi, zaliczanych do amerykańskich rekordzistów długowieczności, którzy poza odpowiednią dietą (produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, orzechy, fasola) nie nadużywają używek (nie palą tytoniu, nie piją alkoholu).
Wszystkie badane grupy na różnych kontynentach prowadzą intensywny tryb życia, są ludźmi pogodnymi, życzliwie usposobionymi do rodziny, przyjaciół i do obcych. Dan Buettner z National Geographic wymienia jako przykład panią Newton, lat 112, z miasta Lonsa Linda w Kalifornii, aktywną wolontariuszkę wspomagającą innych, w trudnych sytuacjach życiowych. Inna długowieczna pani, Marge Jetton ponadstulatka, odnowiła prawo jazdy na następne pięć lat, aby łatwiej dotrzeć do swoich podopiecznych. Ta pani stwierdziła, że „trzeba mieć kogoś, kto by nas prowadził i potrzeba nam wiele nadziei - dobrze jest mieć Boga za Przyjaciela”.
Demografowie stwierdzili, że seniorzy potrzebni innym, prowadzący życie towarzyskie, są mniej podatni na choroby i depresje, stąd wzajemne wsparcie towarzyskie i emocjonalne wpływa na długowieczność.
Osiągnięcie późnego wieku, doczekanie lat dziewięćdziesięciu, stu i przekroczenie ich, jest sukcesem, ale warunkiem tego jest dobra kondycja fizyczna i duchowa, a z tym jest już różnie - organizm ludzki wypracowany przez lata, często schorowany, narażony na wiele dolegliwości i utrapień, jest już mało odporny. I w tych późnych latach jest coraz trudniej.
Długość życia jest istotnym czynnikiem dla każdego z nas, ale bardziej liczy się to, jak je przeżyliśmy, jak wychowaliśmy młode pokolenie i jaki był nasz stosunek do najwyższych wartości: do miłości bliźniego i Stwórcy. Nawet w późnym wieku, jak potwierdzają powyższe przykłady, jest jeszcze szansa nadrobienia niewykorzystanego czasu.
Wyjdźmy naprzeciw naszym bliźnim, wspomóżmy potrzebujących dobrym uczynkiem, modlitwą, albo dobrym słowem i uśmiechem. Na okazanie dobroci i miłości bliźniemu nigdy nie jest za późno, a widząc najwyższy cel naszego życia - obcowanie z Bogiem w wieczności, łatwiej pogodzimy się z tymczasowością i przemijaniem, choćbyśmy dożyli sędziwych lat.
Ps
Autor tekstu prowadzi grupę około stu seniorów przy Katolickim Stowarzyszeniu Dobroczynności „Betel” w Częstochowie, do której należą ludzie w wieku około 80 lat i starsi, ale czujący się młodymi duchem, życzliwi, miłego usposobienia, pomagający sobie i innym w różnych sytuacjach życiowych. Z ich postawy i stosunku do życia, niejeden z młodych mógłby czerpać wzorce.
Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.
Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).
Czym był cud z Bolseny? Kim była bł. Julianna? Dlaczego oczy całej Polski zwrócone są dziś na Spycimierz? Oto 10 ciekawostek i zwyczajów związanych z uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa.
Święto Bożego Ciała to potoczna nazwa uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Jest to święto ruchome, przypadające w czwartek po niedzieli Najświętszej Trójcy.
W Boże Ciało doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu
2025-06-19 23:02
Tv Republika
o. Wojciech Ulman OFMConv
Tabernakulum – dar kapłanów i wiernych z dekanatu leżajskiego
dla Munyonyo
Widz TV Republiki z Lubaczowa przesłał do stacji wstrząsający film z aktu profanacji dokonanego w czasie Mszy Św w kościele pw. św. Stanisława w Lubaczowie.
W trakcie Eucharystii, o godz. 18, młody mężczyzna podszedł w stronę ołtarza, a następnie rzucił plastikową butelką w tabernakulum - najświętsze miejsce w kościele dla osób wierzących.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.