Reklama

Klasyka broni się sama

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zaczęło się od wspaniałego występu chóru Filharmonii Śląskiej, zespół aż 3 razy bisował, a w kolejnych dniach było podobnie. Festiwal Muzyki Znanej i Nieznanej być może nie prezentuje najpopularniejszych utworów klasycznych, za to, co roku, jego dyrektor artystyczny Michał Góral dwoi się i troi, i zaprasza tak doskonałych artystów, że muzyka w ich wykonaniu zachwyca i zachęca do jej poznawania. Patronat medialny nad festiwalem sprawowała „Niedziela Sosnowiecka”.

Siła śpiewu

Reklama

Wywołany Chór Filharmonii Śląskiej, który wystąpił pierwszego dnia festiwalu - 13 kwietnia w bazylice katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu, powstał w 1974 r. W czasie 30-letniej działalności koncertował w najważniejszych ośrodkach kulturalnych w Polsce i za granicą. Brał także udział w kilkudziesięciu festiwalach krajowych i zagranicznych. Warto przypomnieć, że chór uczestniczył także w pierwszym wykonaniu „Missa pro Pace” Wojciecha Kilara. Dokonał wielu nagrań archiwalnych oraz nagrań muzyki filmowej Zbigniewa Preissnera oraz Wojciecha Kilara, m. in. do filmów Krzysztofa Kieślowskiego i Agnieszki Holland, a także wszystkich utworów wokalno-instrumentalnych Karola Szymanowskiego. Ostatnio zespół nagrał płytę z serii „Angelus Silesius” z muzyką Góreckiego pt. „Idąc szli i płakali”. Kierownikiem artystycznym zespołu był - od chwili jego założenia przez 30 lat - znakomity chórmistrz prof. Jan Wojtacha. Obecnie funkcję tę pełni prof. Waldemar Sutryk.
Występ Chóru Synagogi „Pod Białym Bocianem” cieszył się dużym zainteresowaniem. Zespół zaśpiewał 15 kwietnia w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia w Sosnowcu. Chór powstał w kwietniu 1996 r. z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz. Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Roslyn Barak z San Francisco, Moshe Sternem z Jerozolimy - kantorem Wielkiej Synagogi. W swoim dorobku posiada wydaną w Niemczech płytę „Pieśń, która zamilkła - muzyka zniszczonych synagog”. W lutym 2001 wraz z Justyną Steczkowską, Mateuszem Pospieszalskim i jego orkiestrą oraz Orkiestrą Kameralną Leopoldinum wziął udział w nagraniu płyty „Alkimja” zawierającej tradycyjne pieśni żydowskie. W roku 2005 Chór Synagogi „Pod Białym Bocianem” we Wrocławiu wspólnie z Polsko-Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk oraz kantorem Josephem Malovanym wystąpił na Parieserplatz w Berlinie z okazji uroczystości odsłonięcia pomnika dla Zamordowanych Żydów Europy. Chór Synagogi „Pod Białym Bocianem”, jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Siła skrzypiec

Reklama

Wielkim sukcesem organizacyjnym i artystycznym było zaproszenie do udziału w festiwalu Patrycji Piekutowskiej - skrzypce i Beaty Blińskiej - fortepian. W 2008 roku duet ten został nagrodzony prestiżową nagrodą muzyczną Midem Classic Awords w Cannes. Artystki wystąpiły 18 kwietnia w Klubie im. Jana Kiepury w Sosnowcu.
Piekutowska od dwunastu lat koncertuje jako solistka w kraju i poza jego granicami. We wrześniu 2007 obroniła doktorat w Akademii Muzycznej w Katowicach, otrzymując tytuł doktora sztuki muzycznej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Tadeusza Gadziny oraz dwuletnich mistrzowskich studiów podyplomowych, które ukończyła z dyplomem Grand Distinction w klasie prof. Igora Ojstracha w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Od 2002 r. wykłada w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2001 i 2003 koncertowała w Ameryce Południowej. W Chile, gdzie dwukrotnie odbyła tournee, grając m.in. recitale na festiwalu muzyki poważnej „Semans Musicales” we Frutillar, występując z orkiestrą kameralną w La Serena, a następnie z orkiestrą symfoniczną Filharmonii w Santiago de Chile. Koncert ten został uznany w plebiscycie radiowym za najlepszy występ solisty podczas sezonu artystycznego. W maju 2003 r. otrzymała w Warszawie prestiżową nagrodę Belvedere International Achievement Award przyznawaną młodym polskim artystom, którzy odnieśli znaczący międzynarodowy sukces. W czerwcu i październiku 2005 r. koncertowała w Chinach. W lutym 2006 r. dokonała europejskiego prawykonania koncertu skrzypcowego Roxanny Panufnik Abraham z towarzyszeniem NOSPR pod dyrekcją Gabriela Chmury podczas 25. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu. Od trzech lat gra w duecie z Beatą Bilińską. Artystki nagrały wspólnie dwie płyty. Obydwa nagrania otrzymały prestiżową nagrodę fonograficzną „Pizzicato Supersonic Award” przyznawaną w Luksemburgu oraz entuzjastyczne recenzje w miesięcznikach muzycznych. We wrześniu 2006 r. artystki promowały płytę na recitalu w Filharmonii Narodowej w Kijowie oraz w Nowym Jorku. We wrześniu 2007 r. jej najnowsza płyta, na której znajduje się „Capriccio” Krzysztofa Pendereckiego otrzymała „Les Crescendo Joker Award” przyznawaną w Belgii. Patrycja Piekutowska trzykrotnie była jurorem konkursów skrzypcowych - w 2005 r. na 6. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Szymanowskiego w Łodzi oraz 6. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków w Lublinie, a w marcu 2007 r. na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. I. Petrela w Tiranie w Albanii.

Siła fortepianu

Beata Bilińska należy do czołówki polskich pianistów. Od trzynastu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Koncertowała w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Francji, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, USA i we Włoszech. W 1996 r. ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Po studiach przez 6 lat pełniła funkcję asystenta prof. Jasińskiego. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła również w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów, m.in. Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. W 2003 r. zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali Isaac Stern Auditorium w Nowym Jorku.

Dobre na koniec

Na zakończenie tygodnia z Festiwalem Muzyki Znanej i Nieznanej wystąpiła Orkiestra Kameralna „Camerata Impuls”. Koncert, kończący festiwal, odbył się tradycyjnie w kościele pw. św. Joachima w Sosnowcu. Tradycyjnie do udziału w koncertach Cameraty zapraszani są w charakterze solistów wybitni polscy i zagraniczni muzycy. Gościli m.in.: Grażyna Brodzińska, Bogusław Morka, Wiesław Ochman, Patrycja Piekutowska czy Tytus Wojnowicz. Zespół posiada w swym repertuarze ok. 300 pozycji od baroku do XX wieku, w tym również szereg opracowań muzyki rozrywkowej. Orkiestra jest również inicjatorem szeregu koncertów promujących szczególnie uzdolnionych uczniów szkół muzycznych, m.in. w cyklu Filharmonia Młodych - Scena Promocji, warsztaty interdyscyplinarne dla dzieci i młodzieży.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

"Zestaw przetrwania" kardynała na konklawe: co można zabrać do Kaplicy Sykstyńskiej?

2025-05-04 06:27

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Trzask zamykanych drzwi będzie początkiem jednego z najbardziej tajemniczych i symbolicznych dni Kościoła katolickiego: w przyszłą środę, 7 maja, 133 kardynałów elektorów, zebranych na konklawe, zostanie odizolowanych od świata zewnętrznego w Kaplicy Sykstyńskiej, pod przysięgą zachowania absolutnej tajemnicy, aby wybrać nowego papieża.

Po złożeniu przysięgi Mistrz Ceremonii Liturgicznych, Monsignor Diego Ravelli, wypowie łacińskie słowa Extra omnes (Wszyscy wychodźcie!), a następnie wszyscy niebiorący udziału w konklawe zostaną natychmiast proszeni o wyjście.
CZYTAJ DALEJ

Wybrano administratora diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej

2025-05-05 14:37

[ TEMATY ]

diecezja koszalińsko‑kołobrzeska

KEP

Nowy administrator będzie pełnił tę funkcję do czasu mianowania przez Stolicę Apostolską nowego biskupa koszalińsko-kołobrzeskiego. Administratorem diecezjalnym został wybrany bp Krzysztof Zadarko.

Zgodnie z obowiązującym prawem wybrało go 5 maja Kolegium Konsultorów. Kim jest administrator diecezjalny? Określają to m.in. kanony 426, 427 i 428 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję