Reklama

Kwadrans z Jezusem

W Środę Popielcową, w czasie wzmożonych przygotowań do beatyfikacji Jana Pawła II, uruchomiona została strona internetowa adoremus.pl. To witryna zawierająca rozważania i materiały pogłębiające tematykę wyjątkowej modlitwy - adoracji Najświętszego Sakramentu. Strona ma służyć nowo powstałemu ruchowi modlitewnemu „Adoremus”, którego inicjatorem jest Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się!”.

Niedziela małopolska 16/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Konik-Korn: - Przyglądając się ruchowi „Adoremus” ma się wrażenie, że w końcu spotykamy się z inicjatywą, która zdecydowanie odbiega od skomercjalizowanych pomysłów na popularyzację osoby Jana Pawła II. Proszę powiedzieć, jak narodziło się to przedsięwzięcie?

Ks. dr Stanisław Szczepaniec: - Idea ruchu „Adoremus” dotyka jednego aspektu - Papież spędzał całe godziny na modlitwie przed Najświętszym Sakramentem. Właściwie wszystkie zewnętrzne działania, pisma, katechezy, które głosił, praktycznie wszystko zaczynało się na kolanach. Chodzi więc o to, by większą uwagę zwrócić na stronę modlitewną życia Jana Pawła II. Ruch narodził się z papieskiego świadectwa. Temat w sensie ścisłym istnieje dwa miesiące. W sensie idei zaistniał niedługo po śmierci Jana Pawła II w roku 2005, kiedy rozwijaliśmy wieczory Jana Pawła II. Stale pojawiało się pytanie o modlitwę. Rozważane było także wezwanie Papieża, by każda wspólnota parafialna czy rodzinna była szkołą modlitwy. Ta idea nam się skonkretyzowała pod wpływem podpowiedzi Kongregacji ds. Duchowieństwa, która ogłosiła, że wzbudza się w Kościele ruch modlitewny, który w centrum ma adorację. To było takie podstawowe światło. Fakt, że ruch zostanie zainicjowany w dzień beatyfikacji, będzie znakiem prawdy, że Jan Paweł II prowadził nas do Pana Jezusa szczególnie przez modlitwę.

Reklama

- W sprawie ruchu „Adoremus”, kard. Stanisław Dziwisz skierował słowo do kapłanów, animatorów ruchów, stowarzyszeń i wspólnot religijnych, i wszystkich, którzy ukochali adorację Chrystusa Eucharystycznego. Oznacza to pełne poparcie i chęć rozszerzenia tej idei...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Błogosławieństwo Księdza Kardynała i jego prośba skierowane są do szerokiego grona osób, które już otrzymały łaskę adoracji, żeby przyczyniały się do tego, aby coraz więcej ludzi odkrywało, jak wielkim skarbem dla życia indywidualnego jest adoracja. By przez to rozszerzały się godziny adoracji Najświętszego Sakramentu. Ruch „Adoremus” rodzi się jako jedna z dróg wprowadzania w życie duchowości Jana Pawła II, ale nie tylko jego, bo przecież on nie istniał ponad czy poza Kościołem, tylko w Kościele i wraz z innymi świętymi, którzy także praktykowali adorację. W kwestii adoracji wiele do powiedzenia ma zarówno Matka Teresa z Kalkuty, św. Faustyna, jak i św. o. Pio. Słowo i błogosławieństwo Pasterza naszej diecezji ma dla tej inicjatywy zasadnicze znaczenie, otwierające niejako bezpośrednie przygotowanie do tego, by ruch w dzień beatyfikacji Jana Pawła II faktycznie zaistniał. Na razie jesteśmy na etapie przygotowania. Do 1 maja podejmujemy działania, żeby idea Ruchu dotarła do jak najszerszej grupy osób, szczególnie tych, którzy jeszcze nie odkryli skarbu adoracji, aby i oni w niej zasmakowali. Decyzja o przychodzeniu przynajmniej raz w tygodniu na adorację trwającą minimum 15 minut nie jest łatwa, dlatego potrzebny jest czas na przemyślenie, czy podołam podjętemu postanowieniu. Włączenie się w ruch dokonuje się przez wyrażenie takiej decyzji wobec Boga. A jeśli ktoś się zdecyduje, może też poprosić o błogosławieństwo, które będzie dla niego umocnieniem oraz widzialnym znakiem przystąpienia do ruchu. To zobowiązanie na początku dla wielu będzie trudne, jak dla wszystkich, którzy cokolwiek rozpoczynają. Ale później może okazać się, że te 15 minut nie wystarczy. Ktokolwiek zacznie adorować Chrystusa na serio, to już z tego nie zrezygnuje, bo jest to zbyt piękne...

- Czy 1 maja to ostateczna data przystąpienia do ruchu?

- Oczywiście, że nie! Można powiedzieć, że to data otwierająca oficjalną działalność ruchu. Przystąpić do niego może każdy, kto swoją decyzję przemyśli i podejmie odpowiedzialnie przed Bogiem. Data ma tu znaczenie w tym sensie, że niektóre dni są dla nas szczególnie naznaczone łaską. Najlepiej wybrać taki moment na włączenie się w ruch, który jest dla kogoś szczególny (dzień związany z Janem Pawłem II, albo z historią życia danego człowieka).

- Wiele wspólnot ma w swoich drogowskazach adorację, co przecież łączy się z ideą ruchu...

- Tak, łączy się bardzo ściśle. Można powiedzieć, że dziś Duch Święty daje Kościołowi umiłowanie modlitwy przed Najświętszym Sakramentem. Papież Benedykt XVI nazwał to ożywienie „wiosną eucharystyczną Kościoła”, mając na uwadze, że tak wiele wspólnot i indywidualnych osób, niezwiązanych z żadnym ruchem często przychodzi na adorację. Teraz jest to także szczególne zadanie dla każdego, kto zechce przyczyniać się, by ta wiosna jeszcze bardziej rozkwitała. Ona zresztą sama nie rozkwitnie - tu potrzebna jest współpraca człowieka z Bogiem. Ruch „Adoremus” staje się pewną pomocą, by ta adoracja się rozwijała.

Reklama

- Istnienie strony internetowej adoremus.pl może przyczynić się do rozprzestrzenienia Ruchu także poza granicami naszej archidiecezji...

- Choć strona istnieje bardzo krótko, odnotowaliśmy już wejścia m.in. z Seszeli, byłych krajów ZSRR, Ukrainy, Włoch, Filipin. Jakim sposobem? Nie wiem. Oczywiście, są to pojedyncze osoby, ale grupa z Rosji powiększa się. Sporo jest wejść z różnych miast Polski. Na stronie internetowej zbieramy m.in. świadectwa. Chcielibyśmy, żeby ich częścią były zdjęcia kościołów różnych diecezji, w których jest adoracja całonocna lub całodzienna, by łatwiej było znaleźć miejsce, gdzie można adorować Pana Jezusa.

- Czy ruch „Adoremus” przewiduje jakąś formację?

Reklama

- Formacja przygotowana jest dla osób, które chcą się włączyć w Ruch, bo adorować może przecież każdy, jak mu dyktuje serce i wiara. Natomiast, jeśli ktoś chce się bardziej zaangażować, powinien sobie postawić wymóg formacji, choć nikt go nie będzie sprawdzał. Tu pozostawiamy pełną dowolność, ale przygotowujemy podpowiedzi zarówno dla osób młodych, jak i starszych. W internecie i w publikacjach będziemy zamieszczać informacje o przydatnej literaturze pomagającej zgłębić adorację. Dzięki świadectwom zamieszczanym na stronach internetowych będziemy mogli nawzajem otwierać sobie oczy i dzielić się swym doświadczeniem, osobistymi odkryciami na modlitwie. Myślę, że ważną rolę będą tu miały do odegrania parafie, gdzie można będzie przygotowywać inne formy spotkań pogłębiających tematykę adoracji, a które będą gromadzić osoby zaangażowane w ruch. Tutaj wiele zależeć będzie także od księży proboszczów, którzy będą mogli wspierać duchowo i organizacyjnie grupy adoracyjne. My będziemy podpowiadać i przekazywać materiały do comiesięcznych konferencji poświęconych adoracji. Na pewno pojawią się również formy rekolekcji adoracyjnych. Pełną formację dla tych, którzy zechcą się zaangażować w animowanie działalności ruchu, będą stanowiły Szkoły Modlitwy Jana Pawła II, działające już w naszej archidiecezji.

- Czy nie istnieje ryzyko, że „Adoremus” stanie się wspólnotą wirtualną?

- Wszystko zależy od ludzi. Bardzo istotna w istnieniu ruchu jest pewna analogia do Żywego Różańca. Z Różańcem jest tak, że część osób odmawia modlitwę, ale nie należy do róż Żywego Różańca. Niektórzy jednak są w tej wspólnocie i jest to dla nich bardzo ważne, potrzebne. Myślę, że z adoracją będzie podobnie. Znajdą się osoby, które będą przychodzić częściej niż tylko na 15 minut w tygodniu, ale nie będą się włączać w żadne grupy. Jednak myślę, że przy adoracji takie grupy są bardziej potrzebne niż w Żywym Różańcu. Ktoś przecież musi otworzyć kościół, wystawić Najświetszy Sakrament, zabezpieczyć Go i zapewnić, że ktoś będzie w kościele. Jeżeli nie będzie grup, które pomogą to zorganizować i nie zapewnią, że kościół nie będzie pusty, to ksiądz może kościoła nie otworzyć. Wiele więc zależy od inicjatywy osób świeckich. Wierzę jednak, że księża będą te działania inspirować. Pojawienie się grup jest konieczne w przypadku rozszerzenia adoracji na godziny nocne i wieczorne. W dzisiejszych realiach jest tak, że dla większości pracujących osób adoracja możliwa będzie tylko wieczorem.

- Wydaje mi się, że Janowi Pawłowi II ruch „Adoremus” bardzo by się spodobał...

- Mam nadzieję, że tak to będzie odebrane. Zależy nam bardzo na tym, by w tej popularyzacji nauczania Jana Pawła II nie zabrakło najważniejszego głosu. Tak zresztą widzę działalność Centrum Jana Pawła II, jako instytucji, która stawia pytania i inspiruje ludzi całym bogactwem, które zostawił nam Papież, nie pomniejszając, a tym bardziej nie pomijając tematu modlitwy. Trzeba jednak pamiętać, że w przychodzeniu na adorację są ważniejsze argumenty niż samo naśladowanie Papieża. To przede wszystkim wiara w Boga przywodzi nas na adorację. Można nieraz naczytać się o Janie Pawle II tak, że człowiek nie znajdzie już czasu na adorację, na modlitwę. A wtedy można zapytać, czy tu o to chodzi? Po co byłoby to czytanie, gdybyśmy niechętnie klękali na kolana przed naszym Panem i Bogiem? Bez modlitwy nasze korzystanie z duchowości Papieża byłoby bardzo ubogie.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nożownik zabił lekarza w szpitalu w Krakowie. "To niezadowolony pacjent"

2025-04-29 14:30

[ TEMATY ]

szpital

Kraków

lekarz

pacjent

nożownik

Adobe Stock

Nie żyje lekarz krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego. Został zaatakowany we wtorek, ok. godz. 10.30. Do gabinetu, w którym lekarz badał pacjentkę, wtargnął 35-letni mężczyzna i zaatakował lekarza nożem. Napastnika ujęła ochrona, mężczyzna jest w rękach policji.

Lekarza nie udało się uratować. Informację o jego śmierci potwierdziła minister zdrowia we wpisie na portalu X.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Bodnar o zabójstwie lekarza: osobą zatrzymaną w tej sprawie jest funkcjonariusz Służby Więziennej

2025-04-30 07:20

[ TEMATY ]

szpital

Kraków

nożownik

PAP/Art Service

Szef MS, prokurator generalny Adam Bodnar oświadczył we wtorek wieczorem w Katowicach, że osobą, która została zatrzymana w sprawie zabójstwa lekarza Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, okazał się funkcjonariusz Służby Więziennej.

We wtorek zamordowany został lekarz ortopeda krakowskiego Szpitala Uniwersyteckiego Tomasz Solecki. Do gabinetu, w którym badał pacjentkę, wtargnął 35-letni mężczyzna i zaatakował medyka nożem. Lekarz mimo wysiłków personelu medycznego zmarł. W sprawie zabójstwa śledztwo wszczęła Prokuratura Rejonowa Kraków Podgórze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję