Reklama

Modlitwa ekumeniczna

W ramach obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, w niedzielę 22 stycznia br. w legnickiej katedrze miało miejsce nabożeństwo ekumeniczne. Tydzień ten przeżywany był pod hasłem: „Przemienieni przez zwycięstwo Jezusa Chrystusa”. Modlitwie przewodniczył biskup legnicki Stefan Cichy

Niedziela legnicka 6/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W nabożeństwie wzięli udział przedstawiciele Kościołów siostrzanych; ks. Jerzy Gansel z ewangelicko-augsburskiej parafii Maryi Panny w Legnicy, ks. prot. mgr Lubomir Worhacz z prawosławnej parafii pw. Zmartwychwstania Pańskiego w Legnicy, oraz ks. dr Andrzej Jarosiewicz - delegat Biskupa Legnickiego ds. ekumenizmu, przełożeni, wykładowcy i alumni legnickiego Wyższego Seminarium Duchownego, proboszczowie legnickich parafii, siostry zakonne oraz wierni jako przedstawiciele wspólnot poszczególnych Kościołów. Oprawę liturgiczną i muzyczną przygotowali klerycy legnickiego seminarium.
Nabożeństwo oraz materiały duszpasterskie zostały przygotowane w tym roku przez Polską Radę Ekumeniczną i jej regionalne oddziały.
W bieżącym roku przypadają też dwie szczególne rocznice: 70. rocznica powołania Tymczasowej Rady Ekumenicznej, prekursora dzisiejszej Polskiej Rady Ekumenicznej, a także 50. rocznica pierwszego w świątyni rzymskokatolickiej nabożeństwa ekumenicznego z udziałem przedstawicieli innych wyznań, które miało miejsce w kościele pw. św. Marcina w Warszawie.
Podczas nabożeństwa Słowa Bożego biskup legnicki Stefan Cichy, mówiąc o przeżywanym wydarzeniu, zacytował fragment Pisma Świętego: „Odmień nas, Panie, i daj nam zbawienie”. Nawiązując do tego cytatu mówił: „te słowa przypominają nam, że to najpierw Pan musi odmienić każdego z nas… Dziś, choć w wyniku zaistniałych w ciągu wieków różnic jesteśmy podzieleni, gromadzimy się jednak na modlitwie, modlitwie o jedność chrześcijan. Ale tylko sam Bóg może dokonać dzieła zjednoczenia. Tylko Jego Duch prowadzi do prawdziwej jedności”. Nawiązując zaś do hasła tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, stwierdził: „Wszyscy mamy być przemienieni mocą Chrystusa. Wpatrując się w Jego zwycięstwo przez śmierć i zmartwychwstanie, stale wpatrujemy się w krzyż. On jest centralnym miejscem naszych kościołów. Tak prawosławni, tak ewangelicy, tak i katolicy w obronie tego krzyża wiele nieraz cierpią. Słyszymy stale o prześladowaniach chrześcijan, którzy z powodu wyznawanej wiary ponoszą wiele cierpień, bo uznają za najwyższą wartość krzyż. Wiemy, że i w naszym kraju są zmagania, by krzyż wykreślić z przestrzeni społecznej. My stajemy w obronie krzyża... Obyśmy zawsze mogli się gromadzić w cieniu Chrystusowego krzyża. Niech przypomina nam, że w tym znaku jest zwycięstwo. Że przez Chrystusa możemy odnieść prawdziwe zwycięstwo nad podziałami i możemy dążyć do prawdziwej jedności”.
Przedstawiciel Kościoła prawosławnego ks. Lubomir Worhacz w swoim słowie mówił: „Tak pięknie było dziś mówione o przemienieniu. Idea przemienienia w Kościele prawosławnym jest bardzo ważna. Jest to cel nadrzędny do osiągnięcia przez chrześcijanina, człowieka nadziei. Dlatego wierni prawosławni tak często modlą się na górach, aby przez trud wejścia na górę uświadomić sobie potrzebę i trud życia na ziemi, które przemienia nas i czyni gotowymi do przekroczenia progu Królestwa Bożego”. Wskazał też na pozytywną wartość rozwijanego dialogu ekumenicznego. Wyraził nadzieję, że przyjdą takie lata, kiedy można będzie wspólnie razem przy jednym eucharystycznym stole modlić się i spożywać Wieczerzę Pańską. Swoje słowo zakończył modlitwą o jedność.
Ks. Jerzy Gansel, od niedawna proboszcz w legnickiej parafii ewangelicko-augsburskiej, wyraził swoją radość z możliwości uczestniczenia po raz pierwszy w takim nabożeństwie. Nawiązując do hasła Tygodnia stwierdził: „Gromadzimy się, aby to wspomniane Chrystusowe zwycięstwo rozważać, wspominać, a przede wszystkim nim się pokrzepiać, ubogacać, i jak najwięcej czerpać dla codziennego życia. Dzisiaj z kolei - jak podaje nam program przeżywania Tygodnia - mamy mówić o pokoju. To wartość, która w życiu człowieka ma ogromne znaczenie. Wszyscy go pragniemy. Zarówno tego cielesnego, który dotyczy naszego mienia, własności, wolności, ale także duchowego, by nasze serca zawsze pokojem mogły się wypełniać, by przezwyciężać mogły niejedną chwilę doświadczeń”. Wskazał też, że dar Chrystusowego pokoju sprawia, że możemy się wspólnie spotykać, i na tej modlitwie, ale i w codziennym życiu, szczególnie przy spotkaniach z potrzebującym człowiekiem. Zachęcał, aby ów dar nieść w codzienne życie. „Pomimo doktrynalnych różnic, wszyscy jesteśmy chrześcijanami, dziećmi tego samego Boga. To zobowiązuje nas do tego, byśmy Jego świętą wolę wypełniali, byśmy się modlili, byśmy się miłowali, obdarzali pokojem i zrozumieniem w imię Tego, który jest odwiecznym Źródłem Miłości, który jest Księciem Pokoju. Tego z całego serca sobie i wam wszystkim życzę”.
Tegorocznej modlitwie o jedność chrześcijan, towarzyszył też szczególny znak. Po wezwaniu do przekazania sobie znaku pokoju, wszyscy uczestnicy nabożeństwa mogli przełamać się opłatkiem, symbolizującym nam nowo narodzonego Zbawiciela, który przyniósł na ziemię pokój ludziom dobrej woli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV: działalność społeczna Kościoła ma na celu głoszenie Ewangelii

Leon XIV zachęcił do dania nowego impulsu duszpasterstwu społecznemu. W przesłaniu na Tydzień Społeczny, odbywający się w dniach 14-16 sierpnia w Limie, stolicy Peru, wyjaśnił, że „ośrodkiem i celem wszelkiej działalności społecznej Kościoła jest głoszenie Ewangelii Chrystusa”.

Papież przywołał przykład świadectwa życia chrześcijańskiego dany przez peruwiańskich świętych: Różę z Limy, Marcina de Porres, Jana Maciasa i Turybiusza z Mogrovejo. Stwierdził, że wyznawaniu wiary katolickiej harmonijnie towarzyszyła tam służba najbardziej potrzebującym i opuszczonym, mieszkającym - jak mówił papież Franciszek - na „peryferiach”, co pozwala zrozumieć „zagęszczenie świętości” w narodzie peruwiańskim.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej. Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy. Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59). "W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) . Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii. Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka: Zamroczyło nam Panną Nietkniętą rozmarynem, maruhą t miętą od kadzideł i kwiatów, i zielska zachorzała nam Panna Anielska! Zachorzała chwalebnie przy święcie na tęsknotę i sen i wniebowzięcie, w kwietnym durze, w obciążeniu powiek, śmierć ze snem Ją naszły po połowie..... Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął, z rąk nam parną zwisła zieleniną, z rąk Ją potem żywą a umarłą - srebrny poszum skrzydłami podgarnął... Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
CZYTAJ DALEJ

Biskup polowy: "Maryja naszą Hetmanką". Apel Jasnogórski z udziałem wojska

2025-08-15 22:27

[ TEMATY ]

Apel Jasnogórski

Wojsko Polskie

Yt zrzut

W Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i w Święto Wojska Polskiego na Jasnej Górze podczas Apelu Jasnogórski z udziałem najwyższych dowódców wojskowych Biskup polowy Wojska Polskiego Wiesław Lechowicz dziękował Matce Bożej za opiekę nad narodem i armią. Zawierzył Jej żołnierzy, dowódców i wszystkich odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kraju.

„Przyjmij hołd wdzięczności i najwyższego uznania od nas – Twoich dzieci, oddających Ci cześć w tajemnicy Twojego Wniebowzięcia” – mówił biskup Lechowicz, podkreślając, że Maryja jako pierwsza spośród uczniów Jezusa „przekroczyła próg nadziei” i stała się przewodniczką wiary i matką nadziei. Szczególne słowa skierował do żołnierzy Wojska Polskiego, którzy w Jej przykładzie – posłuszeństwa Bogu, solidarności z innymi i bliskiej obecności w chwilach próby – mają odnajdywać wzór do swojej służby.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję