Reklama

Liturgia godzin

Kompleta

Niedziela podlaska 36/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Swoje początki Kompleta bierze z życia monastycznego. Występuje ona po raz pierwszy w Regule św. Bazylego, w pełni ukształtowaną podaje reguła św. Benedykta. Pierwszą formą Komplety była modlitwa przed spoczynkiem, praktykowana w domach prywatnych, w rodzinach, zakorzeniona w tradycji żydowsko-chrześcijańskiej. Sama nazwa wywodzi się z psalmów dobranych na zakończenie dnia, które nazywano „psalmi completorii”. Modlitwa na zakończenie dnia, czyli Kompleta jest ostatnią Godziną dnia, odmawianą przed spoczynkiem nocnym i po północy. Już sama nazwa tej modlitwy wskazuje na dzieło wykończone, zupełne, kompletne, czyli modlitwa dopełniająca, zachęca do jakiegoś podsumowania i skompletowania dotychczasowego życia. Wzywa nas do bycia przygotowanym na ostateczne spotkanie z Panem Bogiem. Kościół, idąc za Chrystusem przypomina wiernym o obowiązku czuwania i gotowości na Sąd Boży. Chrześcijanin, to człowiek nadziei, zaufania i całkowitego zawierzenia Bogu. Modlitwa na zakończenie dnia, czyli przed udaniem się na spoczynek nocny pomaga człowiekowi ciągle na nowo ożywiać nadzieję, poprzez psalmy, hymny, czytania, responsorium, jak również przez antyfony Maryjne.
Modlitwa ta rozpoczyna się, podobnie jak inne Godziny, wersetem „Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu” oraz „Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu. Alleluja (opuszczanym w okresie Wielkiego Postu)”.
Następnie zaleca się zrobienie rachunku sumienia.
W dalszej kolejności recytuje się lub śpiewa odpowiedni hymn. Ich treścią jest prośba o opiekę, o udaremnienie zasadzek szatana, o zbawienie, o bliskość Boga podczas snu.
Następnie odmawia się psalmy. Po I Nieszporach niedzieli recytuje się w Modlitwie na zakończenie dnia psalmy 4 i 134, a po II Nieszporach psalm 91. W pozostałe dni tygodnia dobrano psalmy mówiące o ufności w Panu (16, 31, 2-6; 86, 88, 143, 1-11). Zamiast nich wolno odmówić psalmy z niedzieli.
Po psalmodii jest krótkie czytanie i po nim responsorium: „W ręce Twoje, Panie, powierzam ducha mojego” zaczerpnięte z psalmu 30. Jego treścią jest bezgraniczne oddanie siebie Bogu. Następnie odmawia się pieśń: „Teraz, o Panie, pozwól odejść słudze swemu” z antyfoną. Ta pieśń jest szczytowym momentem Komplety, jest aktem przyjęcia śmierci. Prośby modlitw końcowych dotyczą również życia wiecznego, np. w poniedziałek, kiedy zwracamy się do Pana z prośbą, „aby ziarno dzisiejszej naszej pracy, wydało plon w wieczności” oraz w piątek, kiedy błagamy Pana, abyśmy mogli razem z Nim powstać do nowego życia”.
Modlitwa kończąca tę Godzinę jest dla każdego dnia inna i znajduje się w psałterzu. Jej treścią jest prośba o to, „aby był z nami tej nocy”, „aby tę noc napełnił swoim światłem”, „aby nawiedził nasz dom i oddalił od niego wszelkie wrogie zasadzki, a Jego aniołowie by nas strzegli w pokoju”.
Po modlitwie dodaje się błogosławieństwo: „Noc spokojną i śmierć szczęśliwą niech nam da Bóg Wszechmogący, Ojciec i Syn, i Duch Święty”.
Na zakończenie odmawia się jedną z antyfon ku czci Najświętszej Maryi Panny. W antyfonie Maryjnej: „Witaj Królowo, Matko miłosierdzia”, prośba w sposób szczególny dotyczy możliwości oglądania Chrystusa po śmierci.
W Okresie Wielkanocnym jest zawsze recytowana lub śpiewana antyfona: „Królowo nieba, wesel się, Alleluja” oraz „Matko Odkupiciela” - w Wielkim Poście lub inne „Witaj, niebios Królowo”, „Pod Twoją obronę uciekamy się”. Modlitwę na zakończenie dnia odmawiają tylko ci, którzy nie biorą udziału w obrzędach Wigilii Paschalnej.

(Literatura: „Ogólne wprowadzenie do Liturgii Godzin”, t. 1, Poznań 1982; W. Głowa, „Modlitwa liturgiczna - Liturgia Godzin”, Przemyśl 1996, s. 58-60).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

TRWA NOWENNA w intencji pokoju i Ojczyzny za wstawiennictwem św. Andrzeja Boboli. DOŁĄCZ DO MODLITWY
CZYTAJ DALEJ

Znamy herb i dewizę Papieża Leona XIV

2025-05-10 15:54

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

„In Illo uno unum” – „W Nim stanowimy jedno” tak brzmi dewiza Ojca Świętego. W podstawowych elementach Leon XIV zachował swój wcześniejszy herb, wybrany podczas jego konsekracji biskupiej, a także motto.

Herb Leona XIV to tarcza podzielona ukośnie na dwie części. W górnej części znajduje się błękitne tło, na którym widnieje biała lilia – symbol czystości oraz Maryi. Dolna część ma jasne tło i przedstawia obraz nawiązujący do Zakonu św. Augustyna: zamkniętą księgę, na której spoczywa serce przeszyte strzałą. Ten symbol odnosi się do doświadczenia nawrócenia św. Augustyna, które sam wyjaśnił słowami: „Vulnerasti cor meum verbo tuo” – „Przeszyłeś moje serce swoim słowem”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję