Reklama

Gdyby Boga nie było - nas też by nie było

Żyją przede wszystkim dla Boga. Dużo się modlą, ale też pracują, żeby się utrzymać. Prowadzą wiele ważnych dzieł: głoszą Ewangelię, pomagają ubogim, służą chorym, wydają książki religijne. 2 lutego osoby konsekrowane obchodzą swoje święto.

Niedziela Ogólnopolska 5/2006, str. 13

Dominikanie wyspecjalizowali się w prowadzeniu duszpasterstw akademickich
Archiwum

Dominikanie wyspecjalizowali się w prowadzeniu duszpasterstw akademickich<br>Archiwum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzień w dzień, od tysiąca lat

Reklama

Dzień w Tyńcu zaczyna się wcześnie. Już o godz. 5.30 mnisi z benedyktyńskiego opactwa budzeni są natarczywym dzwonkiem. Mają pół godziny na poranną toaletę. Następnie schodzą do kościoła, gdzie ustawiają się w stallach i o 6.00 rozpoczynają śpiew Jutrzni - porannej modlitwy Kościoła.
Bezpośrednio po Jutrzni rozpoczyna się Msza św. konwentualna. Koncelebrują ją wszyscy mnisi będący kapłanami. Po Mszy św. jest trochę czasu na osobistą modlitwę. Niektórzy benedyktyni adorują wtedy w ciszy Najświętszy Sakrament, inni w celi czytają Pismo Święte. O godz. 7.30 w refektarzu podawane jest śniadanie. Wiele produktów, np. nabiał czy drób, pochodzi z przyklasztornego gospodarstwa.
Zaraz po śniadaniu rozpoczyna się czas pracy. Benedyktyni pracują duszpastersko, naukowo, w wydawnictwie. Dużo czasu zajmuje praca fizyczna na terenie klasztoru, gospodarstwa i ogrodu. Wszystkie prace przerywane są o 12.50, kiedy to mnisi ponownie zbierają się w kościele na brewiarzowej modlitwie południowej. Następnie benedyktyni przechodzą procesyjnie do refektarza na obiad, który rozpoczyna się i kończy modlitwą oraz odczytaniem fragmentu Reguły św. Benedykta. Podczas posiłku lektor czyta jakąś ciekawą i pożyteczną lekturę.
O godz. 15.00 mnisi odmawiają Nieszpory w kościele, a potem znowu wracają do pracy. O 18.30 spożywają kolację, a godzinę później zbierają się w świątyni na Godzinie Czytań. Przed godz. 21.00 rozchodzą się do swoich cel na spoczynek, ale to nie znaczy, że zaraz idą spać. Wielu jeszcze pracuje i modli się.
I tak dzień w dzień, prawie od tysiąca lat. Bo opactwo w Tyńcu - na obrzeżach Krakowa - to jeden z najstarszych klasztorów w Polsce. I chociaż każdy zakon ma swoją specyfikę i charyzmat, to jednak życie polskich zakonów wygląda mniej więcej podobnie. Czas dzielony jest pomiędzy modlitwę, pracę, apostolstwo i odpoczynek. Trudno przecenić wartość życia zakonnego. Jest tak, jak powiedziała jedna z dominikanek klauzurowych: - Jesteśmy żywymi dowodami na istnienie Boga. Gdyby Boga nie było - nas też by nie było.
W Polsce jest ok. 40 tys. zakonników i zakonnic. Zakony żeńskie notują spadek liczby członkiń. W przypadku zakonów męskich jest różnie. Istnieją wspólnoty, gdzie liczba zakonników wzrasta, w innych maleje. W niektórych natomiast utrzymuje się na tym samym poziomie.

Zakony żeńskie

- Obecnie jest nas o 2,7 tys. mniej niż w 1990 r. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu dużej liczby zgonów zakonnic z licznych roczników międzywojennych i zmniejszającej się stopniowo liczby nowych powołań - mówi s. Danuta Wróbel, wiceprzewodnicząca Konsulty Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce.
Z ostatnich danych zgromadzonych przez Konsultę wynika, że najliczniejszym zakonem żeńskim w Polsce są elżbietanki. Mają ogółem 1225 sióstr. Drugie miejsce zajmują służebniczki starowiejskie - 1084 siostry, a trzecie szarytki - 1040 sióstr. W czołówce są jeszcze nazaretanki, felicjanki i siostry Rodziny Maryi.
Fakt, że liczba zakonnic w Polsce maleje, nie oznacza, że wygasa ich wkład w pracę duszpasterską Kościoła. Rodzaj tej pracy się zmienia, ale nie umniejsza. - Przemiany polityczno-społeczne lat osiemdziesiątych otworzyły przed wspólnotami zakonnymi możliwości powrotu do działalności zgodnej z własnym charyzmatem. W odróżnieniu od czasu PRL-u, kiedy to siostry zwalniane masowo z pracy w swoich placówkach, tracąc dzieła i domy, angażowały się, bez względu na charyzmat, głównie w pracę parafialną - mówi s. Wróbel.
Spadek powołań zanotowały zakony kontemplacyjne. - W ciągu ostatnich 3 lat nastąpił zdecydowany spadek powołań klauzurowych. Jest to dla tych zakonów bardzo niepokojące - mówi s. Jolanta Olech, przewodnicząca Konsulty Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych w Polsce.
W Polsce jest 81 klasztorów kontemplacyjnych, w których mieszka 1410 sióstr należących do 14 rodzin zakonnych. Największą liczbą mniszek klauzurowych od lat szczycą się karmelitanki bose - w 27 klasztorach żyje 461 sióstr. Na drugim miejscu są bernardynki - 195 sióstr, a na trzecim klaryski - 163 siostry.
Powołaniem sióstr kontemplacyjnych jest przede wszystkim modlitwa, która zajmuje zakonnicom do siedmiu godzin dziennie. W pozostałym czasie siostry pracują na swoje utrzymanie. Wypiekają komunikanty, haftują szaty liturgiczne, zajmują się tłumaczeniem książek.

Zakony męskie

Męskich instytutów życia konsekrowanego jest w Polsce 56. Z ostatnich danych, które podaje Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce, wynika, że zakony te skupiają łącznie ponad 13 tys. członków. Najbardziej liczebne są zakony franciszkanów, franciszkanów konwentualnych, salezjanów, pallotynów, jezuitów, kapucynów i werbistów. W czołówce utrzymują się również chrystusowcy, redemptoryści, dominikanie, paulini i karmelici bosi.
Zakonnicy, oprócz modlitwy i dążenia do świętości, na bardzo różne sposoby, w zależności od charyzmatu, głoszą Ewangelię. Najwięcej zakonów jako swój główny charyzmat wskazuje wychowanie i duszpasterstwo młodzieży. Zakony prowadzą sanktuaria i ośrodki rekolekcyjne, gdzie głoszą kazania, rekolekcje, służą sakramentem pokuty i kierownictwem duchowym. Dotyczy to szczególnie takich zakonów, jak: jezuici, paulini, dominikanie, franciszkanie, karmelici bosi, salwatorianie i kapucyni. Z kolei bonifratrzy, albertyni i kamilianie zajmują się przede wszystkim pomocą chorym, bezdomnym i ubogim.
Ważnym polem działalności zakonów męskich są media oraz wydawnictwa. W tym zakresie specjalizują się przede wszystkim: pallotyni, redemptoryści, pauliści, jezuici, dominikanie i franciszkanie konwentualni. Jako przykłady tej działalności wymieńmy Radio Maryja redemptorystów oraz dominikański miesięcznik W drodze. Jezuici kierują natomiast redakcjami katolickimi publicznej telewizji i radia. Wiele zakonów prowadzi także wydawnictwa. Największe z nich to: jezuickie WAM, pallotyńskie „Apostolicum” i należąca do paulistów „Edycja Świętego Pawła”.
Niektóre zakony wyspecjalizowały się w prowadzeniu duszpasterstw akademickich. Ze studentami pracuje najwięcej dominikanów i jezuitów. Ale zadania te realizują również m.in.: karmelici bosi, franciszkanie, misjonarze, redemptoryści i pallotyni.
Wszystkie wspólnoty zwracają baczną uwagę na aktualne znaki czasu i odpowiadają na nie zgodnie ze swoim powołaniem. Jezuici uznali np., że obecna sytuacja wymaga od nich coraz ściślejszej współpracy z osobami świeckimi oraz otwarcia na potrzeby Kościoła powszechnego. - Chcielibyśmy w przyszłości nauczyć się w większym stopniu łączyć wiarę z działaniem na rzecz sprawiedliwości. Apostolat społeczny, np. problemy bezrobotnych, jest dla nas nieustannym wyzwaniem - mówi o. Dariusz Kowalczyk SJ, prowincjał jezuitów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie Tytusa Brandsmy

[ TEMATY ]

bł. Tytus Brandsma

pl.wikipedia.org

26 lipca 1942 r., został zamordowany w niemieckim obozie koncentracyjnym holenderski karmelita, św. Tytus Brandsma. Jest pierwszym błogosławionym męczennikiem z obozu koncentracyjnego i pierwszym błogosławionym dziennikarzem. Był człowiekiem serdecznym, inteligentnym i wykształconym. Kiedy widział, że coś zagraża Kościołowi, lub że są zagrożone ważne, niepodważalne zasady, zawsze stawał w ich obronie. Po zajęciu Holandii przez niemieckich hitlerowców, organizował opór w Kościele katolickim.

Anno Sjoerd Brandsma urodził się w 1881 r. w chłopskiej rodzinie we Fryzji. Spośród sześciorga dzieci w tej rodzinie pięcioro wstąpiło do zakonów. Anno Sjoerd wstąpił do zakonu karmelitów i przybrał imię Titus. Po studiach oraz święceniach kapłańskich łączył pracę duchową i naukową oraz publicystyczną.
CZYTAJ DALEJ

„Katolicki influencer” – czyli jaki? Misja na cyfrowym kontynencie

2025-07-27 10:26

[ TEMATY ]

Monika Przybysz

katoliccy influencerzy

sdecoret/fotolia.com

Żyjemy w epoce, w której cyfrowy świat stał się nowym kontynentem - miejscem rozmów, idei i poszukiwania sensu. Pojawia się pytanie: kim jest „katolicki influencer” i jak wygląda jego misja w cyfrowym świecie - przestrzeni pełnej możliwości, ale i zagrożeń? „W świecie ulotności i półprawd trzeba głosić nadzieję, która jest trwała i zakorzeniona w Chrystusie” - wskazała dr hab. Monika Przybysz, medioznawca z Instytutu Edukacji Medialnej Wydziału Teologicznego UKSW.

28 i 29 lipca w Rzymie odbędzie się jubileusz dedykowany katolickim influencerom i ewangelizatorom internetowym. To historyczne wydarzenie zgromadzi cyfrowych ewangelizatorów z całego świata, by wspólnie się modlić, dzielić doświadczeniami i umacniać w misji głoszenia Chrystusa w sieci.
CZYTAJ DALEJ

We wspomnienie św. Joachima i św. Anny

2025-07-27 20:05

Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie

- Rodzina jest darem i jednocześnie zadaniem. W rodzinie przychodzimy na świat i dorastamy w atmosferze, którą może zapewnić tylko rodzina – wspólnota bliskich i kochających się osób. Nikt i nic nie zastąpi dziecku takiej wspólnoty – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas uroczystości odpustowych w krakowskiej parafii św. Anny.

W dniu wspomnienia św. Joachima i św. Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny, kard. Stanisław Dziwisz przewodniczył Mszy św. wieńczającej uroczystości odpustowe w Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję