Jak zawsze w czasie wakacji czytałem trochę literatury pięknej.
To prawdziwy oddech dla duszy. Wygrzebałem z tylnej półki cudowną
książkę o podróży, jaką Anglik i Polka, pochodząca z pogranicza Wileńszczyzny
i Białorusi, odbyli w okolice Niemna. Wspomnienie Nowogródka stało
się okazją, by przytoczyć urocze opowiadanie o odsłonięciu pomnika
Adama Mickiewicza w Warszawie w 1898 r. Oto jak Polacy potrafili
w czasie niewoli, kiedy władze carskie zabroniły H. Sienkiewiczowi
wygłosić przemówienia, wymowną postawą uczcić Wieszcza. Warto o tym
pamiętać, odwiedzając Warszawę i przechodząc koło pomnika Poety.
Pamięć jest formą pozdrowienia.
Historia, którą zapamiętałem najlepiej ze wszystkich,
opowiada o odsłonięciu pomnika Mickiewicza w Warszawie. Podobnie
jak Puszkin przez Rosjan, Mickiewicz jest uważany przez Polaków za
wieszcza narodowego i jego pomnik stał się symbolem narodowej kultury.
Uroczystość jego odsłonięcia wzbudziła niepokój rosyjskiego gubernatora.
Rozkazał otoczyć skwer wojskiem. Zgromadziły się tam tysiące Polaków.
Henryk Sienkiewicz wszedł na podium, wyjął kartki z przemówieniem,
którego nie wolno mu było wygłosić, i pomachał nimi w powietrzu.
Cisza. Odsłonił pomnik wieszcza. Nikt nie powiedział słowa. Rosjanie
patrzyli na Polaków, Polacy na Rosjan. Absolutna cisza.
Nagle z tłumu dał się słyszeć płacz kobiety. Potem kolejne
łkanie i jeszcze jedno, aż w końcu cały plac wypełnił się zbiorowym
szlochem. Był to jedyny odgłos, jaki słychać było w centrum Warszawy
podczas odsłonięcia pomnika Mickiewicza.
Philip Marsden, Dom na Kresach. Powrót, tł. Agnieszka
Sozańska, Warszawa 1998, Wydawnictwo W. A. B., s. 70.
W piątek 30 maja, u stóp Matki Bożej Częstochowskiej, wydawnictwo Biały Kruk organizuje wielkie spotkanie religijno-patriotyczne wokół premiery swoich najnowszych książek.
W piątek 30 maja, u stóp Matki Bożej Częstochowskiej, wydawnictwo Biały Kruk organizuje wielkie spotkanie religijno-patriotyczne wokół premiery swoich najnowszych książek.
W niedzielę w Kalwarii Pacławskiej w Karpatach Wschodnich zakończyły się trzydniowe obchody „Pieśni słonecznej”, którą 800 lat temu skomponował św. Franciszek z Asyżu. Przełożeni 10 polskich prowincji franciszkańskich oraz czeskiej i słowackiej jurysdykcji wraz ze zgromadzonymi na wzgórzu braćmi wystosowali z tej okazji okolicznościowe orędzie.
Publicznie prosili w nim swojego Zakonodawcę m.in. o to, aby pomógł im nieustannie dostrzegać działanie Stwórcy w każdym z nich i razem z całą naturą oddawać Jemu chwałę; aby pomagał im przywracać zachwianą równowagę świata, w którym żyją; aby dał im światłe oczy serca, by mogli ujrzeć obecność Boga w każdym stworzeniu, a przy tym nie ulegli pokusie ubóstwienia natury.
Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.
Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.