Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (21)

Obietnica zachowania Prawa Bożego

Niedziela Ogólnopolska 47/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 119 [118], 145-152 - z Jutrzni na sobotę I tygodnia

Audiencja generalna 14 listopada 2001 r.
1. Liturgia Jutrzni na sobotę I tygodnia proponuje nam fragment Psalmu 119 [118], będącego monumentalną modlitwą, złożoną z 22 strof, co odpowiada liczbie liter alfabetu hebrajskiego. Każda strofa naznaczona jest jedną literą alfabetu, która rozpoczyna poszczególne wersety, zaś porządek strof jest zgodny z porządkiem alfabetycznym. Przed chwilą przeczytaliśmy strofę dziewiętnastą, która odpowiada literze qof. Ta wstępna uwaga pozwala nam lepiej zrozumieć znaczenie tej Pieśni na cześć Bożego Prawa. Jest ona podobna do muzyki Wschodu, której modulacje, zdające się nigdy nie mieć końca, wznoszą się ku niebu w nieustannym powtarzaniu, które angażuje umysł i zmysły, ducha i ciało modlącego się człowieka.
2. Widzimy przejście od alef do tau, tzn. od pierwszej do ostatniej litery alfabetu hebrajskiego, czyli od A do Z w naszym rozumieniu - człowiek modlący się zagłębia się w uwielbieniu Prawa Bożego, które jest jak lampa przyświecająca krokom na ciemnej drodze życia (por. Ps 119 [118], 105). Mówi się, że wielki filozof i naukowiec Blaise Pascal codziennie odmawiał ten najbardziej znany Psalm, zaś teolog Dietrich Bonhoeffer, zamordowany przez nazistów w 1945 r., uczynił go żywą i aktualną modlitwą, pisząc: "Z pewnością Psalm 119 [ 118] jest trudny z powodu swej długości i monotonii, jednakże powinniśmy odmawiać słowo po słowie, zdanie po zdaniu, powoli i cierpliwie. Odkryjemy wówczas, że pozorne powtórzenia są nowym ukazaniem tej samej rzeczywistości: miłości do Słowa Bożego. Miłość ta nie może się nigdy skończyć, jak nie mają końca słowa, które ją przekazują. Mogą one towarzyszyć nam przez całe życie i w swej prostocie stają się modlitwą dziecka, człowieka dojrzałego i starca" (Pregare i Salmi con Cristo, Brescia 1978, s. 48).
3. Powtarzanie w śpiewie chórowym, które wspomaga pamięć, jest drogą ożywienia wewnętrznego i ufnego oddania się w ramiona wzywanego i umiłowanego Boga. Wśród powtórzeń Psalmu 119 [118] chcemy zwrócić uwagę na niektóre, bardziej znaczące. Każdy ze 176 wersetów, z których składa się pochwała Torah, to znaczy Prawa i Słowa Bożego, zawiera przynajmniej jedno z ośmiu słów, które definiują Torah: prawo, słowo, świadectwo, wyrok, powiedzenie, dekret, przykazanie i nakaz. W ten sposób celebrowane jest Objawienie Boże, które odsłania tajemnicę Boga oraz jest moralnym przewodnikiem życia dla człowieka wierzącego. Bóg i człowiek są w ten sposób złączeni w dialogu słów i czynów, nauczania i słuchania, prawdy i życia.
4. Przechodzimy do naszej strofy (Ps 119 [118], 145-152), która dostosowana jest do atmosfery porannej Jutrzni. Wydarzenie, które znajduje się w centrum tej oktawy, jest sceną nocną, lecz otwartą na nowy dzień. Po długiej nocy oczekiwania i czuwania człowieka modlącego się w świątyni, gdy na horyzoncie pojawia się jutrzenka i rozpoczyna się liturgia, wierzący jest pewien, że Bóg wysłucha człowieka, który spędził noc na modlitwie, pełen nadziei i oddany medytacji Bożego Słowa. Umocniony tą świadomością, w obliczu dnia, który się przed nim otwiera, nie będzie się już lękać niebezpieczeństw. Wie on, że nie będzie zwyciężony przez prześladowców, którzy podstępnie go atakują ( Ps 119 [118], 150), ponieważ Pan jest blisko.
5. Wiersze te są wyrazem intensywnej modlitwy: "Z całego serca wołam: wysłuchaj mnie, Panie. (...) Przychodzę o świcie i błagam; pokładam ufność w Twoich słowach" (Ps 119 [118], 145. 147). W Księdze Lamentacji czytamy zaproszenie: "Powstań, wołaj po nocy, przy zmianie straży, wylewaj swe serce jak wodę, przed Pańskim obliczem, podnoś do Niego swe ręce" (Lm 2, 19). Św. Ambroży powtarzał: "Nie wiesz, o człowieku, że każdego dnia winieneś ofiarować Bogu pierwociny twego serca i twego głosu? Pospiesz się, aby o poranku zanieść do kościoła pierwociny twojej pobożności" (Exp. in ps. CXVIII: PL 15, 1476A).
Nasza strofa jest równocześnie wychwalaniem pewności, że nie jesteśmy sami, gdyż Bóg nas słucha i interweniuje. Mówi to modlący się: "Jesteś blisko, o Panie" (Ps 119 [118], 151). Mówią to również inne Psalmy: "Zbliż się do mnie i wybaw mnie; uwolnij mnie przez wzgląd na moich wrogów!" (Ps 69 [68], 19); "Pan jest blisko skruszonych w sercu i wybawia złamanych na duchu" (Ps 34 [33], 19) .

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. R. Kurowski: co oznaczałby wybór papieża z Azji dla tutejszych chrześcijan?

2025-05-06 10:17

[ TEMATY ]

azja

chrześcijanie

wybór papieża

PAP/EPA

Stephen Chow Sau-yan, biskup Hongkongu w drodze na kongregację

Stephen Chow Sau-yan, biskup Hongkongu w drodze na kongregację

„Wybór papieża z Azji dałby potężny zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie” - powiedział ks. Remigiusz Kurowski. Pallotyn, filozof i poeta od 2012 r. prowadzący duszpasterstwo wspólnoty francuskiej w Hongkongu w rozmowie z KAI podkreślił, że papież przede wszystkim powinien być gwarantem jedności Kościoła: "Tak jak Pan Jezus mówił do Piotra i apostołów, aby byli jednością i nią promieniowali. Musi być papieżem, który będzie jednoczył. Nie ważne, czy będzie to Azjata. Afrykańczyk, Europejczyk, czy Amerykanin".

Ks. Kurowski pytany, czy widzi kardynała z Azji na papieskiej stolicy powiedział: „Wybór papieża z Azji dałby zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie. Każdy kij ma dwa końce. Z jednej strony mogłoby to przyczynić się do rozwoju duchowości, praktyk religijnych, pielgrzymek, pogłębienia życia chrześcijańskiego oraz rozwoju charytatywnej działalności Kościoła. Na pewno papież z Azji przyczyniłby się to wzrostu powołań kapłańskich. Bez wątpienia wpłynęłoby to też na poprawę sytuacji finansowej azjatyckiego Kościoła. Ale z drugiej strony mogłoby to wywołać również efekt negatywny w formie jakiejś podejrzliwości i niechęci wśród niektórych państw azjatyckich, że Kościół mógłby się stać zbyt silny i tym samym zagrażać ich interesom.
CZYTAJ DALEJ

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24

[ TEMATY ]

siostry

Licheń

zebranie plenarne

żeńskie zgromadzenia zakonne

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję