Reklama

Rok Biblijny w archidiecezji

Dylematy pierwotnego Kościoła

Niedziela wrocławska 21/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotny Kościół precyzował swoje credo, dając odpowiedź na pytanie: Kim jest Jezus? Ewangelista Marek odpowiada na to pytanie poprzez wyznanie wiary setnika stojącego pod krzyżem: „Prawdziwie ten człowiek był Synem Bożym” (Mk 15, 39). Ewangelista Mateusz wyznanie wiary prezentuje w słowach Piotra pod Cezareą Filipową: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16, 16). Ewangelista Łukasz przytacza słowa Jezusa zmartwychwstałego, który wyjaśnia uczniom: „Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy” (Łk 24, 46-47). Ewangelista Jan uwypukla wypowiedź Jezusa, przedstawiającego swoją obecność w Eucharystii: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata” (J 6, 51). Wokół tych podstawowych prawd wiary gromadzili się ludzie, tworząc pierwotny Kościół. Powoli wyodrębnia się z judaizmu osobna wspólnota, która wyznaje wiarę w Jezusa i przeżywa Jego obecność w Eucharystii. W środowisku jerozolimskim powstała grupa, która za cel wyznaczyła sobie walkę z rodzącym się chrześcijaństwem. Szczególnie aktywni stali się przedstawiciele diaspory, wśród nich znajdował się Szaweł. Być może w tym środowisku najbardziej rozgorzała dyskusja na temat Jezusa, ponieważ wielu żyjących w diasporze wchodziło na drogę życia chrześcijańskiego. W konsekwencji doszło do prześladowania wyznawców Chrystusa i zginął Szczepan (Dz 6, 8-7, 60). Kościół stanął w tym momencie wobec problemu, czy należy iść na kompromis ze środowiskiem faryzeuszy i zachowywać nadal przepisy rytualnej czystości, czy otworzyć się bardziej na pogan i zrezygnować z wielu przepisów, choćby dotyczących spożywania pokarmów. Piotr, w Jafie, podczas wizji, przeżywa dylemat, gdy otrzymuje propozycję spożywania mięsa ze zwierząt nieczystych i słyszy głos: „Zabijaj, Piotrze, i jedz” (Dz 10, 13). Kategorycznie wzbrania się, odpowiadając: „O nie, Panie! Bo nigdy nie jadłem nic skażonego i nieczystego” (Dz 10, 14). W końcu Piotr zrozumiał, „że nie wolno żadnego człowieka uważać za skażonego lub nieczystego” (Dz 10, 28). Jednak chrześcijanie wywodzący się ze środowiska jerozolimskiego zaatakowali go, oskarżając: „Wszedłeś do ludzi nieobrzezanych i jadłeś z nimi” (Dz 11, 3). Po dłuższym wywodzie Piotrowi udało się przekonać wspólnotę jerozolimską do większej otwartości na pogan.
Wybucha kolejna fala prześladowań wyznawców Chrystusa, gdy do władzy dochodzi Herod Agryppa I (37-44), który skazał na śmierć w 43 r. po Chr. Jakuba Apostoła, brata Jana (Dz 12, 1). W tej atmosferze, niektórzy chrześcijanie z Judei, prawdopodobnie pod wpływem poglądów ugrupowania faryzeuszy, sugerują, że: „Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni” (Dz 15, 1). Wówczas [prawdopodobnie w 49 r. po Chr.] spotykają się w Jerozolimie Apostołowie wraz ze starszymi i podejmują decyzję „nie nakładać na wyznawców Chrystusa żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne” (Dz 15, 28).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Brazylia: śpiewające i tańczące zakonnice podbijają serca młodych

2025-07-05 15:39

[ TEMATY ]

zakonnice

śpiewające i tańczące

serca młodych

Karol Porwich/Niedziela

Kościół katolicki w Brazylii stara się przyciągnąć młodych wiernych przy pomocy influencerów, DJ-ów i dwóch zakonnic, które mają wyczucie rytmu i których śpiew spotyka się z aplauzem milionów. W centrum obecnej ewangelizacji w tym kraju znajdują się dwie zakonnice: siostry Marizele Rego i Marisa Neves — nowe gwiazdy katolickich mediów społecznościowych.

W towarzystwie tancerzy w habitach i z krzyżami na szyi, nagrały one teledysk do swojego nowego utworu „Vocation” (Powołanie), który stał się hitem po występie w tamtejszej telewizji katolickiej, gdzie Marizele beatboxowała (forma rytmicznego tworzenia dźwięków, np. perkusji, linii basowej, głosów zwierząt itp. za pomocą własnych narządów mowy), a Marisa tańczyła synchronicznie. Nagranie błyskawicznie obiegło świat, zdobywając dziesiątki milionów wyświetleń.
CZYTAJ DALEJ

Pogorzelcy z Ząbek wracają do domów po swoje rzeczy

2025-07-06 13:12

[ TEMATY ]

pożar

mieszkańcy

Ząbki

pogorzelcy

bloki

PAP

Spalone budynki mieszkalne w podwarszawskich Ząbkach

Spalone budynki mieszkalne w podwarszawskich Ząbkach

W niedzielę mieszkańcy spalonego budynku wielorodzinnego w Ząbkach mogą jednorazowo wejść do swoich domów, żeby zabrać najpotrzebniejsze rzeczy. Wizyty rozpoczęły się rano; przed blokiem czekają już tylko pojedynczy mieszkańcy.

Czwartkowy pożar bloku przy ul. Powstańców zabrał dach nad głową ponad pięciuset osobom. Ogień strawił poddasze i górne kondygnacje, pozostałe mieszkania zostały zalane. W sumie zniszczonych zostało ponad dwieście lokali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję