Jeśli chodzi o kolejne fale zakażeń i walkę z ich skutkami, to warto odnotować – obok negatywnych zjawisk, jak choćby spadek frekwencji na nabożeństwach i w ogóle aktywności kościelnej – również pewne pozytywne tendencje. Należy do nich np. postęp w relacjach państwo-Kościoły, gdzie miejsce tradycyjnej wzajemnej podejrzliwości zaczęła zajmować współpraca i zaufanie. Chodzi z jednej strony o zaakceptowanie przez związki wyznaniowe wprowadzanych ograniczeń sanitarnych, a z drugiej o docenienie przez państwo społecznej roli wspólnot religijnych w sytuacjach nadzwyczajnych. Znajduje to wyraz w racjonalnym stosowaniu restrykcji epidemiologicznych, by uniknąć absurdalnego lockdownu w miejscach kultu.
Gdy chodzi o kwestię statusu małżeństwa i rodziny, to na Łotwie można zanotować intensywną współpracę ekumeniczną na rzecz obrony konstytucyjnego zapisu, gdzie małżeństwo rozumiane jest jako związek mężczyzny i kobiety. Z próbami zmiany czy obejścia tej definicji mamy do czynienia przy okazji politycznej dyskusji nad ratyfikacją konwencji stambulskiej przez Łotwę, czy też ostatnio nad kazuistycznymi przypadkami socjalnymi.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Tę ekumeniczną współpracę dobrze ilustruje wystosowanie przez łotewskich zwierzchników religijnych wspólnego przesłania skierowanego w Niedzielę Świętej Rodziny do władz kraju. Opowiedzieli się oni za ochroną szczególnego statusu rodziny, ostrzegając przed niszczącymi dla tożsamości narodowej skutkami zmian prawnych, które są obce łotewskiej tradycji.
„Myśląc o dobru całego społeczeństwa i przyszłości kraju, najpierw należy zatroszczyć się o dobro i prawa dziecka – czytamy w przesłaniu. – Nie da się zaprzeczyć, że optymalnym środowiskiem dla przyjścia dziecka na świat i jego wzrastania jest rodzina, w której ojciec i matka jako mąż i żona są związani trwałym małżeństwem. Obie role i udział przedstawicieli obu płci jest istotna dla pełnowartościowego wychowania i rozwoju dziecka. Dlatego państwo powinno uznać za ważny priorytet, by przy pomocy wszelkich narzędzi motywacji i wsparcia czynić taką rodzinę bezpieczną i atrakcyjną”.
List podpisało 13 zwierzchników religijnych Łotwy, w tym dwóch hierarchów katolickich: przewodniczący episkopatu bp Viktors Stulpins oraz metropolita ryski abp Zbigniew Stankiewicz.