Reklama

Ośrodki pielgrzymkowe i kalwarie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najnowszy zeszyt Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Peregrinus Cracoviensis” (15/2004) jest poświęcony problemom rozwoju wybranych ośrodków pielgrzymkowych w Polsce i na świecie. Dla zainteresowanych podam, że w zeszycie znajdują się m.in. teksty: Zofii Włodarczyk - o kilkunastu ogrodach roślin biblijnych istniejących na świecie; Szczepana Kalinowskiego - Pielgrzymki Radziwiłłów w XVI i XVII w.; Joanny Szczepankiewicz-Battek - Różant jako pielgrzymkowe centrum Łużyc; Franciszka i Piotra Mrozów - Szlakiem św. Ojca Pio z Pietrelciny; Eugeniusza Rydza i Piotra Olejnika - Góra Chełmska ośrodkiem pielgrzymkowym na Pomorzu Środkowym; ks. Andrzeja Dobrzyńskiego - Pielgrzymki do sanktuarium Matki Boskiej Ludźmierskiej; Izabeli Kapera - Ruch pielgrzymkowy do Limanowej; Agnieszki Holly - Rozmieszczenie obiektów sakralnych w Bieszczadach w 1938 r. i stan dzisiejszy; Augustyna Ormanty - Integracja z Unią Europejską - szanse i zagrożenia dla Gminy Kalwaria Zebrzydowska i rejonu wadowickiego.
Drugą książką wydaną przez wspomniany Instytut jest ilustrowane opracowanie Elżbiety Bilskiej-Wodeckiej: Kalwarie europejskie. Nie muszę wyjaśniać, że Kalwaria najczęściej kojarzona jest z miejscem w Jerozolimie najświętszym dla chrześcijan, gdzie umarł Jezus Chrystus, lub z obiektem sakralnym zbudowanym poza Jerozolimą, ale swoją tematyką nawiązującym do męki i śmierci Jezusa. Największy rozwój kultu męki Pańskiej i, co się z tym wiąże, różnego rodzaju form przedstawiania wydarzeń pasyjnych nastąpił w średniowieczu. Pierwszą kalwarię zbudowano w Hiszpanii na początku XV wieku, ale za ojczyznę tego typu obiektów sakralnych są uważane Włochy. Tam bowiem pod koniec XV wieku powstały pierwsze sacri monti. W tym samym czasie w Niemczech zakładano drogi pasyjne. Obydwa sposoby kopiowania miejsc związanych z męką Pańską funkcjonowały w kulturze religijnej Europy do połowy XVIII wieku, następnie zostały zastąpione przez kalwarię w formie czternastostacyjnej Drogi Krzyżowej.
W Polsce pierwsze „pamiątki” z pielgrzymki do Ziemi Świętej istnieją już od I połowy XII wieku, kiedy to w 1156 r. Jaksa herbu Gryf po powrocie z pielgrzymki ślubował zbudować kościół i sprowadzić z Jerozolimy zakonników. Swoje przyrzeczenie spełnił w 1163 r., fundując w Miechowie kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej i osadzając przy nim Bożogrobców. Pod koniec średniowiecza został zbudowany Ogrójec przy kościele św. Barbary w Krakowie. W połowie XVI wieku, również w Krakowie, założono przy kościele Ojców Franciszkanów Arcybractwo Dobrej Śmierci, które w swoich nabożeństwach nawiązywało do tradycji kultu pasyjnego średniowiecza. Powstanie pierwszych kalwarii na ziemiach polskich przypada na I połowę XVII wieku, na okres, w którym zaczynał tworzyć się nowy typ religijności, tzw. religijność potrydencka. Z tego okresu pochodzą: Kalwaria Zebrzydowska, Kalwaria Pacławska, Góra Kalwaria, kalwarie w Pakości, Wambierzycach i Wejherowie. W sumie autorka wylicza w Polsce 65 kalwarii, w Austrii - 164, we Francji - 30, w Jugosławii - 44, w Niemczech - 62, na Słowacji - 81, na Węgrzech 111, we Włoszech - 51.
Zainteresowanym podajemy adres wydawcy: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków, tel./fax (0-12) 429-28-32, www.geo.uj.edu.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyruszył "Marsz Za Polską" popierający Nawrockiego oraz konkurencyjny Trzaskowskiego

2025-05-25 12:21

[ TEMATY ]

Warszawa

Rafał Trzaskowski

Karol Nawrocki

Marsz Za Polską

PAP

Zwolennicy Karola Nawrockiego na starcie "Wielkiego Marszu za Polską"

Zwolennicy Karola Nawrockiego na starcie Wielkiego Marszu za Polską

W niedzielę w południe rozpoczęły się w stolicy marsze zorganizowane przez sztaby kandydatów na prezydenta: kandydata obywatelskiego Karola Nawrockiego, popieranego przez PiS oraz Rafała Trzaskowskiego, kandydata Platformy Obywtelskiej. Zwolennicy Nawrockiego przejdą z ronda de Gaulle'a na plac Zamkowy, a Trzaskowskiego z placu Bankowego na plac Konstytucji.

To pierwsza taka sytuacja po 1989 r., by w tym samym czasie w jednym mieście szły dwa marsze konkurujących ze sobą kandydatów na prezydenta.
CZYTAJ DALEJ

U schyłku kampanii wyborczej - nie zgadzam się z Janem Rokitą

2025-05-25 19:19

[ TEMATY ]

wybory

kampania

Milena Kindziuk

Jan Rokita

Red

„Potrafiłby pan mnie przekonać, żebym poszedł na wybory?” – takie pytanie (przed pierwszą turą wyborów prezydenckich) Robert Mazurek zadał Janowi Rokicie w Kanale Zero. „Chyba bym potrafił” – odparł Rokita (przyznając, że sam zawsze bierze udział w głosowaniu). I rozpoczął swój wywód: „Generalnie chodzenie na wybory jest ok, nie uważam jednak, żeby było to obowiązkiem moralnym, jak biskupi zwykli twierdzić w Polsce regularnie… Zawsze się temu dziwiłem, nawiasem mówiąc, że biskupi, którzy mają się zajmować zbawianiem ludzkich dusz, ciągle opowiadają, że mamy chodzić na wybory i że Pan Bóg nas rozlicza za chodzenie na wybory. To nie jest prawda… Nie uważam, żeby to było obowiązkiem moralnym”. I tu pojawia się kłopot.

W mojej ocenie jest to bardzo ciekawa rozmowa (można odsłuchać na Kanale Zero), często na poziomie metapolityki, prawdziwa uczta intelektualna! W tym punkcie jednak, pozwolę sobie nie zgodzić się ze stanowiskiem znanego polityka Jana Rokity. Faktycznie bowiem, udział w wyborach jest dla katolika nie czym innym, tylko właśnie obowiązkiem moralnym, wypływającym najpierw z biblijnego wezwania do „czynienia sobie ziemi poddanej”, potem z Ewangelii, która jasno wskazuje granice między dobrem i złem, między kłamstwem i prawdą, wreszcie z katolickiej nauki społecznej. To z tego powodu biskupi „ciągle opowiadają, że mamy chodzić na wybory”, usilnie przypominając, na kogo można a na kogo nie powinno się głosować z etycznego i moralnego punktu widzenia. I nie ma w tym sprzeczności, że z racji swego powołania „biskupi mają się zajmować zbawianiem ludzkich dusz”. Te dusze nie są wyizolowane – ani od ciała ani od świata. Troskę o zbawienie naszych dusz duchowni – zgodnie z ich misją - muszą wykazywać także i w ten sposób, że będą nam zakreślać wyraźne granice postępowania nie tylko w życiu osobistym, ale też społecznym i publicznym. Chrześcijanin ma obowiązek przemieniać ten świat na lepsze zgodnie z nauczaniem Chrystusa. I nie ma tu kompromisów. Taka jest nasza wiara, taka jest Ewangelia. Czyż zresztą nie w tym duchu nauczał nas przez 27 lat pontyfikatu papież Jan Paweł II, gdy apelował, byśmy byli „ludźmi sumienia”, byśmy w naszej Ojczyźnie, „która jest matką”, uczyli się dobrze zagospodarowywać naszą wolność i przestrzegając, że „demokracja bez wartości przemienia się w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”?
CZYTAJ DALEJ

Nowe propozycje dla studentów od Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II

2025-05-25 23:15

[ TEMATY ]

Fundacja Jana Pawła II

Archiwum Fundacji

W Rzymie odbył się zjazd zarządu Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II. Rada Administracyjna spotkała się w dniach 21-22 maja. Przedstawiciele Fundacji uczestniczyli w pierwszej audiencji generalnej papieża Leona XIV. Podjęto również nowe decyzje.

„Każdego roku zarząd Fundacji obraduje dwa razy. Główne posiedzenie odbywa się na początku roku i to ono nadaje kierunek pracy na kolejne miesiące. Posiedzenie majowe jest natomiast spotkaniem bardziej kontrolnym. Zarząd ocenia wtedy realizację zadań zatwierdzonych na głównym posiedzeniu. Tak było i tym razem: lutowy zjazd zarządu przyniósł wiele konkretnych decyzji. W ostatnich miesiącach Fundacja zaczęła je intensywnie realizować, stąd majowe obrady były dla nas bardzo cennym spotkaniem. Przegląd pracy, ewaluacja dotychczasowej realizacji naszych projektów, dyskusje nad tym, co przyniosą najbliższe miesiące oraz konieczne niuanse – to wszystko znacząco usprawnia naszą pracę. Fundacja prowadzi tak wiele dzieł, że majowe spotkanie zarządu jest po prostu niezbędne” – wyjaśnia rzecznik Fundacji, ks. Tomasz Podlewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję