Alumni: - Czas formacji seminaryjnej Księdza Arcybiskupa to lata wielu trudnych wydarzeń w Kościele katolickim w Polsce, m.in. internowania Prymasa Wyszyńskiego, odwołania Administratorów Apostolskich. Jak te wydarzenia wpływały na życie seminaryjne?
Reklama
Abp Zygmunt Kamiński: - Sytuacja Polski w tym czasie nie napawała optymizmem. Trudno sobie wyobrazić ten okres historii, jeśli nie było się naocznym jej świadkiem. Po wojnie biskupem lubelskim był Stefan Wyszyński. Stąd został powołany na Stolicę Prymasowską. Internowanie kard. Wyszyńskiego w 1953 r. wstrząsnęło Kościołem w Polsce. Z Komańczy, przez pośrednictwo bp. Tomasza Wilczyńskiego i ks. Bronisława Dąbrowskiego, napływały do nas wiadomości o warunkach i klimacie uwięzienia. Paradoksalnie informacje te napawały nas nadzieją, mieliśmy przekonanie że wkrótce prześladowanie Prymasa się skończy, że nastąpią lepsze czasy. W 1956 r. kard. Stefan Wyszyński został uwolniony i powrócił do Warszawy. Niedługo później odwiedził Lublin i spotkał się ze studentami w auli uniwersyteckiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Pamiętam entuzjazm i radość tamtej chwili… Klerycy pomagali Prymasowi przedostać się poprzez wiwatujący tłum do katedry lubelskiej.
Dobrze zapamiętałem także rewizję, która dotknęła nasze seminarium duchowne. Wtedy funkcjonariusze SB skonfiskowali i zniszczyli cenne dokumenty Kościoła greckokatolickiego, znajdujące się w naszej bibliotece.
- W ostatnim czasie uczestniczyliśmy w kilku pięknych jubileuszach związanych z kapłaństwem Księdza Arcybiskupa. Jak Ksiądz Arcybiskup wspomina lata seminaryjne?
- Przed wstąpieniem do seminarium uczęszczałem do Liceum Biskupiego w Lublinie, któremu patronował biskup lubelski. Posługę biskupią pełnił wówczas Stefan Wyszyński, którego niejednokrotnie spotykałem na uroczystościach i podczas rekolekcji szkolnych przez niego prowadzonych. Podczas pożegnania bp. Wyszyńskiego, przed wyjazdem do Warszawy, w imieniu rodziców uczniów Liceum Biskupiego żegnał go mój ojciec.
Po zakończeniu liceum, w 1951 r., postanowiłem wstąpić do seminarium duchownego. W tym czasie rektorem seminarium lubelskiego był ks. dr Tomasz Wilczyński (rok później został biskupem pomocniczym bp. Piotra Kałwy, a od 1956 r. był ordynariuszem diecezji warmińskiej), z którym wcześniej spotkałem się w mojej rodzinnej parafii. Ks. Wilczyński był w czasie wojny proboszczem w Bełżycach. Nieraz miałem, jako ministrant, okazję służyć mu do Mszy św. Przyjmując mnie do seminarium, ks. rektor Wilczyński oznajmił, że za kilka dni będę miał obłóczyny. Zaskoczony odpowiedziałem, że nie mam sutanny. Usłyszałem wtedy radę, abym pożyczył sutannę od jakiegoś księdza. Tak też się stało.
Lata studiów i formacji seminaryjnej upływały w atmosferze życzliwości i braterstwa. Działo się to jakby wbrew natarczywej propagandzie antyreligijnej i planowym działaniom wymierzonym przeciwko Kościołowi. Wraz ze mną w seminarium formowało się ok. 240 alumnów pod opieką trzech moderatorów: rektora, wicerektora i ojca duchownego.
- Czas seminarium to wiele radości, a także trosk. Czy Ksiądz Arcybiskup mógłby podzielić się z nami wydarzeniem z czasów seminarium, które wpisało się w pamięć Księdza Arcybiskupa?
- Pamiętam egzamin z apologetyki. Prowadził go profesor, który był wpierw asystentem na Politechnice Lwowskiej. Wyznaczył on każdemu pytanemu trzy minuty na odpowiedź, z zegarkiem w ręku. Gdy wszedłem na egzamin, dostałem pytanie o misterium stricte dictum - misterium w sensie ścisłym. Swoją wypowiedź opierałem na wiadomościach z podręcznika. Wykładowca powtórzył pytanie i poprosił o krótką odpowiedź. Niestety, nie udało mi się w trzy minuty streścić tego tematu i dostałem wtedy jedyną dwóję w czasie swoich studiów. Ścisły sens misterium stricte dictum polega na tym, że znamy podmiot i orzeczenie, a nie znamy relacji między nimi - tak powinna brzmieć wtedy moja odpowiedź. Pamiętam ją do dziś.
- Co Ksiądz Arcybiskup powiedziałby młodym ludziom, którzy wahają się odpowiedzieć na głos powołania do służby Bogu i człowiekowi?
- Kapłaństwo jest trudne i wymagające, ale również przynosi wiele radości i szczęścia osobistego. W rozeznaniu powołania trzeba przypatrzyć się intencji, która jest w człowieku. W pójściu za Chrystusem ważna jest uczciwość, pójście za Mistrzem ze względu na Niego samego. Na drogę powołania należy spoglądać w duchu wiary. Nie można patrzeć tylko na siebie, ale trzeba z pokorą przyjąć to, co Bóg mówi, co ofiarowuje. A w tym wszystkim należy być odważnym i pełnym ufności wobec Jezusa.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Do niesienia krzyża nie tylko własnego, lecz także i naszych bliźnich zachęcił Ojciec Święty wiernych podczas liturgii Niedzieli Palmowej. Przygotowaną przez niego homilię odczytał wicedziekan Kolegium Kardynalskiego, kard. Leonardo Sandri.
„Błogosławiony Król, który przychodzi w imię Pańskie” (Łk 19, 38). W ten sposób tłum wiwatuje na cześć Jezusa, gdy wkracza do Jerozolimy. Mesjasz przechodzi przez bramę świętego miasta, szeroko otwartą, by powitać Tego, który kilka dni później wyjdzie przez nią przeklęty i skazany, obarczony ciężarem krzyża.
Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej
Wysoka na ponad 28 metrów palma wykonana przez Daniela Drąga i jego rodzinę zwyciężyła w tradycyjnym konkursie palm w Lipnicy Murowanej. W tym roku komisja wybierała najpiękniejsze spośród 61 zgłoszonych prac.
Lipnicki konkurs palm od ponad 60 lat odbywa się na tamtejszym rynku w Niedzielę Palmową. Autorzy dzieł przynoszą tego dnia barwne, wiklinowe, liczące nawet kilkadziesiąt metrów wysokości prace. Zwycięska palma z 2019 roku ustanowiła nowy rekord imprezy – mierzyła 37 metrów i 78 centymetrów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.