Reklama

Lubuski Szlak Kościołów Zrębowych (cz. 5)

Trzebule - XVII-wieczna świątynia oktagonalna

Trzebule - niewielka wieś w województwie lubuskim, usytuowana w powiecie krośnieńskim w gminie Dąbie to kolejne miejsce, gdzie zachował się drewniany kościół oparty na konstrukcji zrębowej, wzniesiony w XVII wieku. Dziś świątynia pw. św. Jana Chrzciciela w Trzebulach należy do parafii w Leśniowie Wielkim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieś szlachecka

Pierwsza wzmianka o miejscowości - jako wsi szlacheckiej Trzebule - pochodzi z XV wieku. W późniejszych dokumentach znajduje się informacja, iż ok. 1500 r. właścicielem wsi została rodzina von Bornsdorf, a następnie majątek przeszedł w ręce rodu von Knobelsdorf. W 1664 r. wieś została sprzedana rodzinie von Morwitz. W drugiej połowie XVII wieku właścicielami Trzebul zostali Żychlińscy. Zostało to potwierdzone dopiero na początku kolejnego wieku. W kolejnych latach wieś trafiła w ręce rodziny Lichnowskich.
Trzebule stanowiły również własność rodziny von Groesen i von Stentsch. Na początku XX wieku wieś należała do rodu von Finckerstein.
Obok zabytkowego kościoła we wsi znajduje się również murowany, neoklasycystyczny pałac z XIX wieku, na zrębach starszej budowli, której relikty zachowały się w piwnicach pałacu. Dziś pałac nie jest użytkowany.

Kościół - historia

Reklama

Kościół w Trzebulach został ufundowany przez Dietricha von der Marwitza w 1670 r. Kościół wybudował Joachim Wöller, pochodzący z pobliskiego Krosna Odrzańskiego. Zbór został zlokalizowany w centrum wsi, przy rozległym placu. Do 1921 r. w kościele była zachowana inskrypcja „DVDM 1670” wskazująca datę i fundatora budowli. W 1710 r. nad emporą patronacką umieszczono portret przedstawiający Tobiasa Pirschera - pastora i kaznodzieję z pobliskiego Łagowa. W XVIII wieku od strony wschodniej i zachodniej do kościoła zostały dostawione dwie przybudówki - w konstrukcji szkieletowej. Zniszczone, nie zachowały się one do dnia dzisiejszego. W XIX wieku do świątyni dostawiono kruchtę południową. W tym czasie świątynia wyposażona została także w organy. Na początku XX wieku wieś przeszła w ręce hrabiowskiej rodziny von Finckenstein. Prawdopodobnie byli oni właścicielami majątku do wybuchu II wojny światowej. Do 1945 r. świątynia funkcjonowała jako zbór protestancki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Architektura i zmiany

Kościół w Trzebulach został założony na rzucie ośmioboku. W XIX wieku dobudowano kruchtę od strony południowej. Budynek został wzniesiony w konstrukcji zrębowej. Obecnie budynek posiada „jednorodną bryłę graniastosłupa zwieńczonego ośmiobocznym dachem z wysoką, ślepą latarnią. Przylegającą do południowej ściany przybudówkę wzniesiono w konstrukcji szkieletowej i nakryto dachem dwuspadowym. Pokrycie dachowe wykonano z dachówki ceramicznej. Ściany kościoła zostały zbudowane z poziomych belek łączonych na węgłach na jaskółczy ogon. Elewację północną, północno-zachodnią oraz południowo-zachodnią wtórnie odeskowano. Elewację południową przesłonięto kruchtą. Na osi kruchty umieszczono wejście zamknięte dwuskrzydłowymi drzwiami o konstrukcji ramowo-płycinowej. W elewacjach wprowadzono otwory okienne zamknięte łukiem odcinkowym wyprowadzonym w belce drewnianej i flankowanym przez drewniane ościeżnice. W elewacji wschodniej zachował się otwór drzwiowy prowadzący dawniej z jednej z nieistniejących przybudówek do ołtarza ambonowego” (M.Szymańska-Dereń, „Kościoły zrębowe i szkieletowe województwa lubuskiego”, Zielona Góra, 2009). Przybudówka - rozebrana w 1973 r. - pełniła rolę zakrystii. Wykonana była z muru pruskiego.
Dawny ołtarz ambonowy po II wojnie światowej został przekształcony dla potrzeb liturgii katolickiej, a usuniętą ambonę zastąpiono współczesnym obrazem przedstawiającym św. Jana Chrzciciela. Wnętrze zostało przykryte płaskim stropem. Brak informacji na temat losów bogatego XVII-wiecznego wyposażenia świątyni. W kościele zachowała się tylko kamienna chrzcielnica.

Parafia

Kościół w Trzebulach po II wojnie światowej został przeznaczony na potrzeby Kościoła katolickiego i poświęcony w 1945 r. jako kościół filialny pw. św. Jana Chrzciciela parafii w Bobrowicach.
Obecnie znajduje się on na terenie parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Leśniowie Wielkim. Parafia powstała w wyniku podziału parafii pw. św. Wojciecha w Czerwieńsku. Odłączono wówczas Leśniów Wielki, Drzonów i Łagów. 27 listopada 1977 r. decyzją biskupa ordynariusza - sługi Bożego Wilhelma Pluty do parafii została przyłączona wieś Trzebule, która administracyjnie należała do parafii w Bobrowicach.
Leśniowska parafia obejmuje osiem miejscowości, z czego w czterech znajdują się kościoły - wszystkie wpisane w rejestr zabytków. Najstarszą świątynią na terenie parafii jest kościół parafialny w Leśniowie Wielkim, którego początki sięgają 1399 r. Kolejne to: Trzebule - kościół drewniany z 1670 r., Łagów - świątynia z 1699 r. i Drzonów - z 1817 r.
W 1963 r. została przeprowadzona inwentaryzacja kościoła w Trzebulach. W 1972 r. odnotowano zerwanie wieńczącej dach kopuły. - Podczas ulewy i porywistego zachodniego wiatru została złamana zmurszała sosnowa podstawa o średnicy ok. 35 cm, na której były posadowione metalowy krzyż i miedziana kopuła o średnicy ok. 70 cm. Sosnowy bal, spadając, uszkodził południową połać dachu. Spadł na ziemię, a metalowe ramię krzyża wbiło się w połać dachu przybudówki zakrystii - wspomina Zbigniew Węgrzyn, naoczny świadek zdarzenia, rdzenny mieszkaniec Trzebul.
Rok później przystąpiono do remontu - naprawy dachu obejmującej wymianę uszkodzonych elementów więźby dachowej oraz latarni. Wówczas też rozebrano zakrystię. Wykonano także prace przy elewacji kościoła, wprowadzając nowe szalunki. Kruchtę wejściową otynkowano. W 1978 r. prace remontowe objęły wnętrze świątyni. Wówczas m.in. usunięto część empor od strony zachodniej i wykonano konserwację belek stropowych. Kościół został pokryty wewnątrz boazerią. Posadzka kościoła - pierwotnie ceglana - została zakryta ceramicznymi płytkami. W 1978 r. niewielka świątynia została wyposażona w drzwi, ołtarz, tabernakulum i konfesjonał.
Kościół od 1997 r. jest wyposażony w system przeciwpożarowy. Instalacja została unowocześniona w 2000 r. W tym roku została wyremontowana również więźba dachowa oraz zaimpregnowano drewnianą konstrukcję ścian.
Opiekunem zabytkowej świątyni jest ks. Dariusz Glama - proboszcz parafii w Leśniowie Wielkim. Msze św. niedzielne odprawiane są Trzebulach w systemie rotacyjnym. W miesiącu lipcu o godz. 8, w sierpniu o godz. 9.15, we wrześniu o godz. 10.30, a w październiku o godz. 12. Warto odwiedzić tę małą świątynię, w której może zmieścić się zaledwie ok. 100 osób.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

XXXII Festiwal Campo Bosco

2025-05-30 08:30

[ TEMATY ]

festiwal

Mat.prasowy

Campo Bosco to czterodniowy festiwal skierowany do młodzieży od 14. roku życia, organizowany przez salezjanów z Ośrodka Młodzieżowego EMAUS oraz młodych wolontariuszy. To wydarzenie pełne radości, dobrej zabawy, a przede wszystkim głębokich przeżyć duchowych – wspólnej modlitwy, śpiewu i refleksji w duchu św. Jana Bosko.

Słowo campo po włosku oznacza „pole” – to nawiązanie do klimatu festiwalu: proste warunki, namioty, atmosfera pielgrzymkowa, symboliczna „droga”. To przestrzeń, w której każdy uczestnik staje się częścią wspólnoty.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję