Reklama

W obronie czystości obyczajów

Każdy z chrześcijan powinien znać swoją wartość, wartość drugiego człowieka, a przede wszystkim wartość swojej religii. Korzyści, ale i obowiązki płynące względem siebie i Boga, siebie i Kościoła - czyli również drugiego człowieka. Nie ukrywam, że czuję się zobowiązany (i chyba każdy z nas powinien się tak czuć), po tym jak oglądałem transmisję z pogrzebu Ojca Świętego Jana Pawła II i powiew wiatru zamknął księgę na trumnie. Ale zamknął nie na końcu, tylko po wielokrotnym przewracaniu jej stron zamknął na początku. Odczytałem to jako znak, że czas najwyższy zacząć przyjmować i stosować nauki Ojca Świętego. Jan Paweł II szczególnie zajmował się młodzieżą i rodziną. Podczas każdej wizyty mówił o rodzinie i zagrożeniach wynikających dla niej z dzisiejszego świata.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chciałbym zatem poruszyć temat, który wypłynął przy okazji tragicznych wydarzeń w Gdańsku, a mianowicie pornografii. Do tej akcji zdecydowanego zwalczania pornografii i czasopism brukowych wezwał nas Ojciec Święty w Sandomierzu 12.06.1999 r.: „Strzeżcie wasze rodziny przed pornografią, która dzisiaj pod różnymi postaciami wdziera się w świadomość człowieka, zwłaszcza dzieci i młodzieży. Brońcie czystości obyczajów w waszych ogniskach domowych i społeczeństwie. Wychowanie do czystości jest jednym z wielkich zadań ewangelizacyjnych, jakie stoją obecnie przed nami. Im czystsza będzie rodzina, tym zdrowszy będzie naród. A chcemy pozostać narodem godnym swego imienia i godnym chrześcijańskiego powołania. «Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą»” (Mt 5, 8).
W ubiegłym roku próbowałem zainteresować tym problemem straż miejską w Policach i napisałem list do pana komendanta, w którym opisałem, że w kioskach i na stacjach paliw na wysokości oczu dzieci wystawione są pisma pornograficzne i że rozmowa z kioskarzami nie daje efektów, aby zechcieli umieścić te pisma tak, by dzieci ich nie widziały. W związku z tym prosiłem ich o interwencję. Jako podstawę prawną zacytowałem Kodeks Karny: „Art. 202. par. 1. Kto rozpowszechnia treści pornograficzne, w szczególności w formie pism, druków lub wizerunków, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
par. 2. Karze określonej w par. 1 podlega, kto w celu rozpowszechniania takich treści, w szczególności w formie pism, druków lub wizerunków, produkuje, sprowadza, przechowuje, przenosi, przesyła lub przewozi.
par. 3. Kto małoletniemu prezentuje treści pornograficzne lub udostępnia mu przedmioty mające taki charakter, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
par. 4. Jeżeli czyn określony w par. 1 lub 2 dotyczy treści pornograficznych z udziałem małoletniego, związanych z użyciem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 5”.
Niestety, pan komendant w liście odpisał mi, że po lustracji kiosków... problemu nie dostrzegają, a poza tym, owej - według mnie - pornografii nie można zdefiniować. Okazuje się, że jednak można i nikt rozsądny nie twierdzi, że jest inaczej.
Chciałbym przykładowo zacytować polskie definicje pornografii. Według „Małego Słownika Wyrazów Obcych” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, s. 884), brzmi ona: „Pornografia - pisma, widowiska, filmy, zdjęcia, rysunki itp. o treści erotycznej, obliczone na wywołanie podniecenia seksualnego. Natomiast według „Nowej Encyklopedii PWN” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998, 254), pornografia to: „Pisma, druki, filmy, wizerunki i inne przedmioty wykorzystywane i rozpowszechniane w celu wywołania u odbiorcy podniecenia seksualnego; nie jest przedmiotem pornografii reprodukcja dzieł sztuki”. Pozwolę sobie także przytoczyć przykładowo definicję pornografii zawartą w szwajcarskim kodeksie karnym: „Jako pornograficzne uznaje się przedmioty, widowiska, gdy, obiektywnie oceniając, są ukierunkowane na wywołanie podniecenia seksualnego u «konsumenta». Zakłada to, że przedstawiają one wyłącznie lub co najmniej w istotnej części organy płciowe lub działania seksualne”. Dodać w tym miejscu należy, że prawo szwajcarskie w osobnych paragrafach zabrania produkowania i rozpowszechniania (także przez radio!) przedmiotów, widowisk ukazujących działania seksualne z dziećmi lub ze zwierzętami, a także ludzkie wydzieliny lub akty przemocy.
Kompetentną definicję pornografii podał kard. Karol Wojtyła: „Pornografia to wyraźna tendencja do takiego zaakcentowania w dziele sztuki momentu sexus w odtworzeniu ciała ludzkiego czy też odtworzenia miłości oraz osób, które ją przeżywają, która to tendencja zmierza do wywołania u odbiorcy tego dzieła, czytelnika lub widza przeświadczenia, iż wartość seksualna jest jedyną wartością osoby, a miłość nie jest niczym więcej jak przeżywaniem, czy też współprzeżywaniem tylko tych wartości. Tendencja taka jest szkodliwa, niszczy bowiem całkowity obraz tego ważnego fragmentu ludzkiej rzeczywistości, jaki stanowi miłość kobiety i mężczyzny. Prawda bowiem o ludzkiej miłości leży zawsze w odtworzeniu wzajemnego stosunku osób, bez wzglądu na to, jak w tym stosunku dominowałyby wartości sexus” (Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982, s. 172).
Można więc i trzeba zdefiniować pornografię, aby za pomocą odpowiedniego prawa chronić dzieci i młodzież, całe społeczeństwo przed tym złem. Potrzeba tylko dobrej woli. I na tę dobrą wolę ustawodawców, pracowników wymiaru sprawiedliwości ma prawo liczyć społeczeństwo zagrożone demoralizacją, przemocą i agresją wywodzącymi się z pornografii. Pamiętać również musimy, że wszyscy przestępcy seksualni zaczynali od tzw. miękkiej pornografii, czyli zdjęć z nie do końca rozebranymi paniami. Więc my jako chrześcijanie i parafianie nie bójmy się zwracać kioskarzom uwagi na fakt demoralizowania przez nich dzieci, na to, że niszczą delikatność i wrażliwość w dzieciach i młodzieży, na to że przyczyniają się do gwałtów i przestępstw seksualnych. Nie bójmy się im tego mówić i sami zadbajmy o swoje prawa. W końcu jak ktoś sprzedaje pisma pornograficzne, wystawia w witrynach i na wystawach, tak by dzieci mogły to plugastwo oglądać, automatycznie się z tym utożsamia. Na domiar złego w niejednym kiosku te gazety znajdują się obok prasy dziecięcej bądź zabawek dla nich, bądź po prostu na wysokości wzroku dziecka. A jeżeli mimo wszystko brak nam odwagi do tego, by zwrócić uwagę kioskarzowi, to przynajmniej nie dokonujmy zakupów w tym kiosku choćby był jedyny w okolicy, może to zmusi go do refleksji i zastanowi się nad swym postępowaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej

[ TEMATY ]

nowenna

szkaplerz

Matka Boża Szkaplerzna

Karol Porwich/Niedziela

Od 7 lipca trwa nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej.

O najwspanialsza Królowo nieba i ziemi! Orędowniczko Szkaplerza świętego, Matko Boga! Oto ja, Twoje dziecko, wznoszę do Ciebie błagalnie ręce i z głębi serca wołam do Ciebie: Królowo Szkaplerza świętego, ratuj mnie, bo w Tobie cała moja nadzieja.
CZYTAJ DALEJ

Zapomniany patron leśników

Niedziela zamojsko-lubaczowska 40/2009

wikipedia.org

św. Jan Gwalbert

św. Jan Gwalbert

Kto jest patronem leśników? Pewien niemal jestem, że mało kto zna właściwą odpowiedź na to pytanie. Zapewne wymieniano by postaci św. Franciszka, św. Huberta. A tymczasem już od ponad pół wieku patronem tym jest św. Jan Gwalbert, o czym - przekonany jestem, nawet wielu leśników nie wie. Bo czy widział ktoś kiedyś w lesie, czy gdziekolwiek indziej jego figurkę, obraz itd.? Szczerze wątpię.

Urodził się w 995 r. (wg innej wersji w 1000 r.) w arystokratycznej rodzinie we Florencji. Podczas wojny między miastami został zabity jego brat Ugo. Zgodnie z panującym wówczas zwyczajem Jan winien pomścić śmierć brata. I rzeczywiście chwycił za miecz i tropił mordercę. Dopadł go przy gospodzie w Wielki Piątek. Ten jednak błagał go o przebaczenie, żałując swego czynu i zaklinając Jana, by go oszczędził. Rozłożył ręce jak Chrystus na krzyżu. Jan opuścił miecz i powiedział: „Idź w pokoju, gdzie chcesz; niech ci Bóg przebaczy i ja ci przebaczam” (według innej wersji wziął go nawet do swego domu w miejsce zabitego brata). Kiedy modlił się w pobliskim kościółku przemówił do niego Chrystus słowami: „Ponieważ przebaczyłeś swojemu wrogowi, pójdź za Mną”. Mimo protestów rodziny, zwłaszcza swojego ojca, wstąpił do klasztoru benedyktynów. Nie zagrzał tu jednak długo miejsca. Podjął walkę z symonią, co nie spodobało się jego przełożonym. Wystąpił z klasztoru i usunął się na ubocze. Osiadł w lasach w Vallombrosa (Vallis Umbrosae - Cienista Dolina) zbudował tam klasztor i założył zakon, którego członkowie są nazywani wallombrozjanami. Mnisi ci, wierni przesłaniu „ora et labora”, żyli bardzo skromnie, modląc się i sadząc las. Poznawali prawa rządzące życiem lasu, troszczyli się o drzewa, ptaki i zwierzęta leśne. Las dla św. Jana Gwalberta był przebogatą księgą, rozczytywał się w niej, w każdym drzewie, zwierzęciu, ptaku, roślinie widział ukrytą mądrość Boga Stwórcy i Jego dobroć. Jan Gwalbert zmarł 12 lipca 1073 r. w Passigniano pod Florencją. Kanonizowany został w 1193 r. przez papieża Celestyna III, a w 1951 r. ogłoszony przez papieża Piusa XII patronem ludzi lasu. Historia nadała mu także tytuł „bohater przebaczenia” ze względu na wielkie miłosierdzie, jakim się wykazał. Założony przez niego zakon istnieje do dzisiaj. Według jego zasad żyje około 100 zakonników w ośmiu klasztorach we Włoszech, Brazylii oraz Indiach. Jana Paweł II przypominał postać Jana Gwalberta. W 1987 r. w Dolomitach odprawił Mszę św. dla leśników przed kościółkiem Matki Bożej Śnieżnej. Mówił wówczas: „Jan Gwalbert (...) wraz ze swymi współbraćmi poświęcił się w leśnym zaciszu Apeninów Toskańskich modlitwie i sadzeniu lasów. Oddając się tej pracy, uczniowie św. Jana Gwalberta poznawali prawa rządzące życiem i wzrostem lasu. W czasach, kiedy nie istniała jeszcze żadna norma dotycząca leśnictwa, zakonnicy z Vallombrosa, pracując cierpliwie i wytrwale, odnajdywali właściwe metody pomnażania leśnych bogactw”. Papież Polak wspominał św. Jana także w 1999 r. przy okazji obchodów 1000-lecia urodzin świętego. Mimo to jego postać zdaje się nie być powszechnie znana. Warto to zmienić. Emerytowany profesor Uniwersytetu Przyrodniczego im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, leśnik i autor wspaniałych książek na temat kulturotwórczej roli lasu, Jerzy Wiśniewski, od wielu już lat apeluje i do leśników i do Episkopatu o godne uczczenie tego właściwego patrona ludzi lasu. Solidaryzując się z apelem zacnego profesora przytoczę jego słowa: „Warto by na rozstajach dróg, w rodzimych borach i lasach stawiano nie tylko kapliczki poświęcone patronowi myśliwych, ale także nieznanemu patronowi leśników. Będą to miejsca należnego kultu, a także podziękowania za pracę w lesie, który jest boskim dziełem stworzenia. A kiedy nadejdą ciemne chmury związane z pracą codzienną, reorganizacjami, bezrobociem, będzie można zawsze prosić o pomoc i wsparcie św. Jana Gwalberta, któremu losy leśników nie są obce”.
CZYTAJ DALEJ

Biskup Gervasi: osoby starsze są skarbem do odkrycia

2025-07-10 18:30

[ TEMATY ]

osoby starsze

Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych

Papież Leon XIV

Adobe Stock

Starość jako skrzynia pełna skarbów do odkrycia. Zgodnie z tym, co przekazuje Leon XIV, osoby starsze mogą być znakiem nadziei – to przekonanie biskupa Dario Gervasiego, zastępcy sekretarza Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia, inicjatora Światowego Dnia Dziadków i Osób Starszych, który będzie obchodzony 27 lipca.

Według powszechnego wyobrażenia nadzieja należy do młodych, do tych, którzy mają całe życie przed sobą. A jednak Leon XIV w swoim dzisiejszym orędziu, opublikowanym z okazji Światowego Dnia, mówi, że można być znakiem nadziei w każdym wieku. To ważna zmiana perspektywy, jak podkreśla bp Dario Gervasi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję