Reklama

IX Regionalny Przegląd Grup Obrzędowych „Wątki folkloru ludowego” w Starym Dzikowie

Żywe źródło kultury

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Jan Paweł II podczas beatyfikacji Karoliny Kózkówny w Tarnowie, powiedział: „Trzeba przyznać, że Polska, że południowa Polska jest wciąż żywym źródłem kultury. Pracują tutaj setki twórców ludowych. Pragnę im i wszystkim innym dodać ducha i zwrócić w ich pracy uwagę na więź między kulturą duchową a religią”. O głębi tego powołania myślał Norwid, gdy pisał, że rolnik: „jedną ręką szuka dla nas chleba, drugą zdrój świeżych myśli wydobywa z nieba”. Jakże adekwatne są te myśli do treści, jakie przekazali nam w niedzielę, 6 lutego br. w Starym Dzikowie, uczestnicy IX Regionalnego Przeglądy Grup Obrzędowych pod hasłem: „Wątki folkloru ludowego”. Podczas jego otwarcia wójt gminy Barbara Małecka zauważyła, że wiele zmieniło się i zmienia na polskiej wsi, ale związek człowieka z dziedzictwem własnego regionu nie powinien zaginąć.
- Podczas tych przeglądów grup obrzędowych ukazujemy obrzędy i zwyczaje ludowe Pogranicza Nadsańskiego, ludności zamieszkałej w dorzeczu rzeki San, a więc powiatów: lubaczowskiego, jarosławskiego, przeworskiego i przemyskiego. Bogactwem tych przeglądów jest różnorodność tematyczna. Grupy pokazują obrzędy i zwyczaje rodzinne, jak chrzest dziecka, wesele, pogrzeb, zwyczaje świąteczne (...), związane z porami roku, np. wypędzanie na pastwisko bydła na wiosnę, sianie zboża, w lecie żniwa, jesienią kopanie ziemniaków, kiszenie kapusty, w zimie darcie pierza itp. Zespołów tych nie prowadzą wykształceni instruktorzy, ale amatorzy, którzy sami, drogą rozmów i wywiadów z najstarszymi mieszkańcami wsi, zbierają materiał - wyrażenia gwarowe, zapomniane słowa, stare pieśni i piosenki, muzykę, tańce, sami piszą scenariusze widowiska, sami zbierają się na próby i wcielają się w aktorów, gromadzą rekwizyty, przygotowują stroje. Pokazują, jak i czym żyła wieś w minionym czasie. Jak to wszystko powiązane było z ich pobożnością, wiarą, religią - wyjaśnia zajmująca się tym przeglądem od początku jego istnienia Krystyna Trojanowska, starszy instruktor Centrum Kulturalnego w Przemyślu.
W tegorocznym przeglądzie wzięło udział 7 grup obrzędowych. Ich występ oceniało jury, w którym znaleźli się: teatrolog z Centrum Kulturalnego w Przemyślu Barbara Płocica, językoznawca z Przemyśla dr Sebastian Jasiński, etnograf z Rzeszowa dr Andrzej Kaczmarzewski, historyk sztuki i etnograf z Muzeum Kresów w Lubaczowie Janusz Mazur. Jurorzy przyznali I miejsce zespołowi „Stokrotki” z Cewkowa Woli za przedstawienie pt. „Schadzki”. Grupa Anieli Mrówki, znanej śpiewaczki ludowej, powtórzyła ubiegłoroczny sukces. Tym razem ukazała w swojej prezentacji kulisy pieczenia chleba i medycyny ludowej. Puchar starosty i główną jego nagrodę wręczył temu zespołowi dyrektor Powiatowego Centrum Kultury w Lubaczowie Marian Bobecki. Drugą nagrodę, ufundowaną przez Centrum Kulturalne w Przemyślu, zdobył zespół „Dzikowianie” ze Starego Dzikowa, prowadzony przez Danutę Nieckarz, za widowisko „Kopaczki”. Nie pokazano samego kopania ziemniaków, ale przyjście sąsiadek do gospodarza z motykami i koszykami, ich rozmowę przed wyjściem w pole. Trzecie miejsce zdobył zespół „Piganeczki” z Pigan (gm. Sieniawa) za przygotowany „Wieczór wigilijny”. Jeszcze raz byliśmy świadkami wspólnej rodzinnej modlitwy, łamania się opłatkiem i składania życzeń, tym razem w reż. Kazimiery Buniowkiej i Leonarda Wermińskigo. Firma „Lech - kom” Marii i Jana Lechowicza z Lubaczowa przyznała swoją nagrodę dla indywidualnych dokonań artystycznych Wandy Działo z zespołu „Majdaniacy” z Majdanu Sieniawskiego (gm. Adamówka) oraz reprezentantce młodego pokolenia Katarzynie Ozimek z zespołu „Dzikowianie”. Jurorzy przyznali wyróżnienia dla zespołów: Koła Gospodyń Wiejskich z Moszczenicy za widzianą oczyma Janiny Osetek „Majówkę pod krzyżem”, „Majdaniacy” z Majdanu Sieniawskiego za „Skubaczki” (skubanie pierza), z Ułazowa za „Zwyczaj robienia kwiatów z bibuły” w reż. Zofii Marczak, z Wylewy (g. Sieniawa) za „Nieudany spisek Lucyfera” przygotowany przez Lucynę Szwarczak. Zespoły te otrzymały nagrody ufundowane przez wójta gminy Stary Dzików, Bank Spółdzielczy i dyrektora GOK w Starym Dzikowie. Podczas wręczania nagród grała „Kapela Kanczucka”. Konferansjerkę, a przy okazji edukację regionalną, prowadził Bogdan Ozimek. Przypomniał mało znane fakty, dotyczące nieistniejących już miejscowości i budowli oraz te, związane z figurami, krzyżami istniejącymi na terenie gminy Stary Dzików.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: Jezus nie jest włóczęgą, Jezus jest pielgrzymem!

2025-06-30 14:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

- Byłoby wielkim nieszczęściem, gdybym wszedł w relację, która nie pozwala mi się przenieść, która sprawia, że przestaję być dyspozycyjny wobec Jezusa – mówił kard. Grzegorz Ryś do księży.

30 lipca br. kard. Grzegorz Ryś podczas Mszy św. posłania wręczył księżom dekrety, posyłając ich do nowych miejsc posługi duszpasterskiej.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze latorośle

Niedziela przemyska 26/2015, str. 8

[ TEMATY ]

męczennicy

Arkadiusz Bednarczyk

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek chrześcijańskich w Rzymie

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie

30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca. Wielu z tych zwykłych ludzi, najczęściej skazywanych na wymyślne męki, to bezimienni bohaterowie, o których nie znajdziemy nawet wzmianek w pokrytych kurzem aktach cesarskich

W pierwszych wspólnotach chrześcijańskich w Rzymie męczennicy za wiarę cieszyli się ogromnym autorytetem, a nad ich symbolicznymi grobami czy miejscami pamięci wznoszono martyria, grobowce i bazyliki; tak było np. w przypadku Wawrzyńca, Sebastiana, Agnieszki i innych świętych.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję