Znacznie spada udział wiernych we Mszach w rejonie Tokio, gdzie w związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19 władze wprowadziły w zeszłym tygodniu stan wyjątkowy. Potrwa on do 7 lutego. Obejmuje obszar trzech diecezji, zamieszkanych przez ponad 170 tys. wiernych, przy czym ponad połowę z nich stanowią cudzoziemcy.
Wierni w stolicy i w przylegających do niej prefekturach nie mają prawie wcale możliwości uczestniczenia we Mszy w dni powszednie, ale również w niedziele jest to bardzo utrudnione. Dużo mniejszą obecność wiernych w Eucharystii można było zauważyć już w Boże Narodzenie i w Nowy Rok.
Rząd japoński ogłosił stan wyjątkowy w Tokio i trzech sąsiednich prefekturach po raz drugi. Jest to obszar zamieszkiwany przez ok. 30 mln ludzi. Władze nie wprowadziły żadnych nakazów ani zakazów, ale wezwały przedsiębiorców do skrócenia działalności do godz. 20:00, a mieszkańców do niewychodzenie z domów po tej godzinie. W wychowywanym w karności społeczeństwie większość ludzi uważa te polecenia jako obowiązek. Normalnie funkcjonują sklepy, działają przedszkola i szkoły, a udział w imprezach na powietrzu, np. w meczach, został ograniczony do połowy uczestników.
Władze polityczne nakazują zachowywanie wymaganych odległości między ludźmi, ale nie nałożyły obostrzeń na działające w rejonie Tokio kościoły. Dodatkowe obostrzenia dotyczące sprawowania Eucharystii i uczestniczenia w niej wprowadziły władze kościelne. Powołując się na hasło „Chrońmy każde życie” arcybiskup stolicy Tarcisio Isao Kikuchi zwolnił wszystkich wiernych z obowiązku uczestniczenia w niedzielnych Mszach św. Zakazał udziału w liturgiach w kościołach innych parafii, nawet gdy są tam wolne miejsca. W wielu kościołach na Msze niedzielną przychodzi od 10 do 20 osób, czyli dużo mniej niż jest to możliwe. Proboszczowie niektórych kościołów namawiają wręcz do nieuczestniczenia w niedzielnej Mszy św., do modlitwy w domu i udziału w Eucharystii przez internet.
W kościele Yurigaoka w Kawasaki, po raz drugi w ciągu 11 miesięcy odwołano w czasie obowiązywania stanu wyjątkowego wszystkie Msze św., również niedzielne. Dotychczas wierni mogli tam uczestniczyć w Eucharystii tylko w jedną niedzielę miesiąca, a na Msze w dni powszednie przychodziło 4-5 wiernych. W większości kościołów wstrzymano wszystkie spotkania modlitewne i nauki, choć brało w nich udział kilka osób. W kościele Seijo w Tokio do końca marca z pięciu do trzech ograniczono ilość Mszy św. niedzielnych i sprawowanych w tygodniu. W stołecznej świątyni św. Ignacego od lutego nie ma Mszy w dni powszednie, a na Mszę niedzielną trzeba się zapisać.
Duszpasterz Polonii japońskiej O. Paweł Janociński OP
Nadzieje związane z wizyta papieża Franciszka w Japonii należy widzieć na dwóch płaszczyznach: ogólnonarodowej oraz dotyczącej katolików - uważa o. Paweł Janociński, dominikanin od ponad 40 lat pracujący w Kraju Kwitnącej Wiśni. W rozmowie z KAI wykładowca na Uniwersytecie Białej Lilii i w Centrum Nicholasa Barré w Tokio oraz duszpasterz japońskiej Polonii mówi m.in. o "blaskach i cieniach" społeczeństwa japońskiego, religijnym synkretyzmie, relacjach chrześcijańsko-buddyjskich, przeszkodach w ewangelizacji Kraju Kwitnącej Wiśni i wyzwaniach jakie stoją obecnie przed japońskim Kościołem.
Krzysztof Tomasik (KAI): Japończycy to w 99 proc. niechrześcijanie. Czy wiążą oni z wizytą papieża Franciszka jakieś nadzieje? Co na ten temat mówią media a także pytani przez Ciebie konkretni ludzie? O. Paweł Janociński OP: Wydaje się, że oczekiwania większości Japończyków wobec wizyty papieża jako światowego autorytetu duchowego, moralnego a także politycznego dotyczą pokojowej, powojennej tradycji tego kraju. Można tu zacytować działaczy organizacji pokojowych, którzy czekają na mocne słowa Franciszka w Nagasaki i Hiroszimie dotyczące m.in. likwidacji przez wszystkie kraje broni atomowej. Warto też zwrócić uwagę, że oczekiwania te są wypowiadane w kontekście militarystycznych zapędów obecnego rządu, podczas gdy większość Japończyków pragnie dalej pokojowego rozwoju kraju bez brania udziału w wyścigu zbrojeń.
Na górze Hatis, niedaleko stolicy Armenii – Erywania, powstaje najwyższy na świecie pomnik Jezusa Chrystusa. Monumentalna konstrukcja, nazwana „Statua Chrystusa Zbawiciela”, osiągnie wysokość aż 77 metrów, z czego 33 metry będzie mierzyć sama figura, a 44 metry – cokół.
Pomysł budowy wyszedł od ormiańskiego polityka i biznesmena Gagika Tsarukiana, który ogłosił projekt w 2022 roku. Choć początkowo inicjatywa spotkała się z krytyką ze strony Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego, prace budowlane ruszyły i obecnie figura jest niemal ukończona. Transport ostatnich elementów na szczyt góry jest w toku, a zakończenie prac zaplanowano na ten rok.
Ponad połowa dorosłych mieszkańców USA popiera możliwość prowadzenia modlitw chrześcijańskich przez nauczycieli w szkołach publicznych – wynika z najnowszego raportu Pew Research Center. Sondaż przeprowadzony w ramach badania Religious Landscape Study w latach 2023–2024 pokazuje, że temat obecności religii w amerykańskiej edukacji wciąż budzi silne emocje i dzieli społeczeństwo.
O sprawie pisze portal Catholic News Agency. Według opublikowanych danych, 52 proc. dorosłych Amerykanów popiera możliwość prowadzenia przez nauczycieli modlitw, w których pojawiają się odniesienia do Jezusa. Z tej grupy 27 proc. badanych zadeklarowało zdecydowane poparcie, a 26 proc. wyraziło umiarkowaną aprobatę dla tego typu praktyk. Przeciwko modlitwie chrześcijańskiej w szkołach publicznych opowiada się 46 proc. ankietowanych, z czego 22 proc. stanowczo sprzeciwia się takim działaniom.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.