W nocy z 29 na 30 grudnia wandale zniszczyli 11 nagrobków na cmentarzu w Blachowni znajdującym się na terenie parafii pw. św. Michała Archanioła.
Jak poinformowała KAI podinsp. Joanna Lazar, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie, około godz. 7 rano policja otrzymała zgłoszenie od jednego z mężczyzn, który rano na cmentarzu zobaczył poprzewracane pionowe płyty nagrobków.
„Policja dokonuje oględzin uszkodzonych nagrobków. Jak na razie okazało się, że zniszczonych zostało 11 nagrobków. Siedem z nich ma przewrócone płyty, cztery płyty są pęknięte. Obok przewróconych płyt, zostały również przewrócone dwa krzyże” – powiedziała podinsp. Joanna Lazar.
Rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie dodała, że policja prowadzi czynności na miejscu. Ustala właścicieli nagrobków i szuka sprawców. Śledztwo dotyczy zniszczenia miejsca spoczynku.
Wielu ludzi bezdomnych i samotnych zmarło stając się zaledwie symbolem N.N. Czy ktoś jeszcze o nich pamięta? Czy ktokolwiek wspomina tych zmarłych przed ołtarzem Pańskim?
Kościół od początku czcił pamięć zmarłych. Podczas każdej Mszy św. w modlitwie eucharystycznej modlimy się za wszystkich wiernych zmarłych, którzy zasnęli z nadzieją zmartwychwstania, prosząc, aby mieli udział w życiu wiecznym. Wierzymy, że podczas składania Najświętszej Ofiary niesiemy nieocenioną pomoc zmarłym.
Ataki na katolików w Europie i Ameryce Łacińskiej są coraz bardziej powszechne i tolerowane - wynika z dwóch ważnych raportów.
Według danych z 2024 r. Raport Obserwatorium Nietolerancji i Dyskryminacji Chrześcijan w Europie (OIDAC), w 2023 r. w 35 krajach europejskich odnotowano 2 444 przestępstwa z nienawiści wymierzone w chrześcijan. Prawie połowa tych ataków miała miejsce we Francji, a liczba przestępstw przeciwko chrześcijanom znacznie wzrosła również w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Ataki wahały się od nękania i gróźb po przemoc fizyczną.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.