"Trwające obecnie spory polityczne, w demokracji - zupełnie normalne - nie mogą ogarniać i kwestionować wszystkiego. Istnieje sfera podstawowych nienaruszalnych wartości i zasad, trwałe filary ładu i pokoju społecznego. Sfera pojęć, odruchów moralnych i wspólnego kodu kulturowego, który decyduje o naszym poczuciu wspólnoty, decyduje o poczuciu swoistości i trwałości naszego narodu i państwa" - mówił prezydent podczas inauguracji roku akademickiego na Politechnice Warszawskiej.
Reklama
Jego zdaniem uczelnie mogą - i powinny - "dawać przykład zrozumienia tego zagadnienia, inspirujący przykład poszanowania wolności przekonań, jednocześnie przykład troski o jakość i kulturę akademickiej dyskusji".
"Rzeczowa debata jest jednym z głównych sposobów dociekania prawdy, należy do samej istoty metody naukowej. Szacunek dla różnych poglądów i punktów widzenia jest niezbędny, i dopiero ich suma, konfrontacja, daje możliwie pełny obraz rzeczywistości" - powiedział prezydent.
Zwracając wagę na nietypowy ze względu na sytuację epidemiczną tryb inauguracji - mniejszą liczbę zaproszonych gości, zwłaszcza studentów - prezydent odniósł się też do epidemii koronawirusa. "Ta niełatwa sytuacja skłoniła nas do namysłu nad wszystkim, co uważaliśmy za oczywiste niezmienne, dane raz na zawsze' - powiedział.
Ocenił, że na porządku dziennym stanęło teraz pytanie o istotę i formułę edukacji akademickiej. "Po raz kolejny przekonujemy się, że skuteczny przekaz doświadczeń, wzorców osobowych, kodeksu uczonego oraz etosu polskiej inteligencji odbywa się najskuteczniej jednak dzięki bezpośrednim kontaktom uczniów i mistrzów. Dzięki ich bliskiej i twórczej współpracy" - powiedział.
Reklama
Życzył, by wszystkie uczelnie szybko wróciły do zwykłego trybu funkcjonowania. "Podchodzimy do obecnej sytuacji chłodno i racjonalnie. Pamiętamy, że wyróżnikiem Polaków i ludzi nauki jest odwaga w stawianiu czoła trudnym wyzwaniom" - ocenił.
Dziękował - m.in. pracownikom PW - za starania, by wykorzystać wszelkie dostępne rozwiązania techniczne i organizacyjne, służące zachowaniu ciągłości nauczania. (PAP)
lt/ szz/ zan/