„Kończący się rok był wielkim wyzwaniem dla Kościoła japońskiego. W Japonii jest mało wiernych, a dodatkowo trzeba było ograniczyć ilość osób uczestniczących w Eucharystii’ – powiedziała siostra Aneta Płonecka, ze zgromadzenia Słudzy Ewangelii Miłosierdzia Bożego. Nie był to jednak rok stracony. Kościół w Japonii obchodził pierwszą rocznicę pielgrzymki papieża Franciszka. Biskupi przypomnieli, że jej hasło: „Chronić każde życie” stało się szczególnie aktualne w czasie pandemii. Powołując się na słowa Papieża konferencja biskupów nawołuje do ratyfikacji przez Japonię zakazu użycia broni jądrowej i porzucenia energii atomowej.
Władze państwowe nie wydały wprawdzie zakazu działalności Kościoła w czasie pandemii, ale biskupi zastosowali się do zaleceń administracji państwowej. Od końca lutego do końca czerwca w większości kościołów w zasadzie nie były celebrowane Msze. „Po raz pierwszy doświadczyliśmy braku Mszy choć nie ma prześladowań” – powiedział proboszcz kościoła Seijo w Tokio.
Od czerwca Kościół działa w zmienionych warunkach. „Wprowadzone zostały ograniczenia w działalności parafii, dotyczące ilości Mszy i liczby biorących w nich udział wiernych. Ograniczona została ilość spotkań biblijnych, lekcji religii i spotkań z młodzieżą. Wiele parafii zorganizowało Msze i lekcje religii transmitowane przez internet. „W mojej parafii, w diecezji Jokohama, zwiększona została ilość Mszy, aby wszyscy, którzy mogą, mieli możliwość w nich uczestniczyć. Dzięki spotkaniom online, w Mszach i spotkaniach uczestniczyły osoby, które mieszkają daleko od kościoła i nie mają możliwości uczestniczenia w nabożeństwach. Myślę, że ten rok był dla wielu przebudzeniem, aby zdać sobie sprawę, że wiara jest czymś ważnym w życiu, i że Pan Bóg jest z nami w codzienności, że przez Mszę Świętą online wchodzi w mój świat, dom i rodzinę” – powiedziała siostra Aneta.
„Chcemy powrotu do tego co było wcześniej, ale tak naprawdę potrzeba nam prawdziwego powrotu do Pana Boga” – podsumował rok jeden z japońskich jezuitów z Nagasaki. „Pan Bóg złapał nas za kołnierz i potrząsnął, żebyśmy się obudzili i zwrócili do Niego” – powiedział z kolei misjonarz i proboszcz z kościoła w Kawasaki. „Okres pandemii to czas większego zainteresowania rodziną. Pracuję od wielu lat w przedszkolu i nie widziałam wcześniej tak dużego zainteresowania rodziców swoimi dziećmi” – zauważa s. Bernardeta Pitak ze zgromadzenia Sióstr Opatrzności Bożej. „Rodzina stała się silniejsza, a jej członkowie bliżej się poznali”– dodaje.
Kościół japoński pomagał w żywieniu bezdomnych, apelował o poprawę warunków życia więzionych uchodźców i dawał schronienie cudzoziemcom, którzy stracili pracę w wyniku obostrzeń. W lutym obchodzona będzie 40 rocznica pielgrzymki Jana Pawła II.
W wielu świątyniach diecezji rzeszowskiej możemy podziwiać niezwykłe dzieła sztuki sakralnej. Dziś zapraszam do odwiedzenia kościoła parafialnego w Połomi, gdzie możemy zobaczyć znakomity późnogotycki tryptyk w kompozycji świętej rozmowy.
Miejscowość Połomia została założona na prawie magdeburskim już w 1346 r. przez króla Kazimierza Wielkiego. Pierwszy kościół modrzewiowy w Połomi wzniesiono w połowie XV wieku, jako kościół filialny parafii w Czudcu. Parafia została erygowana przez bp. Zbigniewa Oleśnickiego w 1447 r. na prośbę dziedziców: Prochny, Pakosława i Kietlicza Procheńskich. Świątynia była wotum za szczęśliwy powrót z bitwy pod Warną. Staraniem dziedzica Kaspra Dunin-Przystalowskiego w 1577 r. wybudowano nowy kościół pw. Matki Bożej i św. Mikołaja. Kościół wzniesiono z kamienia, by mógł pełnić także funkcje obronne. W 1644 r. kościół został konsekrowany. Posiada trójbocznie zamknięte prezbiterium, do którego od północy przylega zakrystia, a do nawy od południa kruchta ze skarbcem. Na belce tęczowej znajduje się krucyfiks z XVII wieku. Kościół zawiera wiele cennych zabytków, m.in. gotycką chrzcielnicę z końca XV wieku, kamienne portale pomiędzy prezbiterium a zakrystią z drzwiami kutymi z blachy z 1644 r., zaopatrzonymi w oryginalny zamek, wykonany przez cech strzyżowskich kowali, ołtarz główny z pierwszej połowy XVIII wieku z obrazem „Męczeństwo św. Sebastiana” oraz ambonę rokokową z drugiej połowy XVIII wieku.
Oficjalne polskie tłumaczenie Dokumentu Końcowego Synodu zostało opublikowane na stronie www.synod.va. Wraz z dokumentem jest także Nota towarzysząca Ojca Świętego Franciszka z 24 listopada br. Dotąd dokument został przetłumaczony z oryginału włoskiego także na angielski, hiszpański, francuski, niemiecki, portugalski i węgierski.
Dokument końcowy drugiej sesji XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów opisuje doświadczenie „komunii, uczestnictwa i misji” Kościoła. Przypomina jednocześnie, że synodalność jest „drogą odnowy duchowej i reformy strukturalnej, aby uczynić Kościół bardziej zaangażowanym i misyjnym”. Zauważa też, że proces synodalny odnawia we współczesnym świecie „proroczą siłę” Soboru Watykańskiego II.
Biskup kaliski Damian Bryl odwiedził osadzonych w Areszcie Śledczym w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie przemówił przez radiowęzeł i spotkał się z niektórymi z nich w celach oraz oddziale zewnętrznym w Kaliszu, gdzie w kaplicy pomodlił się i przełamał opłatkiem z przedstawicielami osadzonych. Obecnie w Areszcie Śledczym przebywa 331 osób, w tym 70 w Kaliszu.
Zwracając się do osadzonych przez radiowęzeł bp Damian Bryl podkreślał, że Pan Bóg przychodzi w małej stajence, wśród ludzi skromnych, aby pokazać, że chce być blisko człowieka. - Bóg przychodzi nie jako wielki król, potężny władca, tylko po prostu jak dziecko, żebyśmy się Go nie bali, żebyśmy chcieli się nacieszyć się Jego bliskością - podkreślał pasterz Kościoła kaliskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.