Reklama

Niedziela Częstochowska

Męka muzyką opowiedziana – koncert pasyjny on-line

W Wielki Piątek o godz. 15 zapraszamy na koncert on-line „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” w wykonaniu muzyków Filharmonii Częstochowskiej.

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

koncert pasyjny

Agnieszka Małasiewicz/Filharmonia Częstochowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncert nagrany został w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie. Wystąpił kwartet w składzie: koncertmistrz orkiestry filharmonii Tomasz Kulisiewicz – skrzypce, Alicja Miruk-Mirska – skrzypce, Tomasz Ptak – altówka, dyrektor Adam Klocek – wiolonczela. Recytacje – ks. Mikołaj Węgrzyn, rektor kościoła, duszpasterz środowisk twórczych archidiecezji częstochowskiej, dyrektor Wyższego Instytutu Teologicznego w Częstochowie.

Link do koncertu: https://bit.ly/FilharmoniaCzestochowska_yt

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” Józefa Haydna to kompozycja, której historia powstania zaczyna się w 1786 r. w andaluzyjskim Kadyksie na krańcach Hiszpanii. Tamtejszy duchowny, Don José Sáenz de Santa María, zwraca się do Haydna z propozycją napisania utworu instrumentalnego. Kompozycja miała w Wielki Piątek towarzyszyć rozważaniom ewangelicznych scen śmierci Chrystusa. Pomysł nie był nowy – siedem ostatnich wypowiedzi Jezusa umierającego na krzyżu było już wtedy częstym tematem homilii i rozważań teologicznych, ale także muzycznych opracowań.

Austriacki kompozytor stworzył dzieło niekonwencjonalne, głównie za sprawą niespotykanej do tej pory rozpiętości tonalnej. Interesującym zabiegiem było też zrezygnowanie z, wydawałoby się najbardziej pasującej do tematyki, formy oratoryjnej. Haydn podejmuje wyzwanie opisania krótkich, ale bardzo plastycznych scen tylko za pomocą muzyki instrumentalnej. Słowne komentarze pojawiają się jedynie pomiędzy częściami.

Utwór stał się niezwykle popularny i często opracowywany samodzielnie przez dyrygentów na różne zespoły wykonawcze. Haydn wiedząc o tym „własnym życiu” partytury i niejednokrotnie przyjmując z uznaniem powstałe transkrypcje (był obecny na wykonaniu „Siedmiu słów” w wersji chóralnej) z czasem sam przygotował kilka opracowań. Jednym z najbardziej popularnych i tym, które usłyszymy w wykonaniu częstochowskich filharmoników, jest opracowanie na kwartet smyczkowy. Oszczędność instrumentarium nie ujmuje jednak nic barwnej i plastycznej narracji oryginału. Kompozytor w sugestywny sposób oddaje atmosferę bólu, strachu i rozpaczy, przenosząc słuchacza w centrum niezwykłych wydarzeń towarzyszących ostatnim chwilom życia Chrystusa.

2021-04-01 14:57

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert pasyjny w rektorackim

We wtorek, 28 marca w kościele rektorackim Najświętszego Imienia Maryi w Częstochowie odbędzie się koncert pasyjny słuchaczy Studium Liturgii i Muzyki Kościelnej.

Poprzedzi go Msza św. pod przewodnictwem bp. Andrzeja Przybylskiego, która rozpocznie się o godz. 18.
CZYTAJ DALEJ

Bądźmy jak Jezus nawet w trudnych chwilach

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Łk 22, 14 – 23, 56.

Niedziela, 13 kwietnia. Niedziela Palmowa
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Palmowa procesja i pasyjna refleksja

2025-04-13 17:16

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

Niedziela Palmowa

Hubert Gościmski

Procesji z palmami przewodniczył bp Marek Mendyk

Procesji z palmami przewodniczył bp Marek Mendyk

Liturgia Niedzieli Męki Pańskiej rozpoczęła w najważniejszy czas w roku liturgicznego – Wielki Tydzień. W katedrze świdnickiej uroczystościom 13 kwietnia przewodniczył bp Marek Mendyk, który nie tylko celebrował Eucharystię, ale także wygłosił homilię, zachęcając wiernych do osobistej odpowiedzi na pytanie o tożsamość Chrystusa.

Uroczysta liturgia rozpoczęła się w głównej nawie świątyni, gdzie pasterz diecezji poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. Po odczytaniu Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy, procesja liturgiczna ruszyła w stronę ołtarza. W czasie Mszy Świętej opis Męki Pańskiej odczytali alumni roku propedeutycznego wraz z diakonem Akselem Mizerą. A liturgię ubogacił katedralny chór Tactus Sonus.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję