Reklama

Dom ziarna

Nie mogłoby dojść do oczekiwanych przez wszystkich święceń kapłańskich, gdyby nie 6-letnia formacja seminaryjna. Tegoroczni Neoprezbiterzy rozpoczęli ją we Wrocławiu i Legnicy, a dokończyli w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Świdnickiej. Studia seminaryjne nie ograniczają się jedynie do przygotowania intelektualnego, mają za zadanie wszechstronnie przygotować młodego księdza do pełnienia funkcji duszpasterskich.

Niedziela świdnicka 21/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zadania Seminarium Duchownego

Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Świdnickiej powołane na mocy dekretu bp. Ignacego Deca, ordynariusza świdnickiego, 8 maja 2004 r. jest instytucją naukowo-wychowawczą, której zadaniem jest przygotowanie do kapłaństwa i duszpasterstwa alumnów pragnących poświęcić się służbie Bogu, Kościołowi i Ojczyźnie w diecezji świdnickiej. Patronem Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Świdnickiej został ogłoszony św. Wojciech, biskup i męczennik. Zadania Seminarium Duchownego określił bliżej Kościół zwłaszcza w dokumentach Soboru Trydenckiego, Watykańskiego II oraz w nauczaniu papieży. Formacja do kapłaństwa dokonuje się pod kierownictwem księży moderatorów i grona profesorów, wyznaczonych przez biskupa diecezjalnego.
Alumni Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Świdnickiej odbywają studia filozoficzno-teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu, według ratio studiorum przygotowanego przez Episkopat Polski i zatwierdzonego przez Stolicę Apostolską. Jako studenci tejże uczelni stosują się do zasad i norm określonych jej statutem. Studia seminaryjne trwają sześć lat.

Formacja ludzka

Reklama

Alumni w ramach formacji ludzkiej powinni zwrócić szczególną uwagę na kształtowanie własnej emocjonalności, wrażliwości na potrzeby współbraci, umiejętności słuchania i kontaktu z drugim człowiekiem, wszechstronnej współpracy, krytycznego stosunku do własnej osoby, dojrzałego przyjmowania uwag innych osób, a zwłaszcza wychowawców seminaryjnych. Powinni także rozwijać swoje zdolności osobiste, poznawać kulturę narodową i odznaczać się chrześcijańską kulturą bycia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Formacja duchowa

Formacja duchowa polega natomiast na wychowaniu do pełni życia chrześcijańskiego, wyrażającego się w rozwoju żywej wiary, niezłomnej nadziei i ofiarnej miłości. Alumni pogłębiają życie duchowe przez zdrową pobożność opartą na Piśmie Świętym i liturgii oraz na gruntownej wiedzy teologicznej, a także przez dobre postępowanie moralne, praktykę cnót i zaangażowanie apostolskie.

Formacja intelektualna

Ważnym przymiotem osobowości kapłańskiej jest należyty poziom wykształcenia zarówno ogólnego, jak i filozoficzno-teologicznego. Przez studium filozofii, teologii i innych nauk alumni poznają Boży plan zbawienia ludzi, zdobywają teoretyczne i praktyczne podstawy dla swojego życia wewnętrznego oraz przyszłej działalno­ści duszpasterskiej (por. KPK 248-254, PDV 53).

Formacja duszpasterska

Zgodnie ze wskazaniami Stolicy Apostolskiej formacja alumnów w seminarium duchownym powinna być prowadzona w duchu duszpasterskim. Obok wykładów i ćwiczeń ważnym elementem formacji pastoralnej są praktyki duszpasterskie. Odbywają je alumni roku V i VI w wyznaczonych przez władze Wyższego Seminarium Duchownego parafiach diecezji świdnickiej według następującego porządku. W trakcie roku akademickiego alumni w oznaczonym czasie i według ustalonego przez księdza rektora porządku prowadzą działalność charytatywną w wybranych domach opieki społecznej, domach dziecka, świetlicach i więzieniach; roznoszą Komunię św. w wyznaczonych szpitalach; biorą udział w akcji powołaniowej oraz wspomagają działalność ekumeniczną i misyjną.

Formacja dyscyplinarna

Pobyt w seminarium jest dla alumna nieodzowną szkołą karności kościelnej i okazją do kształtowania charakteru. „Karność życia seminaryjnego - poucza Sobór Watykański II - należy uważać nie tylko za skuteczną podporę wspólnego życia i miłości, lecz za niezbędną część całego wychowania dla zdobycia panowania nad sobą, gruntownej dojrzałości osobistej i dla wyrobienia innych dyspozycji duchowych, które wielce pomagają do skoordynowanej i owocnej działalności Kościoła”.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.wsd.diecezja.swidnica.pl oraz w Towarzystwach Przyjaciół Seminarium działających w wielu parafiach naszej diecezji. Wszystkim Dobrodziejom Wyższego Seminarium Duchownego w Świdnicy serdeczne Bóg zapłać!

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

2025-06-16 12:27

[ TEMATY ]

Diecezja rzeszowska

zmiany personalne

zmiany kapłanów

J. Oczkowicz/diecezja.rzeszow.pl

Od 9 sierpnia 2025 r. 3 parafie diecezji rzeszowskiej będą mieć nowych proboszczów, a 9 księży obejmie urząd administratorów parafii. Dwa tygodnie później ok. 50 księży wikariuszy rozpocznie pracę duszpasterską w nowych parafiach.

16 czerwca 2025 r. księża dziekani odebrali nominacje dla księży ze swoich dekanatów. Były to nominacje na administratorów parafii, proboszczów oraz zmiany wikariuszy pomiędzy parafiami. Nowi księża proboszczowie oraz administratorzy parafii obejmą placówki 9 sierpnia 2025 r., a nowi księża wikariusze 23 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Sakrament kapłaństwa czy sakrament święceń? Jaki sakrament przyjmuje diakon, prezbiter i biskup?

2025-06-17 17:31

[ TEMATY ]

kapłaństwo

święcenia

Karol Porwich/Niedziela

Sakrament kapłaństwa czy sakrament święceń? Jaki sakrament przyjmuje diakon, prezbiter i biskup? Co to znaczy? - na te pytania odpowiada ks. dr Andrzej Persidok, wykładowca teologii fundamentalnej na Akademii Katolickiej w Warszawie. Ks. dr Persidok przypomina też, że - w myśl nauczania Kościoła - diakonem, prezbiterem i biskupem zostaje się już na zawsze, również po śmierci.

Maria Czerska (KAI): Co to znaczy „przyjąć sakrament kapłaństwa”? Maj i czerwiec to miesiące, w których najczęściej odbywają się święcenia - diakonatu i prezbiteratu? Czy te osoby przyjmują ten sam sakrament?
CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Chrostowski: Boże Ciało przypomina, że Chrystus nas nie opuścił

Boże Ciało przypomina, że Jezus Chrystus, choć zmartwychwstał i wstąpił do nieba, nie opuścił nas, ale pozostał z nami w sakramencie Eucharystii. Naszym obowiązkiem jest publicznie dać temu świadectwo - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Waldemar Chrostowski, biblista, tłumacz Pisma Świętego, wykładowca teologii. W czwartek 19 czerwca katolicy w Polsce i na świecie obchodzą uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (święto Bożego Ciała), któremu tradycyjnie towarzyszą procesje ulicami miast i wsi.

Uroczystość Bożego Ciała w pewnym sensie zamyka i podsumowuje cały rok liturgiczny - wyjaśnia ks. prof. Chrostowski. - Zaczynamy od Adwentu, kiedy Kościół przeżywa oczekiwanie na przyjście Zbawiciela i wspomina dzieje zbawienia zawarte w Starym Testamencie. Potem obchodzimy Boże Narodzenie, krótką część okresu zwykłego, a następnie Wielki Post - czas męki i śmierci Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję