Reklama

O pielgrzymowaniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pielgrzymka to długie wtajemniczanie, to okres wielkich trudów.
Szlaki pielgrzymie, z których rodziła się w średniowieczu jedność Europy chrześcijańskiej, to przede wszystkim szlaki wiodące do Santiago de Compostela, do grobu św. Jakuba Apostoła (Większego). Prowadziły one z różnych miejsc Europy, by gęstą siecią pokryć Francję, gdzie węzłami pielgrzymkowymi były miasta: Chartres, Paryż, Vézelay.
Pielgrzymi w swej wielomiesięcznej drodze do Composteli nawiedzali kościoły, które w razie niepogody dawały im również schronienie. Świątynie na tych szlakach były na ogół wspaniałe, romańskie i gotyckie. W swej długiej i niebezpiecznej drodze w jej końcowym etapie musieli przekraczać dzikie i niebezpieczne Pireneje. Jako miejsca przejść zasłynęły zwłaszcza dwie przełęcze: Somport i Roncesvalles. Na przełęczy Somport znajdował się klasztor, którego dzwon bił w czasie śnieżycy i mgły, by wskazać drogę pielgrzymom. Z tych przełęczy już na terenie Hiszpanii prowadziły drogi, które łączyły się w mieście Puente la Reina, skąd było już „tylko” ok. 800 km do celu pielgrzymki, do Santiago de Compostela. W średniowieczu bowiem północna część Hiszpanii wolna była od Maurów (Arabów) i znajdowały się tam małe państwa chrześcijańskie.
Północno-zachodnia część Hiszpanii, gdzie leży Santiago de Compostela, to Galicja. Compostela leży już względnie blisko Oceanu Atlantyckiego, a znajdujący się tam przylądek Finisterre (tzn. Koniec Ziemi) ma swą wymowę - w średniowieczu był to koniec znanego świata.
Jak daleką i trudną drogę do Composteli musiała odbyć św. Brygida Szwedzka, gdy pielgrzymowała tam wraz z mężem ze Szwecji.
Już w XII wieku krążył w odpisach rękopiśmienny Przewodnik pielgrzyma do Composteli.
W sanktuarium w Composteli, będącym największym ośrodkiem pielgrzymkowym w średniowieczu, znajduje się ciało św. Jakuba Apostoła (bez głowy, która znajduje się w Jerozolimie). Według tradycji, odkrył je miejscowy biskup w 835 r., doprowadzony do miejsca, gdzie znajdowało się ciało, przez gwiazdę. I tak powstała nazwa Compostela od łacińskiego campus stellae (pole gwiazdy).
Znakiem pielgrzymów podążających do Composteli była duża, płaska muszla atlantycka, umieszczana na nakryciu głowy. Tradycja ta utrzymała się do dziś.
W kontekście pielgrzymowania do Composteli godny przypomnienia jest film Pieśń o Rolandzie (prod. francusko-włoskiej z 1978 r.), który dobrze ukazuje świat średniowiecza z jego realiami i duchowością. Istotą filmu jest ukazanie trudu pielgrzymów i ekstremalnych sytuacji, którym muszą stawić czoła.
Film jest dwuwątkowy: Grupa igrców (wędrownych aktorów) zabawia pielgrzymów na postojach recytacjami Pieśni o Rolandzie, który był bohaterem walk z Maurami i ideałem chrześcijańskiego rycerza. Gdy zginął na przełęczy Roncesvalles, jego duszę aniołowie zabrali do nieba. Dramatyczne są losy pielgrzymów - mają do przejścia ok. 1,5 tys. km. Początkowo jest ich wielu, mają konie i wozy, wędrują całymi rodzinami; trudy ich są wielkie - zaczynają umierać dzieci, oni sami giną od napadów rycerzy - rozbójników i zwykłych rabusiów. Załamują się psychicznie. Wreszcie do Santiago de Compostela dociera mała ich grupa, jedynie z tobołkami na plecach.
Ale każde pielgrzymowanie jest wielkim przedsięwzięciem duchowym i życiowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Opublikowano oficjalną fotografię Leona XIV

2025-05-16 13:59

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Watykan opublikował oficjalne zdjęcie Papieża Leona XIV. Jest to fotografia Ojca Świętego w białej sutannie, podobnie, jak poprzednich papieży.

©Vatican Media
CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy chrześcijanin kocha, gdy nienawidzą, odpłaca dobrem za zło

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 13, 31-33a. 34-35.

Niedziela, 18 maja. Piąta Niedziela Wielkanocna
CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć dewizę Leona XIV w świetle pism św. Augustyna

Papież Leon XIV w swym zawołaniu papieskim zawarł słowa: „In Illo uno unum” – [staliśmy się] jednym w nim, który jest jeden. Prawdę tę św. Augustyn wyraził w „Komentarzu do Psalmu” (Enarrationes in Psalmos) 127, 3.

Przyjrzyjmy się całemu kontekstowi, w którym tkwi ta dewiza papieska, gdyż sam tekst wystarczająco ją wyjaśnia: „Strząśnijmy tę powłokę […]! Ten, kto otrzymuje takie błogosławieństwa, jest człowiekiem zdecydowanym, a jeśli nie jesteśmy członkami tego człowieka, nie możemy łudzić się, że boimy się Pana. Mowa tu o wielu ludziach, a jednocześnie o jednym człowieku, ponieważ choć chrześcijan jest wielu, Chrystus jest jeden. Jednym człowiekiem, Chrystusem, są chrześcijanie wraz ze swoim Głową, która wstąpiła do nieba. Nie on jest pojedynczą osobą, a my tłumem, ale my, tłum, staliśmy się jednym w nim, który jest jeden. Chrystus zatem, Głowa i Ciało, jest jednym człowiekiem. A czym jest Ciało Chrystusa? Jest Jego Kościołem. Potwierdza to Apostoł: My jesteśmy członkami Jego ciała (Ef 5, 30), a także: Wy jesteście ciałem Chrystusa i [Jego] członkami (1 Kor 12, 27). Starajmy się zatem zrozumieć słowa tego człowieka, z którym jesteśmy zjednoczeni i w Nim tworzymy jednego człowieka”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję