Reklama

Krótko o prawdach wiary chrześcijańskiej
Kompendium KKK

Jakie prawdy głosi dogmat o niepokalanym poczęciu Maryi?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa refleksja nad wydarzeniami, jakich dokonał Jezus Chrystus, podkreślała szczególną miłość Boskiego Syna do swej ziemskiej matki - Maryi. Wyrazem tej miłości było wzięcie Jej do nieba „z duszą i ciałem”, a także przekonanie o tym, że wcześniej otrzymała od Niego liczne łaski, z których największą był przywilej Jej niepokalanego poczęcia, czyli wyjęcia spod powszechnego prawa dziedziczenia skutków grzechu pierwszych rodziców - Adama i Ewy (K 96)*.
Na początku XIV wieku franciszkański teolog Duns Szkot (+1308) tak uzasadniał przekonanie o niepokalanym poczęciu Maryi: Chrystus jest Odkupicielem nie tylko wówczas, kiedy «oczyszcza» ze skutków grzechu, ale gdy «zachowuje» od grzechu. Wyłączając swą Matkę od dziedziczenia skutków grzechu, Jezus nadaje niejako doskonalszy, pełny wymiar swemu zbawczemu dziełu. Ustrzeżenie bowiem umiłowanej osoby od zła jest czymś doskonalszym niż uwolnienie jej od zła. Maryja - przewidziana w odwiecznych planach Boga na Matkę Zbawiciela - nie została więc dotknięta skazą grzechu Adama, ponieważ została od niej ustrzeżona. Chrystus odkupił swoją Matkę w sposób najbardziej godny swej ku Niej miłości - nie pozwolił, by choć przez moment dziedziczyła spuściznę grzechu Adama. Odkupił swoją Matkę, uprzedzając mające niebawem nastąpić powszechne odkupienie.
Od XIV wieku teologowie i kaznodzieje coraz powszechniej głosili prawdę, że Maryja była pierwszą z ludzi, która została uwolniona od skutków grzechu pierworodnego, i to już w momencie swego poczęcia, a stan bezgrzeszności zachowała przez całe życie (KKK 490-293). Nigdy w Niej nie zaistniała postawa nieufności względem Przedwiecznej Woli. Całkowicie Jej siebie zawierzyła - oddała się do Jej dyspozycji. Nie znaczyło to, że nie miała do Boga pytań. Wątpliwości wyjaśniała jednak z Wysłannikiem Najwyższego - a nie, jak Ewa, z „kimś”, kto wyraźnie Bogu zarzucał kłamstwo. Dlatego tak obficie została obdarzona przez Boga darami godnymi roli, jaką miała spełnić, że Anioł nazwie Ją pełną łaski Wszechmogącego. Jej postawa ufnego zawierzenia Bogu wpisywała się w dzieło Jej Syna, który przez swe posłuszeństwo woli Ojca Niebieskiego odkupił winę Adama. Tak jak niegdyś Ewa pierwsza uległa pokusie, tak teraz Maryja pierwsza wyraziła zgodę na włączenie się w mesjańskie posłannictwo Syna, który z Niej miał się narodzić.
Wyjęcie Maryi spod powszechnego prawa dziedziczenia skutków grzechu pierwszych rodziców było wielkim Jej osobistym przywilejem, a jednocześnie darem bogatego w miłosierdzie Boga dla całej ludzkości. W swej Miłosiernej Miłości przywrócił - w Niej jako pierwszej - stan pierwotnej przyjaźni ze swym Majestatem, jakim cieszyli się Adam z Ewą przed przyzwoleniem na akt nieufności, przed zatraceniem poczucia granic swych możliwości.
Sama Maryja wskazała na prawdę o swym niepokalanym poczęciu, kiedy w objawieniach, jakie miały miejsce w Lourdes, w cztery lata po ogłoszeniu tego dogmatu, na zapytanie Bernadetty o swe imię, odpowiedziała: „Jestem Niepokalane Poczęcie”. Delikatnie zwróciła więc teologom uwagę, że jest nie tylko niepokalanie poczęta, czyli wolna od dziedziczenia skutków winy Adama i Ewy, ale że jest Niepokalanym Poczęciem. W tym określeniu przekazała prawdę o tym, że w Niej, już od momentu Jej zaistnienia, nasze człowieczeństwo zyskało nowy wymiar swej egzystencji, że w Niej i przez Nią rozpoczęła się era napełniania ludzkiej rzeczywistości niezwykle hojnymi darami Miłosiernej Miłości.
W ogłoszonej w 1964 r. Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen Gentium Sobór Watykański II stwierdza: „Wraz z Maryją (...) przychodzi pełnia czasu i nastaje nowa ekonomia zbawienia (...). Nic dziwnego, że przyjął się u świętych Ojców zwyczaj nazywania Bogarodzicy całą świętą i wolną od wszelkiej zmazy grzechu, jakby utworzoną przez Ducha Świętego i ukształtowaną jako nowe stworzenie(...) Dlatego bardzo wielu starożytnych Ojców (...) przeprowadziwszy porównanie z Ewą, nazywa Maryję «matką żyjących», niejednokrotnie stwierdzając: «śmierć przez Ewę, życie przez Maryję»”(por. nr 65 - 66).

* (K 96) to informacja, do jakiego akapitu Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego autor powyższych refleksji nawiązuje. Natomiast (KKK 490) wskazuje akapit pełnej wersji Katechizmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Wojda będzie przewodniczył spotkaniom z seminarzystami i duchowieństwem w Rzymie

2025-06-18 08:34

[ TEMATY ]

Rzym

abp Tadeusz Wojda SAC

seminarzyści

Jubileusz 2025

Karol Porwich/Niedziela

Arcybiskup Tadeusz Wojda

Arcybiskup Tadeusz Wojda

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda będzie przewodniczył spotkaniom z seminarzystami i duchowieństwem, które odbędą się 24 czerwca w Rzymie w ramach Jubileuszu 2025 Seminarzystów, Kapłanów i Biskupów - przekazało biuro prasowe KEP.

W ramach Jubileuszu Seminarzystów, który odbędzie się w dniach 23-24 czerwca, aby Wojda będzie przewodniczył mszy św. dla seminarzystów 24 czerwca o godz. 18.00 w rzymskiej bazylice Santa Maria in Aracoeli. Weźmie w niej udział ok. 200 polskojęzycznych seminarzystów oraz ich księża formatorzy.
CZYTAJ DALEJ

Symfonia Ducha – wyjątkowy koncert uwielbienia na Boże Ciało w Starym Sączu!

2025-06-18 00:07

plakat organizatorów

    Już 19 czerwca, w uroczystość Bożego Ciała, Rynek w Starym Sączu zamieni się w przestrzeń niezwykłego spotkania muzyki, wspólnoty i duchowości.

„Symfonia Ducha” to bezpłatny, plenerowy koncert, który powstał jako sądecka odsłona słynnego rzeszowskiego projektu „Jednego Serca Jednego Ducha” i odbędzie się w tym samym czasie, co rzeszowski koncert. Wydarzenie to jest nie tylko kontynuacją pięknej idei wspólnego świętowania, ale także nowym, lokalnym wymiarem wpisującym się w bogatą kulturę i tradycję Sądecczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Modlą się o dobrego współmałżonka ze św. Józefem

2025-06-18 12:51

Magdalena Lewandowska

Inicjatywa przyciąga do parafii św. Maurycego coraz więcej osób.

Inicjatywa przyciąga do parafii św. Maurycego coraz więcej osób.

– Ufamy, że przez wstawiennictwo św. Józefa uda się wyprosić dobrego męża, żonę i zbliżyć do siebie ludzi, których z miesiąca na miesiąc tutaj w parafii św. Maurycego jest coraz więcej – mówi ks. Adrian Gałuszka.

W parafii św. Maurycego we Wrocławiu Eucharystii o dobrą żonę i dobrego męża przewodniczył bp Maciej Małyga. Patronem inicjatywy jest święty Józef. Przyciąga ona coraz więcej osób pragnących modlić się za jego wstawiennictwem o dobrego współmałżonka. – Św. Józef to piękny patron, sam osobiście wiele mu zawdzięczam. Warto trwać na modlitwie przez jego wstawiennictwo i zawierzać św. Józefowi swoje ważne sprawy – podkreślał podczas Eucharystii bp Małyga. W homilii stawiał pytanie, jak kochać i dać się kochać: – Po pierwsze nie chodzi tylko o słowa. Miłość w nas musi być wypróbowana i prawdziwa. To pytanie do mnie, do was: czy moja miłość, moja zdolność do miłości, jest gotowa przetrwać różne próby, czy wszystko przetrzyma, czy jest gotowa do dawania?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję