Reklama

Harcerska Komunia z Bogiem (4)

Stulecie harcerskiej służby Bogu

Niedziela przemyska 34/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Metoda i model wychowania skautowego szybko został dostosowany do pracy z dziewczętami, którą rozpoczęła najpierw siostra Baden-Powella Agnes, a później żona generała Bi-Pi - Olane St. Clair. Opracowała ona, na podstawie podręcznika „Skauting dla chłopców”, podręcznik dla dziewcząt pt. „Dziewczęta przewodniczki”, wydany w 1912 r.
Kolejnym krokiem było dostosowanie metody do pracy z dziećmi młodszymi, podręcznik, ze względu na specyfikę, musiał zawierać wskazania dla instruktorów (skautmistrzów). Opracowania tego dokonał sam Bi-Pi, nadając mu tytuł „Wilczęta” (1916 r.).
Dynamiczny rozwój idei skautowej zaskoczył nawet samego pomysłodawcę. Szeroko i szybko postępująca ekspansja tej idei zmusiła wychowawców do stworzenia zrębów organizacji. Powodzenie metody wśród młodzieży i wychowawców w Królestwie Brytyjskim natychmiast odbiło się echem w całym świecie, powodując powstawanie i rozwój skautingu w różnych krajach. Bardzo szybko dotarła ta idea także na ziemie polskie, gdzie - mimo iż formalnie Polska nie istniała na arenie międzynarodowej, podzielona przez zaborców - znalazła żyzny grunt dla szybkiego rozwoju.
Podłoże i grunt wychowawczy ruchu na przeciągu dziesięcioleci formował głęboko zaangażowany już od samego początku Kościół. „Początki ruchu skautowego i organizacji harcerskiej związane są z religią - chciałoby się powiedzieć „de iure i de facto”, z natury i od początku, szczególnie silnie w Polsce”. Włączenie się kapłanów w wychowanie prowadzone metodą harcerską miało kilka istotnych kierunków: przede wszystkim aspekt praktyczny - liturgiczny, związany z pełną posługą sakramentalną wśród braci harcerskiej, formami duszpasterskimi, oraz bogato rozwijającą się tradycją harcerską, będącą odzwierciedleniem liturgii i tradycji chrześcijańskiej. Bardzo istotny dla wychowania religijnego harcerzy stał się czynnik zaangażowania się instruktorskiego księży w tworzenie wspólnoty Kościoła pośród jednostek skautingu, a później harcerstwa. Godnym zauważenia jest fakt tworzenia i pielęgnowania głębokiej, typowo polskiej tradycji i obrzędowości, ubogaconej przez metodykę harcerską wybiegającą na przeciw potrzebom duchowym harcerzy i harcerek. Na początku XX wieku Kościół kładł szczególny nacisk na liturgiczny i pełen tradycji aspekt życia religijnego, pokładając w tym nadzieję na przetrwanie wiary w zagrożonym działaniami wyniszczającymi zaborców narodzie polskim.
Wiadomość o skautingu dotarła na ziemie polskie już w 1909 roku, 16 i 17 listopada we Lwowie dziennik „Słowo Polskie” zamieścił dwa artykuły: pierwszy pt. „Bi-bi”, drugi „Bi-es”, autorstwa długoletniego zasłużonego sekretarza londyńskiego Towarzystwa Literackiego - Edmunda Naganowskiego, o powstałej przed niecałym rokiem, ale prężnie rozwijającej się organizacji młodzieży zwanej skautingiem. W rok później kolejne informacje podano w warszawskim czasopiśmie, „Świat”. Równocześnie dokonało się pierwsze spotkanie Andrzeja Makowskiego, przyszłego założyciela skautingu w Polsce, z myślą, a później z osobą generała Bi-Pi. W tym czasie Małkowski otrzymuje zadanie przetłumaczenia książki „Skauting dla chłopców”. Tłumaczenie to - zanim zostało wydane jako podręcznik - rozpowszechnia w czasie wykładów wygłoszonych na kursie „Sokoła”.
Już od 1910 roku we Lwowie powstają pierwsze drużyny sokolo-skautowe. Zanim jednak ukazał się pierwszy rozkaz Małkowskiego, uważany za symboliczny początek harcerstwa na ziemiach polskich - 22 maja 1911 roku we Lwowie - szereg istniejących już organizacji młodzieżowych o charakterze narodowo-wyzwoleńczych, sprawnościowo-sportowych, ideowo-wychowawczych i religijnych stanowiło podwaliny powstania jednego z najprężniej działających i rozwijających się ruchów, jakim stało się harcerstwo.
Harcerstwo powstało jako synteza kilku strumieni wielkiego prądu narodowo-wychowawczego, skauting jest jednym z jego źródeł genetycznych. Oceniając miejsce, szybką ekspansję i popularność skautingu w wychowawczych potrzebach i nadziejach młodzieży, można powiedzieć, że prawdopodobnie bez skautingu powstałby w Polsce jakiś ruch podobny do harcerstwa, w następstwie rozwoju tych idei i metod wychowawczych, jakie rodziły się w Polsce. Harcerstwo nie jest organizacją religijną, ale też nie jest zrzeszeniem areligijnym, laickim. Jest organizacją wychowawczą, zmierzającą do integralnego wychowania człowieka. Twórca skautingu światowego i inicjatorzy harcerstwa w Polsce, widzieli bardzo wyraźnie rolę religii w procesie wychowawczym „jako podstawową sferę osobowości każdego skauta, jako wartość porządkującą całe życie młodego czło

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apage, satanas…! Po manifestacji satanistów w Warszawie

2025-06-15 18:48

[ TEMATY ]

LGBT

PAP

Tego jeszcze „nie grali”: oficjalna reprezentacja satanistów była obecna na paradzie równości w Warszawie. Ciekawa jestem, czy ci biedni ludzie – uczestnicy parady – zdają sobie sprawę, że ulegli manipulacji, że weszli na niebezpieczną drogę duchowego zniewolenia? Może już opętania?

Centrum Warszawy. Wsiadam do metra, a tam w oczy rzucają się dwie panie. Jedna, koło sześćdziesiątki, ubrana w bluzkę w kolorach tęczy, jaskrawo zielone krótkie spodenki, na głowie ma kapelusz słomkowy z przyklejonymi kartkami z napisem: „Odpowiedzią jest miłość”. Ale to nie koniec. Na nogach ma coś w rodzaju tęczowych getrów z frędzlami i sandały w kolorze tęczy. W ręku trzyma dużą torbę z napisem: Berlin. Obok tej damy siedzi mężczyzna, pewnie 20 lat młodszy, cały na czarno, na twarzy maska psiego pyska (co chwila ją zakłada i zdejmuje), z tyłu zaś do spodni ma przyczepiony długi puszysty ogon. Czyli, jak dobrze rozumiem, jest przebrany za psa. Oboje udają się na paradę równości, która właśnie przechodzi ulicami Warszawy – pod patronatem prezydenta stolicy, z udziałem pracowników ambasady Niemiec.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo w Mokrej: ocalenie tego kościoła to dar Opatrzności

– Podczas tej uroczystej Eucharystii pragniemy podziękować dobremu Bogu w Trójcy Jedynemu za dzieło uratowania od zniszczenia tej pięknej świątyni, odnowionej od podstaw dzięki życzliwości ludzi dobrej woli i instytucji państwowych – powiedział ks. Krzysztof Bąkowicz, proboszcz parafii Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Mokrej.

W wyremontowanym kościele Trójcy Przenajświętszej w Mokrej 15 czerwca abp Wacław Depo przewodniczył Sumie odpustowej i poświęcił świątynię.
CZYTAJ DALEJ

Dziękczynienie za 60 lat kapłaństwa w Przemyślu

2025-06-16 09:38

kl. Krzysztof Zawada

Kapłani obchodzący 60-lecie kapłaństwa z abp. Dubielem

Kapłani obchodzący 60-lecie kapłaństwa z abp. Dubielem

W sobotę, 14 czerwca 2025 r., księża wyświęceni w 1965 roku dziękowali za 60. lat kapłaństwa. Uroczystej Eucharystii w kaplicy dolnej Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu przewodniczył pochodzący z archidiecezji przemyskiej abp. Kryspin Dubiel, nuncjusz apostolski w Angoli, oraz na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej.

W homilii arcybiskup przypomniał, że kapłaństwo jako sakrament istnieje w Kościele od wieków. – Ale jest jeszcze kapłaństwo, które ma swój PESEL. Każdy z nas. Jestem indywidualnym kapłanem, którego Chrystus zauważył w tajemnicy powołania, spojrzał i zaprosił – mówił do księży świętujących diamentowe gody kapłaństwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję