Reklama

Wędrówka po Ogrodzie Biblijnym

Niedziela rzeszowska 29/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Ośrodku Wypoczynkowo-Rehabilitacyjnym Caritas Diecezji Rzeszowskiej w Myczkowcach powstał Ogród Biblijny. Jest nie tylko nowym sposobem upiększenia otoczenia roślinnością Bliskiego Wschodu, ale przede wszystkim stanowi specyficzny zapis teologii biblijnej. Jednocześnie zawiera także przemyślaną i uporządkowaną katechezę o biblijnej historii zbawienia. Zajmuje powierzchnię 80 arów w układzie klinowym o długości 230 m. Projekt ogrodu wykonała dr inż. Zofia Włodarczyk wykładowca na Katedrze Roślin Ozdobnych - Wydział Ogrodniczy Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Poświęcenie i otwarcie ogrodu odbyło się 17 maja br. dla upamiętnienia 90. rocznicy urodzin papieża Jana Pawła II. Punktem centralnym uroczystości była Eucharystia, której przewodniczył bp Edward Białogłowski.
Ogród biblijny w Myczkowcach przedstawia wybrane wydarzenia biblijne ułożone chronologicznie tak jak to opisują poszczególne Księgi. Tu przedstawiamy wybrane, które niech będą zachętą i zaproszeniem do odwiedzenia.

„Wchodźcie przez ciasną bramę! Bo szeroka jest brama i przestronna ta droga, która prowadzi do zguby, a wielu jest takich, którzy przez nią wchodzą. Jakże ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują!” (Mt 7,13-14).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Do ogrodu wchodzi się przez wąską bramę, która stanowi nawiązanie do powyższych słów Jezusa. Dalej przez ogród prowadzi droga w kształcie meandru. Na jej początku stoi otwarta Księga z wyrytym wersetem Psalmu 24,1: „Do Pana należy ziemia i to, co ją napełnia” przez co zwraca się uwagę, że wszystko na świecie istnieje dzięki łaskawości Stwórcy - również ogród w Myczkowcach.

„Zrobisz też świecznik ze szczerego złota.” (Wj 25, 31).

U początku wędrówki wśród wydarzeń Starego Testamentu natrafiamy na okazałą menorę - świecznik siedmioramienny wykonany z bukszpanu i świecący siedmioma lampami. Ten wiecznie świecący świecznik był dla Izraelitów znakiem nieustannej obecności Boga wśród ich ludu - Narodu Wybranego. Kolejny obraz, jaki tworzą poletka jęczmienia, pszenicy i lnu przywołuje czasy pobytu Izraelitów w Egipcie i plagi towarzyszące ich ucieczce z tego kraju. Tu również znajduje się rzeźba gorejącego krzewu - symbol objawienia się Boga Mojżeszowi na pustyni przy Górze Horeb (Wj 3,1-8). Oglądanie tego fragmentu ogrodu po zmierzchu daje zwiedzającym odczuć klimat pustyni i tajemniczego ognia, który nie spala.

„Pan zstąpił na górę Synaj, na jej szczyt. I wezwał Mojżesza na szczyt góry, a Mojżesz wstąpił” (Wj 19, 20).

Reklama

Tuż obok zlokalizowano górę Synaj, która stanowi wyróżnik w całej kompozycji ogrodu. Jest ona kamienista, pozbawiona roślin, a na jej szczycie umieszczono dwie duże tablice kamienne z przykazaniami - symbol wydarzeń związanych z nadaniem Prawa, o których można przeczytać w Księdze Wyjścia. Dalej rozciąga się widok na Ziemię Obiecaną - „kraj mlekiem i miodem płynący” przedstawiony poprzez dobór charakterystycznych dla tej ziemi roślin, które stanowiły w czasach biblijnych podstawę wyżywienia ludzi i materiał budowlany. Są to: oliwka, figa, granat, palma daktylowa, terebint, lentyszek, czystek, dąb kermesowy, mirt, szarańczyn i inne.

„Tak więc w całości od Abrahama do Dawida jest czternaście pokoleń; od Dawida do przesiedlenia babilońskiego czternaście pokoleń; od przesiedlenia babilońskiego do Chrystusa czternaście pokoleń” (Mt 1, 17).

Obraz świątyni Salomona z I Księgi Królewskiej kończy przedstawienia wydarzeń Starego Testamentu i poprzez rodowód Jezusa zapisany przez św. Mateusza (1,1-20) dochodzimy do narodzin Jezusa w Betlejem. Rodowód Jezusa przedstawiają żywopłoty z bukszpanu. Składa się on z trzech sekcji liczących po czternaście rozgałęzień, które kończą się tabliczką z nazwą przodka. Zwieńczeniem tej kompozycji jest zespół figur Świętej Rodziny otoczonych czternastoramienną gwiazdą. Kolejne elementy ogrodu wiążą się z działalnością Jezusa, a także pokazują miniaturowe krajobrazy Ziemi Świętej. Chrzest Jezusa w rzece Jordan, meandrującej wśród roślin, przedstawia figura Jana Chrzciciela na tle kołyszącej się trzciny i oleandrów, określanych w Biblii mianem róż rosnących nad wodą.

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami: Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie…” (Mt 5, 1-3).

Reklama

Druga góra w naszym ogrodzie, mająca kształt ściętego graniastosłupa na podstawie ośmiokąta, symbolizuje górę Ośmiu Błogosławieństw. Na każdym z boków wypisano jedno. Ta nauka Jezusa jest pokazaniem na nowo, w jaki sposób chrześcijanin ma przestrzegać prawa danego przez Boga na górze Synaj. Góra Ośmiu Błogosławieństw będzie ukwiecona dziesiątkami róż i szałwii, co stanowi różnicę w porównaniu do surowej pustynnej góry Synaj.

„Jeśli więc ziele na polu, które dziś jest, a jutro do pieca będzie wrzucone, Bóg tak przyodziewa, o ileż bardziej was, małej wiary!” (Łk 12, 28).

Przed zbytnią troską o własne ziemskie życie Jezus przestrzegał ludzi, pokazując im piękne kwiaty polne. Zapewne podziwiał ich piękno tak jak i my możemy to uczynić, odwiedzając ogród biblijny w kwietniu - maju. Na powierzchni 200 m˛ rosną tu krokusy, tulipany, hiacynty, narcyzy, śniedek, czosnki ozdobne i lilie białe - rośliny, które pochodzą z Ziemi Świętej. Te rosnące w naszym ogrodzie są odmianami wyhodowanymi przez ogrodników i odznaczają się pięknymi kształtami i barwami.

„Jednej godziny nie mogliście czuwać ze mną” (Mt 26, 40).

W naszej wędrówce po ogrodzie biblijnym zbliżamy się do smutnych wydarzeń związanych z męką i śmiercią Jezusa. W ten smutny ciąg wydarzeń wprowadza nas ogród oliwny, w którym posadziliśmy oliwniki wąskolistne - drzewa z wyglądu bardzo podobne do oliwki i w naszym klimacie dobrze znoszące zimę, podczas gdy oliwka musi być przenoszona w tym okresie do ciepłego pomieszczenia. Główny obraz w tym zakątku ogrodu stanowi figura klęczącego Jezusa i figury śpiących Apostołów: Piotra, Jakuba i Jana, którzy mimo prośby Jezusa, by czuwali razem z Nim - posnęli.

Reklama

„Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój. Następnie rzekł do ucznia: Oto Matka twoja. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 26-27).

Golgota to trzecia góra w naszym ogrodzie, a na niej krzyż z ukrzyżowanym Jezusem oraz Maryja i Jan stojący przy Nim. Znaczenie tego miejsca bardzo dobrze znamy i wiemy, że tu dokonało się zbawienie człowieka, ale warto pamiętać, że również tu Jezus oddał nas poprzez pośrednictwo Jana w opiekę Swojej Matki Maryi.
Golgotę okrywają czerwone, płożące się po kamieniach róże. Rosną tu też dwie rośliny, z których mogła być wykonana cierniowa korona - dwukolczak śródziemnomorski i głożyna cierń Chrystusa. Posadzono tu też roślinę, w kwiecie której odnajduje się narzędzia męki Chrystusa: gwoździe, młotki i koronę cierniową - jest nią męczennica błękitna. Obok Golgoty - grób Jezusa - pusty grób - gwarancja naszego zmartwychwstania! Przed grobem rośnie aloes, z którego pozyskiwano żywicę używaną do balsamowania zmarłych przed pochówkiem.

„I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić” (Dz. 2,4).

Reklama

Ogród kończy się obrazem zesłania Ducha Świętego - trzeciej Osoby Boskiej. Kolumna składająca się z siedmiu części z wypisanymi darami Ducha Świętego i symbolicznymi siedmioma językami ognia przywodzi na myśl obraz z wieczernika, kiedy to 50 dni po śmierci Jezusa Duch Święty w gwałtownym wietrze i płomieniach ognia zstąpił na Jego uczniów. Tak jak płomienie menory symbolizowały ciągłą obecność Boga wśród Narodu Wybranego, tak w obecnym czasie jesteśmy zapewnieni o nieustannej obecności Ducha Świętego w Kościele Chrystusowym i w każdym z nas.

„W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiary ustrzegłem. Na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości, który mi w owym dniu odda Pan, sprawiedliwy Sędzia, a nie tylko mnie, ale i wszystkim, którzy umiłowali pojawienie się Jego” (2 Tm 4,7-8).

Te słowa św. Pawła stają przed naszymi oczyma przy wyjściu z ogrodu. Ich dopełnieniem jest wawrzyn szlachetny, z którego liści wykonywano w starożytności wieńce dla zwycięzców i taki wieniec - mamy ufność - sprawiedliwy Pan i Sędzia odda nam, gdy na to zasłużymy.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Rozpoczął się obrzęd inauguracji konklawe

2025-05-07 16:35

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W Pałacu Apostolskim rozpoczęła się w środę po południu uroczysta procesja 133 kardynałów elektorów do Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie odbędzie się konklawe. Po wejściu do kaplicy kardynałowie składają przysięgę na dochowanie tajemnicy wyboru papieża.

Po krótkiej modlitwie kardynałowie wyruszyli w procesji z Kaplicy Paulińskiej Pałacu Apostolskiego; wszyscy w stroju nazywanym chórowym. Składa się z czerwonej sutanny z czerwonym mucetem, czyli pelerynką, czerwonego pasa z jedwabnymi frędzlami, czerwonej piuski i biretu.
CZYTAJ DALEJ

Kolejny czarny dym nad Watykanem!

2025-05-08 11:52

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W drugim i trzecim głosowaniu na konklawe w czwartek kardynałowie nie wybrali papieża. Z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej uniósł się przed południem czarny dym.

W konklawe uczestniczy 133 kardynałów z całego świata, wśród nich czterech Polaków: kardynałowie Stanisław Ryłko, Kazimierz Nycz, Konrad Krajewski i Grzegorz Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Kolejny czarny dym nad Watykanem!

2025-05-08 11:52

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

W drugim i trzecim głosowaniu na konklawe w czwartek kardynałowie nie wybrali papieża. Z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej uniósł się przed południem czarny dym.

W konklawe uczestniczy 133 kardynałów z całego świata, wśród nich czterech Polaków: kardynałowie Stanisław Ryłko, Kazimierz Nycz, Konrad Krajewski i Grzegorz Ryś.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję