Kto sprawuje kontrole, ten ma władzę. Im kontrola jest pełniejsza
tym władza jest skuteczniejsza. Takie jest popularne przekonanie.
To stwierdzenie jest jednak w istocie swej przerażające. Niegodne
człowieka. No bo mówi ono, że gdy nie ma kija to nie sposób zmusić
człowieka do zachowania moralnie dobrego.
Dlaczego człowiek powinien być dobrym? Czy dlatego, że na
horyzoncie jego czynu widnieje nagroda za dobry czyn albo kara za
zły? Nie! Nie tylko dlatego.
Ktoś może postępować dobrze ponieważ tak akurat czyni jego
idol. To on narzuca i ostatecznie motywuje postępowanie innych. Drugi
się na nim wzoruje. Uzasadnieniem dobra jest drugi człowiek. Trochę
to niebezpieczne. No bo, gdy mu się przewróci w głowie, gdy się potknie,
upadnie, zmieni się, gdy go zabraknie zostajemy jak sieroty.
Dlaczego człowiek powinien być dobry? Odpowiedź na to pytanie
jest jedna. Ponieważ istnieje obiektywna prawda i obiektywne dobro.
Obiektywna to znaczy niezależna od człowieka, do jego woli, od jego
widzimisię.
Można sobie wyobrazic sytuację, że Pan Bóg ustanawia skuteczny
system kar za złe postępowanie. Za kradzież na przykład automatycznie
usycha ręka, za zabójstwo człowiek ginie w okrutnych męczarniach.
Za kłamstwo zaczyna seplenić, za nieuprzejmość cierpi chwilowy ból
zęba. Możliwe? Możliwe? Ale co byłoby gdy tak urządzony był świat.
Miliardy marionetek, które nazywałyby się ludźmi. A Bóg chciał człowieka
wolnym. Wolność zas jest polem do zagospodarowania. A na polu jak
na polu. Może leżeć odłogiem, a wtedy zazwyczaj rośnie na nim sam
chwast. Może też wydawać dobry plon. Czas na rachunek z naszego gospodarstwa
przyjdzie w czasie żniwa.
Uderzyły mnie ogromne połacie namiotów, których wcześniej nie było - tak o swojej wizycie we wspólnocie, która została dotknięta izraelskim bombardowaniem opowiada łaciński patriarcha Jerozolimy.
Wyjaśnia, że pomoc ze strony patriarchatu nie jest skierowana wyłącznie do chrześcijan i podkreśla: „Nie jesteśmy przeciwko społeczeństwu izraelskiemu ani judaizmowi, ale mamy moralny obowiązek wyrażać w sposób absolutnie jasny i szczery naszą krytykę wobec polityki, jaką ten rząd prowadzi w Gazie”.
W drugim kwartale 2025 roku odnotowano 50 aktów nienawiści wobec chrześcijan w Izraelu. Do większości tych zdarzeń doszło na Starym Mieście w Jerozolimie, a szczególnie w dzielnicy ormiańskiej, gdzie odnotowano ich połowę. Wynika to z najnowszego raportu izraelskiego Centrum Danych nt. Wolności Religijnej (RFDC).
64 proc. przypadków agresji wobec chrześcijan miało miejsce wewnątrz murów jerozolimskiego Starego Miasta. Najczęściej atakowana jest siedziba ormiańskiego Patriarchatu Jerozolimy. Pozostałe okolice to brama Jafy i ulica Dawida (25 proc.), trasa Drogi Krzyżowej - Via Dolorosa (13 proc.), a także ulice Chabad i HaAshurim (po 6 proc.). Poza starówką, 22 proc. przypadków zanotowano na górze Syjon, 10 proc. w zachodniej Jerozolimie, a do pojedynczych ataków w Getsemani i w kilku miejscach na peryferiach miasta.
Liczba ofiar katastrofy samolotu szkoleniowego sił zbrojnych Bangladeszu wzrosła we wtorek do 31; 25 spośród nich to uczniowie szkoły. Myśliwiec F7 uderzył w poniedziałek w kampus placówki edukacyjnej Milestone School and College na przedmieściach stolicy kraju, Dhaki. Wcześniej informowano o 27 zabitych.
Wśród ofiar katastrofy są m.in. pilot maszyny, porucznik Muhammad Taukir Islam, oraz nauczycielka, która zdołała uratować ponad 20 uczniów z płonącej szkoły. Kobieta zmarła później w wyniku poparzeń. Rannych zostało 171 osób, głównie uczniów. Hospitalizowano 78 poszkodowanych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.